Gondolta volna a fene: kevesebb előzetesre vágynak a nézők a filmek előtt

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 27.

Mikrofilm

Persze Amerikában. De mi megkérdeztük a hazai mozisokat is!

Van, aki értük siet időben a helyére, más viszont pont miattuk áll be akár a megadott vetítési időpont után is popcornért. A The Hollywood Reporter felmérése szerint utóbbiak vannak többségben – legalábbis ami az amerikaiakat illeti.

A közvélemény-kutatás szerint 10-ből 6 amerikai, vagyis a moziba járók 59 százaléka szerint a filmek előtt vetített előzetesek ideális száma valahol egy és három között mozog. A legnagyobb amerikai mozi láncok, mint amilyen az AMC Theatres, a Regal Cinemas vagy a Cinemark Theatres, azonban

öt, vagy akár nyolc előzetest is vetítenek,

mielőtt elkezdődik a film. Sőt, az AMC legtöbb helyszínén 20 perces showműsort sugároz vetítések előtt, előzetesekkel, promókkal, interjúkkal – és persze még több reklámmal. Ennek köszönhetően viszont általában nincs kényszeredett toporgás a terem előtt popcornnal a kezünkben, ugyanis ennyivel hamarabb beülhetünk a helyünkre.

false

 

A Regall 15 -20 a Cinemark 15 percnyi tölteléket vetít az előadások előtt. A felmérés szerint leginkább a Z és a millenniumi generációt érdeklik a trailerek. Habár az előzetesek ma már elsősorban az interneten hódítanak, így is a filmmarketing egyik leghatékonyabb eszközei – nem csoda, hogy foggal-körömmel ragaszkodnak hozzá Hollywoodban. 2014-ben az amerikai Színháztulajdonosok Országos Szövetsége azonban azt szorgalmazta, hogy a stúdiók csak öt hónappal a bemutató előtt kezdjék reklámozni filmjeiket, előzeteseikkel pedig maradjanak két perc alatt – évente mindössze két kivételt javasoltak stúdiónként.

Megkérdeztük a hazai mozi láncokat,

itthon hogyan áll a helyzet.

Buda Andrea, a Cinema City marketing- és PR-igazgatója szerint náluk általában négy előzetes kerül a filmek elé, plusz esetenként egy ún. teaser, ami körülbelül egyperces.

Az USA-ban megszokott 30-40 percnyi előzetes műsor Magyarországon nem több 15-20 percnél. Általában nem is panaszkodnak a nézők, hiszen ők is várják az előzeteseket, sok esetben ugyanis ezek alapján döntik el, mit néznek meg legközelebb. „Legfeljebb a Star Wars vagy más, kiemelt blockbuster idején merülhet fel panasz, amikor az előzetesek mellett a teljes reklámidő is el van adva, ami maximum 12 perc lehet” – magyarázta Buda Andrea. Ebben az esetben is inkább az okozhat problémát, hogy maga a film is iszonyú hosszú – az itthon is rekordokat döntögető Bosszúállók: Végjáték például felülről súrolja a 3 órát.

false

Hasonló gondok adódhatnak a Pixar vagy a Disney egész estés animációs filmjeivel: az elsősorban még mindig gyerekeket megcélzó mozik mintha egyre hosszabbak lennének (a Verdák 3. és a Coco 105 percesek, A hihetetlen család 2. viszont már kétórás), ráadásul jellemzően egy extra kisfilmmel érkeznek. A Coco előtt vetített Olaf karácsonyi kalandja például 20 percre rúgott – egy kicsit kései vetítés esetében reklámokkal, előzetesekkel, kisfilmmel és magával a mozival együtt máris bőven túl vagyunk a pizsiosztáson, mire kisétálunk a moziból.

A már említett Coco esetében épp ezért tiltakoztak a szülők a közösségi médiában a kisfilm ellen.A budapesti művész mozikat üzemeltető Budapestfilm Zrt. vagyonkezelési és mozi üzemeltetési vezetője, Hegedűs László szerint náluk általában három előzetes megy le a filmek előtt, ezek hossza a reklámokkal együtt átlagosan 8 perc. Hogy mindez megfelel-e a nagyérdeműnek, arról egyelőre nem kaptak visszajelzést; a közönségük egyszerűen megbarátkozott a helyzettel.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.