Hollywood ismét filmre vinné az Üvöltő szeleket

  • narancs.hu
  • 2024. július 16.

Mikrofilm

Emeralt Fennell, az Ígéretes fiatal nő és a Saltburn Oscar-díjas író-rendezője adaptálja sokadjára vászonra Emily Brontë regényét.

„Légy mindig velem... mindegy, milyen alakban... tégy őrültté!” – így szól az Üvöltő szelek legújabb filmváltozatának szlogenje, amit maga Emerald Fennell tweetelt ki a napokban egy művészi plakáttal együtt.

Ez lesz a brit alkotó harmadik nagyjátékfilmje. Az előző kettő hatalmas sikert aratott, így érthető a felfokozott várakozás, mihez kezd majd legközelebb. Fennell színészként kezdte karrierjét, főleg olyan kosztümös drámákban tűnt fel, mint az Oscar-jelölt Albert Nobbs és A dán lány, vagy a 2012-es Anna Karenina. Emellett Kamilla brit királynő szerepében játszott A koronában, eddigi legjelentősebb szerepét pedig a Hívják a bábát című sorozatban alakította. Barátnője, a Fleabeggel sztárrá váló Phoebe Waller-Bridge adta meg neki először a lehetőséget a kamerák mögött: rábízta másik sikersorozatának, a Megszállottak viadalának második évadát. Végül a sorozat producereként és írójaként is Emmyre jelölték. Ezután vágott bele első játékfilmjébe: ez lett a 2020-as Ígéretes fiatal nő című bosszúmese, melynek főszereplője olyan férfiakra vadászik, akik magatehetetlen nőkkel próbálnak ágyba bújni. A mozit öt Oscarra jelölték, Fennell pedig az eredeti forgatókönyvért is el nyerte az aranyszobrocskát.

Ezt követte a tavalyi Saltburn, amely igazi botrányfilmmé és Tik-tok-szenzációvá vált: ebben egy fiatal fiú gazdag és befolyásos barátján keresztül igyekszik feljebb mászni a társadalmi ranglétrán; az sem zavarja, ha közben minden körülötte lévőt el kell tennie láb alól.

Egy Vanity Fairnek adott korábbi interjújában Fennell úgy nyilatkozott: filmkészítőként elsősorban azok a történetek izgatják, amelyek a sötétebb vágyakat mutatják be. „Általánosságban véve az ördöggel való cimborálás izgat. Azok a típusú emberek, akiket ki nem állhatunk, akik gyűlöletesek – ha megkedvelhetjük őket, ha beleszerethetünk az ilyen emberekbe, ha megértjük, miért ilyen csábítóak annak ellenére, hogy ennyire kegyetlenek, igazságtalanok és furcsák, ha mind szeretnénk mi is ilyenekké válni, az szerintem nagyon érdekes dinamikát eredményez” – magyarázta. Mindebbe tökéletesen beleillik Emily Brontë világhírű regénye, amely a durva és vad Heathcliff és mostohatestvére szerelméről szól.

A könyvből már eddig is számtalan adaptáció készült: az első A. V. Bramble rendezésében még 1920-ban, a leghíresebb azonban kétségkívül William Wyler 1939-es mozija Laurence Olivierrel a főszerepben, amelyet Oscarra is jelöltek. Legutóbb 2011-ben álmodta a vászonra az Akváriummal befutott Andrea Arnold, ebben a naturalista feldolgozásban Kaya Scodelario és James Howson játszotta a főszerepet. Arnoldot és Fennellt összeköti napjaink egyik legfelkapottabb fiatal színésze, Barry Keoghan, aki előbbi idén bemutatott Bird című filmjében, valamint utóbbi Saltburnjében is szerepelt. Könnyen elképzelhető, hogy ezúttal ő alakítja majd Hethcliffet, bár erről egyelőre még nincs hír. Maga Fennell nyíltan beszélt arról, hogy a Saltburnhöz az egyik legnagyobb inspirációt a Brontë regénye jelentette. „Van egy jelenet az Üvöltő szelekben, miután Cathy meghal és Heathcliff megpróbál leásni a koporsójához hogy megszerezhesse őt. Elég tiszta, mit szeretne csinálni: még egyszer utoljára megérinteni és megcsókolni őt. A gótikus tradíció része hogy a szex és a halál gyakran egymásba fonódik” – magyarázta. Ebből lett végül az a hírhedt jelenet, amikor Barry Keoghan karaktere megbecsteleníti barátjának sírját.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.