Film

Gyújtogatók

  • 2018. december 15.

Mikrofilm

A zűrös családi hátterű szállítómunkás és az áruházi becsalogató cica lakótelepi garzonban bonyolódó románcába érkező porschés úri fiú nemcsak a nagyvilágiság látszatát hozza a szokványosnak tűnő szerelmi háromszögbe, de a furcsa feszültséget is, ami nem magyarázható a társadalmi különbségekkel. Az elszeretett kedvesét visszaszerezni egyre kétségbeesettebben akaró hordár nem csak sármos vetélytársa óriásinak tetsző lakásában téved el, de saját életében is. Egyre kevésbé érti, mi zajlik körülötte. Miféle tiltott örömöt lel gazdag barátja elhagyott fóliasátrak felgyújtásában, mitől lobban lángra az érzelmeit inkább elégedetten tűrő, mint azokat viszonzó világfi irányában a lány, aki egyre kínzóbban hiányzik, még akkor is, amikor jelen van – s végül eltűnik csakugyan.

Azt, hogy valójában egy bűnügy zajlik a szeme láttára, éppoly későn érzékeli a fiú, mint a néző, akit meg lefoglal annak a reménytelen ürességnek, céltalanságnak a szemrevételezése, amely áthatja a Murakami Haruki írásából készült koreai filmet. Az eltűnés ténye csak jobban kiemeli a mindent átitató hiányérzetet. Szülők, család, munkahely, bármiféle közösség nem játszanak szerepet életükben, a társadalom mint olyan, alig érinti őket. Ez az irányvesztett tengődés a voltaképpeni tárgya Lee Chang-dong Cannes-­ban ünnepelt filmjének – amelynek megtekintése mindazon­által embert próbáló türelmet igényel: végtelennek tetsző jelenetekben bontakozik ki öntetszelgő lassúsággal az amúgy egyáltalán nem olyan komplex mondanivaló.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.