Film

Gyújtogatók

  • 2018. december 15.

Mikrofilm

A zűrös családi hátterű szállítómunkás és az áruházi becsalogató cica lakótelepi garzonban bonyolódó románcába érkező porschés úri fiú nemcsak a nagyvilágiság látszatát hozza a szokványosnak tűnő szerelmi háromszögbe, de a furcsa feszültséget is, ami nem magyarázható a társadalmi különbségekkel. Az elszeretett kedvesét visszaszerezni egyre kétségbeesettebben akaró hordár nem csak sármos vetélytársa óriásinak tetsző lakásában téved el, de saját életében is. Egyre kevésbé érti, mi zajlik körülötte. Miféle tiltott örömöt lel gazdag barátja elhagyott fóliasátrak felgyújtásában, mitől lobban lángra az érzelmeit inkább elégedetten tűrő, mint azokat viszonzó világfi irányában a lány, aki egyre kínzóbban hiányzik, még akkor is, amikor jelen van – s végül eltűnik csakugyan.

Azt, hogy valójában egy bűnügy zajlik a szeme láttára, éppoly későn érzékeli a fiú, mint a néző, akit meg lefoglal annak a reménytelen ürességnek, céltalanságnak a szemrevételezése, amely áthatja a Murakami Haruki írásából készült koreai filmet. Az eltűnés ténye csak jobban kiemeli a mindent átitató hiányérzetet. Szülők, család, munkahely, bármiféle közösség nem játszanak szerepet életükben, a társadalom mint olyan, alig érinti őket. Ez az irányvesztett tengődés a voltaképpeni tárgya Lee Chang-dong Cannes-­ban ünnepelt filmjének – amelynek megtekintése mindazon­által embert próbáló türelmet igényel: végtelennek tetsző jelenetekben bontakozik ki öntetszelgő lassúsággal az amúgy egyáltalán nem olyan komplex mondanivaló.

Forgalmazza a magyarhangya

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.