Gondolta volna a fene: kevesebb előzetesre vágynak a nézők a filmek előtt

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 27.

Mikrofilm

Persze Amerikában. De mi megkérdeztük a hazai mozisokat is!

Van, aki értük siet időben a helyére, más viszont pont miattuk áll be akár a megadott vetítési időpont után is popcornért. A The Hollywood Reporter felmérése szerint utóbbiak vannak többségben – legalábbis ami az amerikaiakat illeti.

A közvélemény-kutatás szerint 10-ből 6 amerikai, vagyis a moziba járók 59 százaléka szerint a filmek előtt vetített előzetesek ideális száma valahol egy és három között mozog. A legnagyobb amerikai mozi láncok, mint amilyen az AMC Theatres, a Regal Cinemas vagy a Cinemark Theatres, azonban

öt, vagy akár nyolc előzetest is vetítenek,

mielőtt elkezdődik a film. Sőt, az AMC legtöbb helyszínén 20 perces showműsort sugároz vetítések előtt, előzetesekkel, promókkal, interjúkkal – és persze még több reklámmal. Ennek köszönhetően viszont általában nincs kényszeredett toporgás a terem előtt popcornnal a kezünkben, ugyanis ennyivel hamarabb beülhetünk a helyünkre.

false

 

A Regall 15 -20 a Cinemark 15 percnyi tölteléket vetít az előadások előtt. A felmérés szerint leginkább a Z és a millenniumi generációt érdeklik a trailerek. Habár az előzetesek ma már elsősorban az interneten hódítanak, így is a filmmarketing egyik leghatékonyabb eszközei – nem csoda, hogy foggal-körömmel ragaszkodnak hozzá Hollywoodban. 2014-ben az amerikai Színháztulajdonosok Országos Szövetsége azonban azt szorgalmazta, hogy a stúdiók csak öt hónappal a bemutató előtt kezdjék reklámozni filmjeiket, előzeteseikkel pedig maradjanak két perc alatt – évente mindössze két kivételt javasoltak stúdiónként.

Megkérdeztük a hazai mozi láncokat,

itthon hogyan áll a helyzet.

Buda Andrea, a Cinema City marketing- és PR-igazgatója szerint náluk általában négy előzetes kerül a filmek elé, plusz esetenként egy ún. teaser, ami körülbelül egyperces.

Az USA-ban megszokott 30-40 percnyi előzetes műsor Magyarországon nem több 15-20 percnél. Általában nem is panaszkodnak a nézők, hiszen ők is várják az előzeteseket, sok esetben ugyanis ezek alapján döntik el, mit néznek meg legközelebb. „Legfeljebb a Star Wars vagy más, kiemelt blockbuster idején merülhet fel panasz, amikor az előzetesek mellett a teljes reklámidő is el van adva, ami maximum 12 perc lehet” – magyarázta Buda Andrea. Ebben az esetben is inkább az okozhat problémát, hogy maga a film is iszonyú hosszú – az itthon is rekordokat döntögető Bosszúállók: Végjáték például felülről súrolja a 3 órát.

false

Hasonló gondok adódhatnak a Pixar vagy a Disney egész estés animációs filmjeivel: az elsősorban még mindig gyerekeket megcélzó mozik mintha egyre hosszabbak lennének (a Verdák 3. és a Coco 105 percesek, A hihetetlen család 2. viszont már kétórás), ráadásul jellemzően egy extra kisfilmmel érkeznek. A Coco előtt vetített Olaf karácsonyi kalandja például 20 percre rúgott – egy kicsit kései vetítés esetében reklámokkal, előzetesekkel, kisfilmmel és magával a mozival együtt máris bőven túl vagyunk a pizsiosztáson, mire kisétálunk a moziból.

A már említett Coco esetében épp ezért tiltakoztak a szülők a közösségi médiában a kisfilm ellen.A budapesti művész mozikat üzemeltető Budapestfilm Zrt. vagyonkezelési és mozi üzemeltetési vezetője, Hegedűs László szerint náluk általában három előzetes megy le a filmek előtt, ezek hossza a reklámokkal együtt átlagosan 8 perc. Hogy mindez megfelel-e a nagyérdeműnek, arról egyelőre nem kaptak visszajelzést; a közönségük egyszerűen megbarátkozott a helyzettel.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.