SZEMREVALÓ

Végzet és kezdet

  • SzSz
  • 2020. november 1.

Mikrofilm

Mi a szerelem? Na és a sors? Vagy épp a végzet? Fogós, de talán nem is létező kérdésekre keressük a válaszokat. Viszont kiváló keretet biztosítanak egy érzelmes történetnek, amely már az első jelenetében relativitásról, időtükrözésről és déjà vu-ről mesél.

A szerelem és az idő kapcsolatával rendszerint úgy találkozhatni a vásznon, hogy valaki épp földöntúli boldogságban leledzik vagy épp annyira lent van, hogy nem is látszik előtte az alagút vége. Az előbbibe is belekukkanthatunk néhány rövid jelenet erejéig, ám Mariko Minoguchi mozija romantikus drámaként inkább az utóbbi léthelyzetre koncentrál.

Nora és Aron egy esős napon találkoznak a metróállomáson – a véletlenből szerelem lesz, az a kedves, csacska fajta, amelyet a szülőkkel találkozás, a részeg együtt hányás és az apró figyelmességek emelnek éteri magasságokba. Így fáj ugyanis igazán, amikor mindez tragédiába torkollik: egy bankrablás során ugyanis egy szerencsétlen baleset következtében a férfi meghal. A nőt a fájdalom egy másik, ugyancsak drámai sorsú férfi karjaiba űzi: Natan kislányának életmentő műtétre van szüksége, nincs rá pénz.

A meglehetősen egyszerű és sokszor látott sztorit a film először az idősíkokat megtörve összegubancolja, majd a fenti kérdőjelekből dramaturgiai fordulatot kreálva igyekszik úgy prezentálni az egészet, hogy elhiggyük: minden mindennel összefügg. A nagy kép megrajzolása közben viszont nem marad elég idő a figurákra, mindenki marad, aki volt már az első jelenetekben, amikor egyikük szép, szerelmes leányzóként, a másik pedig balhés, ám jószívű férfiúként tűnt fel.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.