Galaxis útikalauz egy macedón-magyar stopposnak

  • narancs.hu
  • 2025. március 25.

Mikrofilm

A John Vardar vs a Galaxis című űrparódia az első egész estés macedón animációs film. Goce Cvetanovski alkotása macedón-magyar-horvát-bolgár koprodukcióban készült.

A John Vardar vs a Galaxis úgy kezdődik, mintha Douglas Adams klasszikusának, a Galaxis útikalauz stopposoknak nem hivatalos folytatása lenne. Főhőse, John Vardar igazi, jóravaló semmirekellő, aki még arra is alkalmatlan, hogy áruházi mikulás legyen, hiszen vagy elalszik munka közbe, vagy összevész a vásárlókkal, esetleg egy véletlen ballépéssel mindent lerombol maga körül. Miután kirúgják – vagy az ő értelmezésében: felmond –, egy szál alsógatyában kóborol a téli hóviharban; aztán, amikor már mindent feladna, egyszer csak megnyílik az ég és egy arra járó űrhajó felveszi őt.

Csöbörből vödörbe esik: kiderül, hogy az űrhajót egy kukára emlékeztető, szuperintelligens robot, Zark irányítja, akinek csak egy humanoidra volt szüksége, hogy teljessé váljon intergalaktikus állatkertje. John Vardar a maga alacsony intelligenciájával épp kapóra jött neki. Főhősünk a következő közel másfél órában folyamatosan valami zűrbe és balhéba keveredik: először csak ki akar szabadulni a zsarnoki Zark elnyomása alól, majd sikerül megtérítenie a robotot; szerelembe esik, többször is megpróbálják felfalni, beleesik egy fekete lyukba és egy hal alakú bolygón lakó idegen törzs is foglyul ejti.

A film grafikája leginkább a Cartoon Network humoros sorozatait idézi, de a film nem csak ezért szól elsősorban a kisebbeknek: a lehető legváltozatosabb alakú, színű és hangú lények sorjáznak benne, szinte megállás nélkül érkeznek az akciók és mindig történik valami. Mondanivalója pedig megmarad a jól ismert szólamoknál: a barátság fontosságánál vagy épp annál, hogy a háború helyett sokkal jobb a béke. A helyzetkomikumra épülő poénok ugyancsak a fiatalabbakat célozzák, bár rengeteg popkulturális utalás is történik benne A Keresztapától kezdve a Terminátoron át a 90-es évek videójátékaiig, amelyeket elsősorban a szülők érthetnek meg.

A rendező, Goce Cvetanovski Párizsban tanult filmkészítést, majd Skóciában alapított képregénykiadót. Egy egész estés thrillert és több rövidfilmet is rendezett már, legtöbben azonban az Ed Sheerennek, vagy épp a Faith No More-nak rendezett videóklipjeiról ismerhetik. 2015-ben, hazájába hazatérve alapította meg a Lynx Animation Studiost, amelyik a John Vardar vs. a Galaxis mögött áll. A film nemcsak Észak-Macedónia első egész estés animációja, de az egész Balkán egyik legnagyobb animációs koprodukciója is, hiszen macedón-magyar-horvát-bolgár összefogásból készült. Mint a Dot and Line blog kiemelte, a teljes hosszából 15-20 perc készült Magyarországon, majd a film kompozit utómunkája a Nemzeti Filmintézet Filmlaborban. A John Vardar vs. a Galaxis gyártására a Nemzeti Filmintézet Filmszakmai Döntőbizottsága 77,7 millió forintot szavazott meg. A magyar koproducer Konrád Éva, a magyar gyártó pedig az Umatik animációs stúdió volt.

A filmet március 27-től vetítik a magyar mozik.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.