Film készül az SZFE-sek ellenállásáról

Mikrofilm

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) dokumentumfilmeseiből alakult csapat az első pillanattól kezdve rögzíti a diákok és tanárok ellenállását a kormányzati önkénnyel az egyetem fölé helyezett kuratóriummal szemben.

A filmnek nem lesz sem főhőse, sem rendezője, közösségi alapon készül arról az SZFE-közösségről, amit az egyetemi polgárok önmagukért való kiállása teremtett meg a Vidnyánszky-féle új kuratórium első évében.

Rögzíteni, amit lehet

„Augusztusban, az egyetem elfoglalása előtt már forgattunk a nyári szabadegyetemen, akkor Dér Asia és Fuchs Máté gyűjtötte egybe a csapatot. Ott voltunk az első fórumokon, de az augusztus 31-ei egyetemfoglalással lett igazán intenzív a dolog. Gyorsan megalakult egy kb. 10 fős csapat, hogy mindent rögzítsünk, amit lehet. Hamar rájöttünk, hogy ezt a dokumentumfilmet csak közösségi alapon lehet elkészíteni. Azt vettük észre, hogy a film alkotóközösségének konfliktuskezelésében és döntéshozatalaiban is nagyon hamar megjelentek azok a bázisdemokratikus eszközök, amelyek a fórumokon“- mondta Haragonics Sára dokumentumfilmes, az SZFE doktori hallgatója.

„Az elején meg voltam győződve róla, hogy minél hamarabb ki kell választanunk egy-két olyan szereplőt, akit végigkövetünk, és ki kell dolgoznunk egy koncepciót arra, mit rögzítsünk. Aztán két nap forgatás után rádöbbentem én is, hogy ezt nem lehet, nem emelhetünk ki senkit, még egy osztályt sem így, valami mást kell kitalálnunk. Akkor fektettük le a két legfontosabb szabályt: maga a közösség lesz a főszereplője a filmnek, nem lesz egy darab rendező, hanem mi is együtt, bázisdemokratikus alapon alkotunk. Ez volt az egyetlen működőképes és őszinte megoldás annak érdekében, hogy az egyetemfoglalás szellemiségéhez passzoljon a film, és ne egy külön álló dolog legyen“ - teszi hozzá Körösi Máté dokumentumfilmes, az SZFE frissen diplomázott hallgatója.

Rögzítették az összes fórumot

 
Rögzítették az összes fórumot
Fotó: SZFE HÖK

A közösség belülről

A stáb egyszerre érezte, hogy kötelessége a diákellenállás eseményeinek rögzítése az utókor számára, és azt, hogy az anyagból egy külön kreatív dokumentumfilmet, esetleg dokusorozatot kell készíteni. Eddig 16 terabyte, vagyis több száz óra anyagot forgattak le, és itt még messze nincs vége.

Ott voltak a zárt fórumokon, végigkövették az egyetemfoglaló közösség belső életét, “de jelenleg is rögzítünk mindent, főként a médiában nem látható eseményeket. Egy közösség legbelsőbb pillanataiba tekinthet majd be a néző: abba, hogyan alakultak munkacsoportok, hogyan zajlottak a fórumok, hogy indult el tanárok, diákok és akár dolgozók között a párbeszéd, a fokozatos egymáshoz csiszolódás, hogyan születtek fontos döntések, milyen élmény volt bentről az a hatalmas szolidaritás, amellyel emberek ezrei támogatnak minket és még sorolhatnánk” - mondja Haragonics Sára.

Mindkét filmes egyetért abban, hogy a legnehezebb az anyag "demokrtaikus alapú" vágása lesz, de már erről is vannak elképzelések: eszerint első lépésként egy vágó és egy szerkesztő minden napot összesűrítene egy órában, amit a csapat együtt nézne végig, és közös észrevételek mentén folytatnák a vágási folyamatot.

Résztvevő filmezés

A forgatás során a készítők egyszerre lettek az események alakítói-résztvevői, és elvileg kívülálló krónikásai — előfordult, hogy valaki a fórumon kezében kamerával szólalt fel. „Azzal szembesültünk, hogy ebben a helyzetben nem lehet a kamera mögött maradni, volt olyan dokufilmes, aki beszállt a fórumok moderálásáért felelős munkacsoportba. A forgatás annak is a története, hogyan lavírozunk ezek között a pozíciók között. Egy ponton például nekem fontosabbá vált az egyetemfoglalás, mint az arról készülő film, és nem tudom, ez vajon a filmnek előnyére válik-e majd“ - meséli Körösi Máté, akihez egyébként is közel áll ez a fajta személyes, résztvevő dokumentumfilmkészítés — a három belvárosi tanodás lány érettségijéről szóló, jövőre az HBO-n látható Dívák című dokumentumfilmjében sem marad meg az eseményeket a kamera mögül megfigyelő filmes pozíciójában.

Haragonics Sára és Körösi Máté mint az élőlánc koordinálói

Haragonics Sára és Körösi Máté mint az élőlánc koordinálói

Fotó: Fusch Máté / SZFE

Haragonics Sára kifejezetten a részvételi filmezéssel foglalkozik, ezen belül is azzal, hogyan kommunikálhat egymással a film segítségével két olyan távoli csoport, mint a fővárosi középosztálybeli kamaszok és a kis faluban élő, roma kisebbséghez tartozó diákjai. „A kezükbe adjuk a kamerát, és egymásnak készítenek filmet, így kezdődk a kommunikáció“- mondja erről.

Szerinte az egyetemen készülő film végül leginkább egy olyan alulról szerveződő, demokratikus közösség alakulásáról fog szólni, amelyik arra szövetkezett, hogy képviselje a saját igazságát. „Ez a film nekem lecke arról, mit jelent közösségben élni és együtt cselekedni“ - húzza alá a rendező.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.