Hollywood ismét filmre vinné az Üvöltő szeleket

  • narancs.hu
  • 2024. július 16.

Mikrofilm

Emeralt Fennell, az Ígéretes fiatal nő és a Saltburn Oscar-díjas író-rendezője adaptálja sokadjára vászonra Emily Brontë regényét.

„Légy mindig velem... mindegy, milyen alakban... tégy őrültté!” – így szól az Üvöltő szelek legújabb filmváltozatának szlogenje, amit maga Emerald Fennell tweetelt ki a napokban egy művészi plakáttal együtt.

Ez lesz a brit alkotó harmadik nagyjátékfilmje. Az előző kettő hatalmas sikert aratott, így érthető a felfokozott várakozás, mihez kezd majd legközelebb. Fennell színészként kezdte karrierjét, főleg olyan kosztümös drámákban tűnt fel, mint az Oscar-jelölt Albert Nobbs és A dán lány, vagy a 2012-es Anna Karenina. Emellett Kamilla brit királynő szerepében játszott A koronában, eddigi legjelentősebb szerepét pedig a Hívják a bábát című sorozatban alakította. Barátnője, a Fleabeggel sztárrá váló Phoebe Waller-Bridge adta meg neki először a lehetőséget a kamerák mögött: rábízta másik sikersorozatának, a Megszállottak viadalának második évadát. Végül a sorozat producereként és írójaként is Emmyre jelölték. Ezután vágott bele első játékfilmjébe: ez lett a 2020-as Ígéretes fiatal nő című bosszúmese, melynek főszereplője olyan férfiakra vadászik, akik magatehetetlen nőkkel próbálnak ágyba bújni. A mozit öt Oscarra jelölték, Fennell pedig az eredeti forgatókönyvért is el nyerte az aranyszobrocskát.

Ezt követte a tavalyi Saltburn, amely igazi botrányfilmmé és Tik-tok-szenzációvá vált: ebben egy fiatal fiú gazdag és befolyásos barátján keresztül igyekszik feljebb mászni a társadalmi ranglétrán; az sem zavarja, ha közben minden körülötte lévőt el kell tennie láb alól.

Egy Vanity Fairnek adott korábbi interjújában Fennell úgy nyilatkozott: filmkészítőként elsősorban azok a történetek izgatják, amelyek a sötétebb vágyakat mutatják be. „Általánosságban véve az ördöggel való cimborálás izgat. Azok a típusú emberek, akiket ki nem állhatunk, akik gyűlöletesek – ha megkedvelhetjük őket, ha beleszerethetünk az ilyen emberekbe, ha megértjük, miért ilyen csábítóak annak ellenére, hogy ennyire kegyetlenek, igazságtalanok és furcsák, ha mind szeretnénk mi is ilyenekké válni, az szerintem nagyon érdekes dinamikát eredményez” – magyarázta. Mindebbe tökéletesen beleillik Emily Brontë világhírű regénye, amely a durva és vad Heathcliff és mostohatestvére szerelméről szól.

A könyvből már eddig is számtalan adaptáció készült: az első A. V. Bramble rendezésében még 1920-ban, a leghíresebb azonban kétségkívül William Wyler 1939-es mozija Laurence Olivierrel a főszerepben, amelyet Oscarra is jelöltek. Legutóbb 2011-ben álmodta a vászonra az Akváriummal befutott Andrea Arnold, ebben a naturalista feldolgozásban Kaya Scodelario és James Howson játszotta a főszerepet. Arnoldot és Fennellt összeköti napjaink egyik legfelkapottabb fiatal színésze, Barry Keoghan, aki előbbi idén bemutatott Bird című filmjében, valamint utóbbi Saltburnjében is szerepelt. Könnyen elképzelhető, hogy ezúttal ő alakítja majd Hethcliffet, bár erről egyelőre még nincs hír. Maga Fennell nyíltan beszélt arról, hogy a Saltburnhöz az egyik legnagyobb inspirációt a Brontë regénye jelentette. „Van egy jelenet az Üvöltő szelekben, miután Cathy meghal és Heathcliff megpróbál leásni a koporsójához hogy megszerezhesse őt. Elég tiszta, mit szeretne csinálni: még egyszer utoljára megérinteni és megcsókolni őt. A gótikus tradíció része hogy a szex és a halál gyakran egymásba fonódik” – magyarázta. Ebből lett végül az a hírhedt jelenet, amikor Barry Keoghan karaktere megbecsteleníti barátjának sírját.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.