Film

Hol a vér?

Vámpírok Bronx ellen

  • SzSz
  • 2020. november 22.

Mikrofilm

Negyedszázada a vérszívónak öltözött Eddie Murphy még Brooklyn életét bolygatta fel – hol van már a kukában rakott tűz felett összegyűlő söpredék, a föld fölött gomolygó köd és a szétírt falak által határolt sikátor!

Brooklyn immár a bubble tea-ről, az újhullámos bagelezőiről és hipszterhordáiról nevezetes, ahol – ha hinni lehet az urbanisztikai magazinoknak és influenszereknek – bűnnek nyoma sincs. Már ha nem vesszük annak, hogy 10 dollárt is elkérnek egy frappuccinóért.

A Netflix tinihorrorja épp ez ellen a folyamat ellen emeli fel a szavát: a dzsentrifikáció lassan New York egy másik, legendás városrészét is felemészti, a helyi fiatalok azonban nem hagyják magukat. A film jól illeszkedik a streamingszolgáltató elmúlt pár évének szemmel látható irányvonalába – az elnyomottak/
etnikumok/kisebbségek fennmaradásáért és elfogadásáért folytatott harca azonban eddig elsősorban sorozatokat ihletett (Az én környékem; Egyszerre egy nap; Gentefied). A Vámpírok Bronx ellen problémája nem az, hogy rövid, épp ezért nem is igyekszik kibontani az összetett kérdést, hanem az, hogy gyakorlatilag semmije nincs a remek alapötletén kívül.

A premissza ugyanis ígéretes: egyre másra zárnak be Bronx helyi üzletei; egy rejtélyes társaság először felvásárolja a boltokat, majd szép lassan egyre több helyinek is nyoma vész. Az ügy­buzgóságáról ismert Polgármesterke épp ezért utcabált rendez, hogy megmentse kedvenc ABC-jét – haverjaival azonban felfedezi, hogy nem egy egyszerű nagyvállalat áll a dolgok mögött, hanem a hasonlóan félelmetes vámpírok. Hófehér, jómódú, piperkőc bagázs, akik el akarják tüntetni a föld színéről a környék színes etnikumait – az üzenet legalább annyira ötletes, mint amennyire egyértelmű, Osmany Rodriguez rendező azonban megelégszik a menő kétsoros leírással, és gyakorlatilag semmit nem hoz ki a filmből. A hasonló sztorijú Idegen arcok a horror és a komédia terén sem mert bemocskolódni, a Vámpírok Bronx ellen mindkét téren matinészerűen vérszegény marad.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.