Film

Gyújtogatók

  • 2018. december 15.

Mikrofilm

A zűrös családi hátterű szállítómunkás és az áruházi becsalogató cica lakótelepi garzonban bonyolódó románcába érkező porschés úri fiú nemcsak a nagyvilágiság látszatát hozza a szokványosnak tűnő szerelmi háromszögbe, de a furcsa feszültséget is, ami nem magyarázható a társadalmi különbségekkel. Az elszeretett kedvesét visszaszerezni egyre kétségbeesettebben akaró hordár nem csak sármos vetélytársa óriásinak tetsző lakásában téved el, de saját életében is. Egyre kevésbé érti, mi zajlik körülötte. Miféle tiltott örömöt lel gazdag barátja elhagyott fóliasátrak felgyújtásában, mitől lobban lángra az érzelmeit inkább elégedetten tűrő, mint azokat viszonzó világfi irányában a lány, aki egyre kínzóbban hiányzik, még akkor is, amikor jelen van – s végül eltűnik csakugyan.

Azt, hogy valójában egy bűnügy zajlik a szeme láttára, éppoly későn érzékeli a fiú, mint a néző, akit meg lefoglal annak a reménytelen ürességnek, céltalanságnak a szemrevételezése, amely áthatja a Murakami Haruki írásából készült koreai filmet. Az eltűnés ténye csak jobban kiemeli a mindent átitató hiányérzetet. Szülők, család, munkahely, bármiféle közösség nem játszanak szerepet életükben, a társadalom mint olyan, alig érinti őket. Ez az irányvesztett tengődés a voltaképpeni tárgya Lee Chang-dong Cannes-­ban ünnepelt filmjének – amelynek megtekintése mindazon­által embert próbáló türelmet igényel: végtelennek tetsző jelenetekben bontakozik ki öntetszelgő lassúsággal az amúgy egyáltalán nem olyan komplex mondanivaló.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.