Film

Gyilkos szerepben

  • 2021. január 13.

Mikrofilm

A tanú ürgebőrbe varrt doboza kifejezetten realista elgondolásnak tűnik ahhoz képest, ami miatt Sture Bergwallt, mint a svéd kriminalisztika történetének legelvetemültebb sorozatgyilkosát elítélték.

Az agresszív viselkedése és tettei miatt elmegyógyintézetbe zárt férfi, hogy kezelőorvosai érdeklődését felkeltse, felderítetlen gyilkosságokat kezdett bevallani. Újságból szedett információk keveredtek mind vadabb fantáziálással. A tudományos babérokat e különleges eset publikálásától váró pszichiáterek csakúgy készséggel segítettek neki a színjátékban, mint a szenzációs eredményt produkálni akaró hatóságok, amelyek nem csak a vallomások nyilvánvaló ellentmondásai felett siklottak el (tárgyi bizonyítékok egyáltalán nem voltak), de sugalmazták is az érzelmileg labilis, hasadt személyiségű embernek, hogy mit kell mondani. Végül, évtized múltán, egy oknyomozó újságíró derített fényt a botrányos eljárásra. Az ő elkötelezettsége kellett a perújrafelvételhez és az ártatlan elítélt szabadlábra helyezéséhez – mindezt azonban a rákban szenvedő újság­író már nem érte meg.

A film óda az oknyomozó újságíráshoz. Hőse igazi megszállott, aki a bőrét viszi vásárra, beférkőzik oda, ahonnan a legrejtettebb információt reméli, meghallgatja azt, akire senki nem figyel, szembesít és konfrontálódik – és az igazság keresésére rámegy az élete, fizikailag is. Drámája még úgy is átélhető, hogy a thrilleres klisékről lemondani nem tudó film a maga hajszolt tempójával, direkt, bulváros hatásmechanizmusával jól hangzó, de felületes szalagcímmé degradálja történetét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.