Dokumentumfilm-sorozat

A padláson

Kirby Dick–Amy Ziering: Allen kontra Farrow

  • TPP
  • 2021.03.31 21:00

Mikrofilm

Ez után a minden részletet pró és kontra, lenyűgöző alapossággal számba vevő és kontextusba helyező dokusorozat után (4 óra tömény adatközlés és vallomás!) csak Woody Allen legelvakultabb hívőinek marad kétségük afelől, hogy az ikonikus rendező vajon tényleg abuzálta-e az eset időpontjában mindössze 7 éves fogadott lányát.

Nem csak a nőiségében sértett s erre a sértettségre hivatkozva (élettársa egy másik – igaz, nagykorú – nevelt lányukkal kezdett kapcsolatot) sikerrel elhiteltelenített Mia Farrow beszéli el a történteket, annyi év hiábavaló küzdelme után szenvtelennek tűnő nyugalommal. Megszólal szó szerint mindenki, aki az ügyben hivatalból vizsgálódott, eljárt, tanulmányozta azt, benne szakértőként vagy terapeutaként részt vett, vagy a család élete bármely apró, de a megértés szempontjából releváns részletének tanúja volt. Nyomozótól ügyészen át nőjogi aktivistáig, pszichológustól bébiszitteren át szomszédig. Csak Woody Allen nem szólal meg. És van egy videó a kislánnyal. Akkor készült. Az eset után, amikor apuci a padláson szorongatta a hétévest, míg jó nem lett neki, mármint apucinak. A Mia Farrow által rögzített felvétel rossz minőségű, rángat a kép, készítője nyilván nem a kompozícióval volt elfoglalva. A gyerek zavart, nem akar beszélni, aztán mégis kimond szavakat, amelyeket nem szeretne kimondani. Hitelessége kétségbevonhatatlan. A kásás felvételen is átüt a kislány sokkos állapota. A rendező ellen csak azért nem emeltek vádat anno, hogy ennek a szomorú kislánynak ne kelljen egy bírósági tárgyalás nyilvánossága előtt még egyszer átélnie a traumát. És ma felteszi magának a kérdést, hogy megérte-e? Míg a büntetlen Allen sikert sikerre halmozott, befolyásos közszereplők és népszerű filmcsillagok támogatták nyilvánosan, addig Farrow színészi karrierje leszálló ágra került, a botrány megosztotta a családot, maga a közvetlen áldozat pedig még ma is szomatizál, amikor nem előkészített szituációban, hanem spontánul idézi fel az esetet.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

„Félig-meddig röhögtem”

  • Soós Tamás

Rapben ritkán hallani ennyire zavarba ejtő érzelmességet, amelybe mégis rengeteg ön­irónia vegyül. A Take Me Please című, Friss Hús-nagydíjas kisfilmjéről ismert animátor, Hegyi Olivér nemrég adta ki első, punkosan nyers lemezét Sírunk és nevetünk címen, s a korong generációs látleletnek sem utolsó. Ön­ostorozó szövegekről, a harmincpluszosan kezdett rapkarrier előnyeiről, és arról a politikai szakadékról is beszélgettünk, ami a Fidesz-szavazó szülőktől választja el a korosztályát.

Odalent, a fenéken

  • Bacsadi Zsófia

Jimmy McGovern és a BBC háromrészes drámasorozata nem bíbelődik sokat az expozícióval: egyből behajítja nézőjét az addig büntetlen előéletű Mark Cobden (Sean Bean) börtönfelvételi procedúrájába.

Kebabpizza

A podcast a hangzó újságírás gonzója vagy punkja, s hogy ez felszabadító megújulása, vagy épp válságtünete, hovatovább hattyúdala-e az audiozsurnalizmusnak, az továbbra is a befogadói ízlésen múlik. Az mindenesetre kétségtelen, hogy ami izgalom ma ebben a műfajban vagy műnemben lehet, az leginkább a podcast háza táján keresendő.

Verseny, társakkal

A járványadatok ismeretében fölöttébb abszurd és érzéketlen dolog lenne Beethovent megtenni 2020 nagy vesztesének, de tény, hogy a komponista emlékéve jócskán megsínylette a (kultúr)élet leállását.

Helyzetgyakorlatok

  • TPP

Pályaindító film volt a Rengeteg, eredeti, szokatlan, izgalmas. Hét, egymással közvetlenül össze nem függő etűd, hét, visszatérő kört le­író párbeszéd, hét, ítéletalkotó reflexeinket próbára tevő, nyitott befejezésű, ám önmagukba zárult világok találkozásra való képtelenségét megjelenítő szituáció.

„A pénz nem elég”

Megkerülhetetlen gyűjtő, a magyar kultúra egyik legbefolyásosabb szereplője. Egyebek mellett gyűjteményépítésről, a Centre Pompidou akvizíciós bizottságában vitt szerepéről és a Magyar Nemzeti Bank műtárgyvásárlási tanácsadójának a feladatairól kérdeztük.

Pogromok alulnézetből

Apor Péter legfőbb kutatási területe Kelet-Közép-Európa kultúrtörténetének vizsgálata a 20. század második felében, a térség nemzetközi folyamatokban betöltött szerepének áttekintésével kiegészítve.

Városvarázs

  • Sándor Panka

Pelsőczy Réka rendezése felvillantja a lehetőséget, hogy milyen is lenne, ha friss szemmel, turistaként tekinthetnénk Budapestre.

Komisszárkultúra – I. rész

  • Farkas Zsolt

Kulturális hadviselés hosszú távú politikai program- és stratégiajavaslat a „NER” (Orbán-Fidesz) számára, hogyan kell a magyar közintézményrendszer totális bürokratikus fideszesítését betetőzni a kultúra és az oktatás minden résztvevője, és végső soron mindenki gondolkodásának fideszesítésével.

Géppuskával Bodri ellen

Gyakori, hogy a szomszédban kutyás, macskás, netán kígyót tartó ember lakik, de mi a teendő, ha a lakóközösségből valakit sérelem ér? Milyen írott és íratlan szabályok szerint zajlik a kisállatos együttélés a társasházakban?

Eszi, nem eszi

A világon előállított összes élelmiszer egyharmada hulladékká válik, mielőtt a termelőtől a fogyasztóig jutna. Az élelmiszer-pazarlás Magyarországon is jelentős, de jó néhányan vannak, akik megpróbálnak tenni ellene.