Dokumentumfilm-sorozat

A padláson

Kirby Dick–Amy Ziering: Allen kontra Farrow

  • 2021. március 31.

Mikrofilm

Ez után a minden részletet pró és kontra, lenyűgöző alapossággal számba vevő és kontextusba helyező dokusorozat után (4 óra tömény adatközlés és vallomás!) csak Woody Allen legelvakultabb hívőinek marad kétségük afelől, hogy az ikonikus rendező vajon tényleg abuzálta-e az eset időpontjában mindössze 7 éves fogadott lányát.

Nem csak a nőiségében sértett s erre a sértettségre hivatkozva (élettársa egy másik – igaz, nagykorú – nevelt lányukkal kezdett kapcsolatot) sikerrel elhiteltelenített Mia Farrow beszéli el a történteket, annyi év hiábavaló küzdelme után szenvtelennek tűnő nyugalommal. Megszólal szó szerint mindenki, aki az ügyben hivatalból vizsgálódott, eljárt, tanulmányozta azt, benne szakértőként vagy terapeutaként részt vett, vagy a család élete bármely apró, de a megértés szempontjából releváns részletének tanúja volt. Nyomozótól ügyészen át nőjogi aktivistáig, pszichológustól bébiszitteren át szomszédig. Csak Woody Allen nem szólal meg. És van egy videó a kislánnyal. Akkor készült. Az eset után, amikor apuci a padláson szorongatta a hétévest, míg jó nem lett neki, mármint apucinak. A Mia Farrow által rögzített felvétel rossz minőségű, rángat a kép, készítője nyilván nem a kompozícióval volt elfoglalva. A gyerek zavart, nem akar beszélni, aztán mégis kimond szavakat, amelyeket nem szeretne kimondani. Hitelessége kétségbevonhatatlan. A kásás felvételen is átüt a kislány sokkos állapota. A rendező ellen csak azért nem emeltek vádat anno, hogy ennek a szomorú kislánynak ne kelljen egy bírósági tárgyalás nyilvánossága előtt még egyszer átélnie a traumát. És ma felteszi magának a kérdést, hogy megérte-e? Míg a büntetlen Allen sikert sikerre halmozott, befolyásos közszereplők és népszerű filmcsillagok támogatták nyilvánosan, addig Farrow színészi karrierje leszálló ágra került, a botrány megosztotta a családot, maga a közvetlen áldozat pedig még ma is szomatizál, amikor nem előkészített szituációban, hanem spontánul idézi fel az esetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.