VERZIÓ - Dokumentumfilm

Hazafias pálya

  • 2020. november 5.

Mikrofilm

Aki szerint minden politikus tisztességtelen, azt Caroline Troedsson filmje megerősíti vélekedésében. Aki meg azt, hogy a polikusokat (is) ellenőrizni és a törvények betartására kényszeríteni hivatott alsóbb és felsőbb szintű, helyi és nemzetközi bíróságok teljesen alkalmatlanok nemes feladatukra, viszont maguk is politikai eszközzé válhatnak, az ugyancsak igazolva láthatja meggyőződésének helyességét. A koszovói Fatmir Limaj, egykor gerillavezér, az ország függetlenné válásának emblematikus hőse, majd vezető politikus, pártelnök többször állt nemzetközi bíróság előtt, de sosem tudtak rábizonyítani háborús bűnöket – főként, mert a koronatanú, hogy, hogy nem, öngyilkos lett a tárgyalás előtt. A film azt a szintén nemzetközi bíróság előtt, ám Koszovóban lefolytatott tárgyalássort kíséri végig, amikor viszont korrupcióval gyanúsítják. A bizonyítékok itt is megkérdőjeleződnek, és végül az lesz, amit az elején is sejthetünk: a hallgatag államférfi mosolyogva távozik. Győzött úgymond az igazság, a nemzetközi összeesküvés kudarcot vallott. És lehet, hogy így is van: a tárgyalás ideje alatt pattan ki a nemzetközi jogi misszió több korrupciós ügye, a távozó vezetője is kitálal, a politikai befolyásolás eszközének minősíti a szervezetét.

A film hőse a svéd bírónő, aki elkötelezetten, de a szükséges dörzsöltség nélkül küzd az igazságért. A tanúk megvezetik, az ügyvéd megeszi reggelire, még az ítélethirdetésnél elvárt csendet se tudja megteremteni a tárgyalóteremben, aztán fáradtan révedezik a pristinai erkélyén, nem nagyon érti, mi folyik a Balkánon. Miként a munkaadói sem.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.