Film

Hol a vér?

Vámpírok Bronx ellen

  • SzSz
  • 2020. november 22.

Mikrofilm

Negyedszázada a vérszívónak öltözött Eddie Murphy még Brooklyn életét bolygatta fel – hol van már a kukában rakott tűz felett összegyűlő söpredék, a föld fölött gomolygó köd és a szétírt falak által határolt sikátor!

Brooklyn immár a bubble tea-ről, az újhullámos bagelezőiről és hipszterhordáiról nevezetes, ahol – ha hinni lehet az urbanisztikai magazinoknak és influenszereknek – bűnnek nyoma sincs. Már ha nem vesszük annak, hogy 10 dollárt is elkérnek egy frappuccinóért.

A Netflix tinihorrorja épp ez ellen a folyamat ellen emeli fel a szavát: a dzsentrifikáció lassan New York egy másik, legendás városrészét is felemészti, a helyi fiatalok azonban nem hagyják magukat. A film jól illeszkedik a streamingszolgáltató elmúlt pár évének szemmel látható irányvonalába – az elnyomottak/
etnikumok/kisebbségek fennmaradásáért és elfogadásáért folytatott harca azonban eddig elsősorban sorozatokat ihletett (Az én környékem; Egyszerre egy nap; Gentefied). A Vámpírok Bronx ellen problémája nem az, hogy rövid, épp ezért nem is igyekszik kibontani az összetett kérdést, hanem az, hogy gyakorlatilag semmije nincs a remek alapötletén kívül.

A premissza ugyanis ígéretes: egyre másra zárnak be Bronx helyi üzletei; egy rejtélyes társaság először felvásárolja a boltokat, majd szép lassan egyre több helyinek is nyoma vész. Az ügy­buzgóságáról ismert Polgármesterke épp ezért utcabált rendez, hogy megmentse kedvenc ABC-jét – haverjaival azonban felfedezi, hogy nem egy egyszerű nagyvállalat áll a dolgok mögött, hanem a hasonlóan félelmetes vámpírok. Hófehér, jómódú, piperkőc bagázs, akik el akarják tüntetni a föld színéről a környék színes etnikumait – az üzenet legalább annyira ötletes, mint amennyire egyértelmű, Osmany Rodriguez rendező azonban megelégszik a menő kétsoros leírással, és gyakorlatilag semmit nem hoz ki a filmből. A hasonló sztorijú Idegen arcok a horror és a komédia terén sem mert bemocskolódni, a Vámpírok Bronx ellen mindkét téren matinészerűen vérszegény marad.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.