SZEMREVALÓ

Gipsy Queen

Mikrofilm

Hüseyin Tabak bokszfilmje nem újítja meg a műfajt, de szociálisan érzékeny csavart ad neki azzal, hogy a Rockyval rokon, igyekvő kitaszított szerepében egy egyedül­álló roma anyát látunk. Ali román bevándorló Hamburgban, aki bármilyen szutykos alkalmi munkát elvállal, hogy eltarthassa két iskolás gyerekét. Nem ilyen reménytelenül kezdte: bokszedző apja sokáig tanította, hogy profi válhasson belőle, de simán kitagadta, amikor házasságon kívül szülte meg kislányát és kisfiát.

Tabak sokkal tudatosabban ötvözi a társadalmi problémákat a sporttematikával, mint a hagyományos bokszfilmek többsége, s könyörtelenül kijelöli a határokat: hiába lobog Aliban a tűz (Alina Șerban szenvedéllyel és földközelien játszik), a nyomor visszahúzza, a kor és a kihagyott évek nem engedik egyenesen a csúcsra törni. Még egy bokszfilmtől is szokatlan naturalizmussal bemutatott végső meccs eredményét sem ismerjük meg – csak annyit tudunk, hogy ha Ali áldozatot is hozott, az nem volt hiába. Tabak sokszor enged a szigorából: ilyenkor megjelenik a halott apa fátyolos tekintetű szelleme, animált pillangók és Ali némileg sztereotip múltja színes szoknyákban, édesbús dallamokra mulató roma asszonyokkal. A nézők jobban járnak, amikor marad a fassbinderi formulánál, miszerint Hamburgban az élet nem könnyű, de a szeretet azért nem halt meg teljesen. Alit hozzá hasonlóan kisiklott életű, szerethető németek veszik körül (Tobias Moretti remekel a Bundesliga-hajú edző szerepében) – a realizmus szele épp csak annyira legyint meg, hogy elgondolkodjunk, de ne érezzük magunkat kellemetlenül.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.