Filmen a halálos átverés, amit az észak-koreai rezsim szervezett

  • narancs.hu
  • 2021. április 1.

Mikrofilm

A kivégzőosztag minden idők egyik leghátborzongatóbb "csínyét" mutatja be: Kim Dzsongun testvérének meggyilkolását.

Azt, hogy az életnél jobb forgatókönyvíró nem létezik, talán nem is kell bizonygatni; elég megnézni az elmúlt évek eseményeit, amelyek hatására még a Fekete tükör készítőjének is leesett az álla. Emlékeznek például arra, hogy az Egyesült Államok és Észak-Korea első számú vezetője nukleáris apokalipszissel kacérkodó „kinek nagyobb a farka”-versenyt játszottak Twitteren, hogy aztán látványosan összeboruljanak? Na és arra, amikor tavaly hetekig abban a hitben élt a világ, hogy Kim Dzsongun titokban meghalt? Észak-Korea a világ nagy része számára még mindig fekete dobozként működik – fogalmunk sincs, mi zajlik ott, mikor azonban néha bepillantást nyerhetünk a színfalak mögé, nehéz feldolgozni az ott látottakat. Pontosan ilyen élménnyel jár A kivégzőosztag című dokumentumfilm is.

A herceg menyasszonya szellemi párbaja; James Bond haláltusája; az Aljas nyolcas kávés gyilkossága – a filmtörténet legemlékezetesebb mérgezéses jelenetei a kanyarban sincsenek ahhoz képest, ahogy Kim Dzsongun testvérét, Kim Dzsongnamot eltették láb alól. Az eset első ránézésre hátborzongatónak, ám elég egyértelműnek tűnt: az önkéntes száműzetésben lévő, Ázsiában utazgató férfi épp igyekezett becsekkolni a kuala lumpuri repülőtéren, amikor két fiatal nő rávetette magát, összekenve az arcát valamivel – majd elszaladtak. A felháborodott Kim Dzsongnam még tudta jelenteni az esetet a repülőtér biztonsági személyzetének, akik elkísérték őt az orvosi szobába, a világ egyik leghalálosabb idegmérge, a VX azonban egy órán belül végzett vele. A biztonsági kamerák mindent rögzítettek, a gyanúsított nőket napokon belül elfogták. Az eset megoldódott, gondolhatnánk.

Csakhogy Észak-Koreáról van szó, ahol a hatalom környékén ólálkodók kivégzése, vagy épp rejtélyes eltűnése olyan gyakori, mint mifelénk az alaptörvény-módosítás. A kivégzőosztag vérbeli oknyomozóriportként úgy mutatja be az eset körülményeit, hogy pontosan kontextusba helyezi a látottakat, de soha nem téveszti el a fókuszt, az ugyanis végig a merényletet végrehajtó nőkön marad. Megismerhetjük a rezsim öröklődési rendjét, az uralkodók közötti erőviszonyokat, de nem veszünk el a politikában, a diktátorok képmutatásában vagy épp a Kimekben. Csak épp megtudjuk, kinek és miért volt kívánatos a különutas testvérként számon tartott Kim Dzsongnam halála.

Kim Dzsongun országáról az a képünk alakulhatott ki, hogy egyfajta kőkorszaki rezsim, amely legalább száz évvel le van maradva a nyugati jóléti társadalmaktól, a szakadék pedig évről évre nő. Ebben is lehet igazság, azonban számtalanszor bizonyították már, hogy képesek a legmodernebb technikákkal is borsot törni az ellenség – főleg az Egyesült Államok – orra alá: a Vezetőn viccelődő Az interjú című film hatására például a Sony stúdió teljes rendszert meghekkelték, egy rakás bizalmas dokumentumot kiszivárogtatva. Három évvel ezután azonban Észak-Korea egy még nagyobb stílű, vérfagyasztó csínyt hajtott végre.

 
Forrás. magyarhangya.hu

Doan és Siti mindketten nehéz körülmények között élő, fiatal vietnami nők voltak, akiket kecsegtető ajánlattal csábítottak a malajziai fővárosba. Az átveréses videók itthon még mindig egyenlőek a Kész átveréssel, Amerikában és Ázsiában azonban óriási népszerűségnek örvendenek ezek a tematikájú Youtube-csatornák. Egy ilyenben való szereplésre hívják meg a két nőt, a titokzatos álnéven futó háttéremberek pedig mindezért cserébe hírnevet és vagyont ígérnek. El is kezdődnek a próbák, elkészülnek az első viccesnek szánt videók – majd a főattrakciót a Kim Dzsongnam ellen végrehajtott "csíny" jelenti.

A kivégzőosztag kémfilmekbe illő izgalommal mutatja be, hogyan képes egy hatalom a 21. században meggyilkoltatni saját emberét egy baráti ország földjén, az egész világ szeme láttára.

Mindez ráadásul semmiféle retorziót nem vont maga után, még csak a két állam kapcsolata sem szenvedett csorbát. Nehéz eldönteni, ez a hátborzongatóbb, vagy az, hogy Kim Dzsongnam már rég halott volt, amikor a két nő még mindig abban a hitben sms-ezgetett és pózolt, hogy egy egyszerű poént hajtottak végre, ami meghozza nekik a hírnevet. Igazuk is volt – csak épp saját maguk voltak az áldozatok.

A kivégzőosztag (2020), rendezte: Ryan White

Színes, feliratos amerikai dokumentumfilm, 104 perc

A film április közepén látható a távmoziban. Forgalmazza a Magyarhangya.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.