Gondolta volna a fene: kevesebb előzetesre vágynak a nézők a filmek előtt

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 27.

Mikrofilm

Persze Amerikában. De mi megkérdeztük a hazai mozisokat is!

Van, aki értük siet időben a helyére, más viszont pont miattuk áll be akár a megadott vetítési időpont után is popcornért. A The Hollywood Reporter felmérése szerint utóbbiak vannak többségben – legalábbis ami az amerikaiakat illeti.

A közvélemény-kutatás szerint 10-ből 6 amerikai, vagyis a moziba járók 59 százaléka szerint a filmek előtt vetített előzetesek ideális száma valahol egy és három között mozog. A legnagyobb amerikai mozi láncok, mint amilyen az AMC Theatres, a Regal Cinemas vagy a Cinemark Theatres, azonban

öt, vagy akár nyolc előzetest is vetítenek,

mielőtt elkezdődik a film. Sőt, az AMC legtöbb helyszínén 20 perces showműsort sugároz vetítések előtt, előzetesekkel, promókkal, interjúkkal – és persze még több reklámmal. Ennek köszönhetően viszont általában nincs kényszeredett toporgás a terem előtt popcornnal a kezünkben, ugyanis ennyivel hamarabb beülhetünk a helyünkre.

false

 

A Regall 15 -20 a Cinemark 15 percnyi tölteléket vetít az előadások előtt. A felmérés szerint leginkább a Z és a millenniumi generációt érdeklik a trailerek. Habár az előzetesek ma már elsősorban az interneten hódítanak, így is a filmmarketing egyik leghatékonyabb eszközei – nem csoda, hogy foggal-körömmel ragaszkodnak hozzá Hollywoodban. 2014-ben az amerikai Színháztulajdonosok Országos Szövetsége azonban azt szorgalmazta, hogy a stúdiók csak öt hónappal a bemutató előtt kezdjék reklámozni filmjeiket, előzeteseikkel pedig maradjanak két perc alatt – évente mindössze két kivételt javasoltak stúdiónként.

Megkérdeztük a hazai mozi láncokat,

itthon hogyan áll a helyzet.

Buda Andrea, a Cinema City marketing- és PR-igazgatója szerint náluk általában négy előzetes kerül a filmek elé, plusz esetenként egy ún. teaser, ami körülbelül egyperces.

Az USA-ban megszokott 30-40 percnyi előzetes műsor Magyarországon nem több 15-20 percnél. Általában nem is panaszkodnak a nézők, hiszen ők is várják az előzeteseket, sok esetben ugyanis ezek alapján döntik el, mit néznek meg legközelebb. „Legfeljebb a Star Wars vagy más, kiemelt blockbuster idején merülhet fel panasz, amikor az előzetesek mellett a teljes reklámidő is el van adva, ami maximum 12 perc lehet” – magyarázta Buda Andrea. Ebben az esetben is inkább az okozhat problémát, hogy maga a film is iszonyú hosszú – az itthon is rekordokat döntögető Bosszúállók: Végjáték például felülről súrolja a 3 órát.

false

Hasonló gondok adódhatnak a Pixar vagy a Disney egész estés animációs filmjeivel: az elsősorban még mindig gyerekeket megcélzó mozik mintha egyre hosszabbak lennének (a Verdák 3. és a Coco 105 percesek, A hihetetlen család 2. viszont már kétórás), ráadásul jellemzően egy extra kisfilmmel érkeznek. A Coco előtt vetített Olaf karácsonyi kalandja például 20 percre rúgott – egy kicsit kései vetítés esetében reklámokkal, előzetesekkel, kisfilmmel és magával a mozival együtt máris bőven túl vagyunk a pizsiosztáson, mire kisétálunk a moziból.

A már említett Coco esetében épp ezért tiltakoztak a szülők a közösségi médiában a kisfilm ellen.A budapesti művész mozikat üzemeltető Budapestfilm Zrt. vagyonkezelési és mozi üzemeltetési vezetője, Hegedűs László szerint náluk általában három előzetes megy le a filmek előtt, ezek hossza a reklámokkal együtt átlagosan 8 perc. Hogy mindez megfelel-e a nagyérdeműnek, arról egyelőre nem kaptak visszajelzést; a közönségük egyszerűen megbarátkozott a helyzettel.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.