Mozitorrent

Ivan, az egyetlen

  • SzSz
  • 2020. november 22.

Mikrofilm

Évtizedekkel a virálissá, majd a mémkultúra szimbolikus hősévé váló, szerencsétlen sorsú Harambe előtt élt Ivan, a gorilla. Kongóban született, fogságba ejtették, és az emberek kéretlenül szárnyaik alá vették, majd amikor kinőtte a kiskertet, egy nem kevésbé kényelmetlen ketrecbe került egy washingtoni bevásárlóközpontban. Civilek tiltakozásának a hatására végül egy állatkert fogadta be, ami szintén nem hangzik túl jól, ám még közel 20 évet tölthetett a Zoo Atlantában, ahol a fáma szerint nyugodtan festegethetett és zavartalanul élhetett fajtársai között. A sztoriból Katherine Applegate kerekített mesekönyvet.

A Disney filmadaptációja görcsösen igyekszik Pixar-mozi lenni. Az animációs filmek koronázott királyainak titka sokak szerint a „lélek”, de alapvetően két dolog van, ami szinte mindegyik mozijuknál klappol: a figurák nemcsak érdekesek, de a külcsínt és a belbecst tekintve is kidolgozottak; a dramaturgia pedig finomra csiszolt, pontos és könnyen csúszik. Az Ivannál az elsővel nincs is probléma: az animált állatok gyönyörűek, van karakterük, mindezeknek köszönhetően pedig szerethetők is. Épp ezért fájó, hogy a forgatókönyv nem tudott mit kezdeni velük.

A filmben a gorillával már mint a minicirkusz sztárjával találkozunk, akinek hanyatló csillagát egy érkező kiselefánt veszélyezteti – a Toy Story-sztori aztán egy ponton L’ecsóba vált át (lásd: attól, hogy gorilla vagy, nem kell a melledet verni, festegethetsz is, ha szeretnél), majd ez is megy a kukába egy jól hangzó, ám közhelyes és megalapozatlan befejezés kedvéért.

Magyar felirat: repgizi

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.