Filmen a halálos átverés, amit az észak-koreai rezsim szervezett

  • narancs.hu
  • 2021. április 1.

Mikrofilm

A kivégzőosztag minden idők egyik leghátborzongatóbb "csínyét" mutatja be: Kim Dzsongun testvérének meggyilkolását.

Azt, hogy az életnél jobb forgatókönyvíró nem létezik, talán nem is kell bizonygatni; elég megnézni az elmúlt évek eseményeit, amelyek hatására még a Fekete tükör készítőjének is leesett az álla. Emlékeznek például arra, hogy az Egyesült Államok és Észak-Korea első számú vezetője nukleáris apokalipszissel kacérkodó „kinek nagyobb a farka”-versenyt játszottak Twitteren, hogy aztán látványosan összeboruljanak? Na és arra, amikor tavaly hetekig abban a hitben élt a világ, hogy Kim Dzsongun titokban meghalt? Észak-Korea a világ nagy része számára még mindig fekete dobozként működik – fogalmunk sincs, mi zajlik ott, mikor azonban néha bepillantást nyerhetünk a színfalak mögé, nehéz feldolgozni az ott látottakat. Pontosan ilyen élménnyel jár A kivégzőosztag című dokumentumfilm is.

A herceg menyasszonya szellemi párbaja; James Bond haláltusája; az Aljas nyolcas kávés gyilkossága – a filmtörténet legemlékezetesebb mérgezéses jelenetei a kanyarban sincsenek ahhoz képest, ahogy Kim Dzsongun testvérét, Kim Dzsongnamot eltették láb alól. Az eset első ránézésre hátborzongatónak, ám elég egyértelműnek tűnt: az önkéntes száműzetésben lévő, Ázsiában utazgató férfi épp igyekezett becsekkolni a kuala lumpuri repülőtéren, amikor két fiatal nő rávetette magát, összekenve az arcát valamivel – majd elszaladtak. A felháborodott Kim Dzsongnam még tudta jelenteni az esetet a repülőtér biztonsági személyzetének, akik elkísérték őt az orvosi szobába, a világ egyik leghalálosabb idegmérge, a VX azonban egy órán belül végzett vele. A biztonsági kamerák mindent rögzítettek, a gyanúsított nőket napokon belül elfogták. Az eset megoldódott, gondolhatnánk.

Csakhogy Észak-Koreáról van szó, ahol a hatalom környékén ólálkodók kivégzése, vagy épp rejtélyes eltűnése olyan gyakori, mint mifelénk az alaptörvény-módosítás. A kivégzőosztag vérbeli oknyomozóriportként úgy mutatja be az eset körülményeit, hogy pontosan kontextusba helyezi a látottakat, de soha nem téveszti el a fókuszt, az ugyanis végig a merényletet végrehajtó nőkön marad. Megismerhetjük a rezsim öröklődési rendjét, az uralkodók közötti erőviszonyokat, de nem veszünk el a politikában, a diktátorok képmutatásában vagy épp a Kimekben. Csak épp megtudjuk, kinek és miért volt kívánatos a különutas testvérként számon tartott Kim Dzsongnam halála.

Kim Dzsongun országáról az a képünk alakulhatott ki, hogy egyfajta kőkorszaki rezsim, amely legalább száz évvel le van maradva a nyugati jóléti társadalmaktól, a szakadék pedig évről évre nő. Ebben is lehet igazság, azonban számtalanszor bizonyították már, hogy képesek a legmodernebb technikákkal is borsot törni az ellenség – főleg az Egyesült Államok – orra alá: a Vezetőn viccelődő Az interjú című film hatására például a Sony stúdió teljes rendszert meghekkelték, egy rakás bizalmas dokumentumot kiszivárogtatva. Három évvel ezután azonban Észak-Korea egy még nagyobb stílű, vérfagyasztó csínyt hajtott végre.

 
Forrás. magyarhangya.hu

Doan és Siti mindketten nehéz körülmények között élő, fiatal vietnami nők voltak, akiket kecsegtető ajánlattal csábítottak a malajziai fővárosba. Az átveréses videók itthon még mindig egyenlőek a Kész átveréssel, Amerikában és Ázsiában azonban óriási népszerűségnek örvendenek ezek a tematikájú Youtube-csatornák. Egy ilyenben való szereplésre hívják meg a két nőt, a titokzatos álnéven futó háttéremberek pedig mindezért cserébe hírnevet és vagyont ígérnek. El is kezdődnek a próbák, elkészülnek az első viccesnek szánt videók – majd a főattrakciót a Kim Dzsongnam ellen végrehajtott "csíny" jelenti.

A kivégzőosztag kémfilmekbe illő izgalommal mutatja be, hogyan képes egy hatalom a 21. században meggyilkoltatni saját emberét egy baráti ország földjén, az egész világ szeme láttára.

Mindez ráadásul semmiféle retorziót nem vont maga után, még csak a két állam kapcsolata sem szenvedett csorbát. Nehéz eldönteni, ez a hátborzongatóbb, vagy az, hogy Kim Dzsongnam már rég halott volt, amikor a két nő még mindig abban a hitben sms-ezgetett és pózolt, hogy egy egyszerű poént hajtottak végre, ami meghozza nekik a hírnevet. Igazuk is volt – csak épp saját maguk voltak az áldozatok.

A kivégzőosztag (2020), rendezte: Ryan White

Színes, feliratos amerikai dokumentumfilm, 104 perc

A film április közepén látható a távmoziban. Forgalmazza a Magyarhangya.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.