Film

Gyilkos szerepben

  • 2021. január 13.

Mikrofilm

A tanú ürgebőrbe varrt doboza kifejezetten realista elgondolásnak tűnik ahhoz képest, ami miatt Sture Bergwallt, mint a svéd kriminalisztika történetének legelvetemültebb sorozatgyilkosát elítélték.

Az agresszív viselkedése és tettei miatt elmegyógyintézetbe zárt férfi, hogy kezelőorvosai érdeklődését felkeltse, felderítetlen gyilkosságokat kezdett bevallani. Újságból szedett információk keveredtek mind vadabb fantáziálással. A tudományos babérokat e különleges eset publikálásától váró pszichiáterek csakúgy készséggel segítettek neki a színjátékban, mint a szenzációs eredményt produkálni akaró hatóságok, amelyek nem csak a vallomások nyilvánvaló ellentmondásai felett siklottak el (tárgyi bizonyítékok egyáltalán nem voltak), de sugalmazták is az érzelmileg labilis, hasadt személyiségű embernek, hogy mit kell mondani. Végül, évtized múltán, egy oknyomozó újságíró derített fényt a botrányos eljárásra. Az ő elkötelezettsége kellett a perújrafelvételhez és az ártatlan elítélt szabadlábra helyezéséhez – mindezt azonban a rákban szenvedő újság­író már nem érte meg.

A film óda az oknyomozó újságíráshoz. Hőse igazi megszállott, aki a bőrét viszi vásárra, beférkőzik oda, ahonnan a legrejtettebb információt reméli, meghallgatja azt, akire senki nem figyel, szembesít és konfrontálódik – és az igazság keresésére rámegy az élete, fizikailag is. Drámája még úgy is átélhető, hogy a thrilleres klisékről lemondani nem tudó film a maga hajszolt tempójával, direkt, bulváros hatásmechanizmusával jól hangzó, de felületes szalagcímmé degradálja történetét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."