Film

Nincs gonosz

  • 2020. november 22.

Mikrofilm

„Hol zsarnokság van, ott zsarnokság van…” – Illyés szavaival –, és akkor ott a zsarnokság az, ami egyáltalán van. Nemcsak az ötvenes évek Magyarországán, hanem például napjaink Iránjában. Ahol nem lehet másként élni: általa vagy ellenében, de csakis az egyeduralkodó ideológia (az iszlám dogmatikusan értelmezett változata) szerint. Ahol az ember (mint Mohammad Raszulof filmjében) édesanyját ápoló fiú, a nehézségeket feleségével közösen leküzdő férj, gyengéden szerető apa – és hajnalban csak egy pillanatig mered maga elé üres tekintettel a piros lámpánál, útközben a munkahelyére, ahol egy automatizált rendszer segítségével halálraítélteket akaszt. Ahol az ember börtönszolgálatra vezényelt sorkatona, aki inkább megszökik, mintsem hogy végrehajtson egy kivégzést. Ahol egy másik sorkatona igenis vállalja a kellemetlen, de eltávozással jutalmazott feladatot, ám menyasszonya családja éppen az ő (politikai okokból elítélt!) áldozatát gyászolja.

Lélekszámra vetítve az Iszlám Köztársaságban végzik ki a világon a legtöbb embert, így az ehhez a gyakorlathoz való viszonyulás önmagában súlyos morális problémákat vet fel, ám a példázat voltában összefüggő négy történet hátterében feltáruló társadalomkép nem kevésbé gyomorszorító. Az idei berlini filmfesztivál fődíja nemcsak a művészi megvalósításnak, de a hazájában üldözött rendező emberi bátorságának is szólt. Mely bátorság feltétlen elismerést érdemel, akkor is, ha magának a filmnek katartikus erejét számos következetlenség, valószerűtlenség és didaktikus megoldás csökkenti.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.