Film

Nincs gonosz

  • 2020. november 22.

Mikrofilm

„Hol zsarnokság van, ott zsarnokság van…” – Illyés szavaival –, és akkor ott a zsarnokság az, ami egyáltalán van. Nemcsak az ötvenes évek Magyarországán, hanem például napjaink Iránjában. Ahol nem lehet másként élni: általa vagy ellenében, de csakis az egyeduralkodó ideológia (az iszlám dogmatikusan értelmezett változata) szerint. Ahol az ember (mint Mohammad Raszulof filmjében) édesanyját ápoló fiú, a nehézségeket feleségével közösen leküzdő férj, gyengéden szerető apa – és hajnalban csak egy pillanatig mered maga elé üres tekintettel a piros lámpánál, útközben a munkahelyére, ahol egy automatizált rendszer segítségével halálraítélteket akaszt. Ahol az ember börtönszolgálatra vezényelt sorkatona, aki inkább megszökik, mintsem hogy végrehajtson egy kivégzést. Ahol egy másik sorkatona igenis vállalja a kellemetlen, de eltávozással jutalmazott feladatot, ám menyasszonya családja éppen az ő (politikai okokból elítélt!) áldozatát gyászolja.

Lélekszámra vetítve az Iszlám Köztársaságban végzik ki a világon a legtöbb embert, így az ehhez a gyakorlathoz való viszonyulás önmagában súlyos morális problémákat vet fel, ám a példázat voltában összefüggő négy történet hátterében feltáruló társadalomkép nem kevésbé gyomorszorító. Az idei berlini filmfesztivál fődíja nemcsak a művészi megvalósításnak, de a hazájában üldözött rendező emberi bátorságának is szólt. Mely bátorság feltétlen elismerést érdemel, akkor is, ha magának a filmnek katartikus erejét számos következetlenség, valószerűtlenség és didaktikus megoldás csökkenti.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.