Mozitorrent

Ivan, az egyetlen

  • SzSz
  • 2020. november 22.

Mikrofilm

Évtizedekkel a virálissá, majd a mémkultúra szimbolikus hősévé váló, szerencsétlen sorsú Harambe előtt élt Ivan, a gorilla. Kongóban született, fogságba ejtették, és az emberek kéretlenül szárnyaik alá vették, majd amikor kinőtte a kiskertet, egy nem kevésbé kényelmetlen ketrecbe került egy washingtoni bevásárlóközpontban. Civilek tiltakozásának a hatására végül egy állatkert fogadta be, ami szintén nem hangzik túl jól, ám még közel 20 évet tölthetett a Zoo Atlantában, ahol a fáma szerint nyugodtan festegethetett és zavartalanul élhetett fajtársai között. A sztoriból Katherine Applegate kerekített mesekönyvet.

A Disney filmadaptációja görcsösen igyekszik Pixar-mozi lenni. Az animációs filmek koronázott királyainak titka sokak szerint a „lélek”, de alapvetően két dolog van, ami szinte mindegyik mozijuknál klappol: a figurák nemcsak érdekesek, de a külcsínt és a belbecst tekintve is kidolgozottak; a dramaturgia pedig finomra csiszolt, pontos és könnyen csúszik. Az Ivannál az elsővel nincs is probléma: az animált állatok gyönyörűek, van karakterük, mindezeknek köszönhetően pedig szerethetők is. Épp ezért fájó, hogy a forgatókönyv nem tudott mit kezdeni velük.

A filmben a gorillával már mint a minicirkusz sztárjával találkozunk, akinek hanyatló csillagát egy érkező kiselefánt veszélyezteti – a Toy Story-sztori aztán egy ponton L’ecsóba vált át (lásd: attól, hogy gorilla vagy, nem kell a melledet verni, festegethetsz is, ha szeretnél), majd ez is megy a kukába egy jól hangzó, ám közhelyes és megalapozatlan befejezés kedvéért.

Magyar felirat: repgizi

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."