Hollywood ismét filmre vinné az Üvöltő szeleket

  • narancs.hu
  • 2024. július 16.

Mikrofilm

Emeralt Fennell, az Ígéretes fiatal nő és a Saltburn Oscar-díjas író-rendezője adaptálja sokadjára vászonra Emily Brontë regényét.

„Légy mindig velem... mindegy, milyen alakban... tégy őrültté!” – így szól az Üvöltő szelek legújabb filmváltozatának szlogenje, amit maga Emerald Fennell tweetelt ki a napokban egy művészi plakáttal együtt.

Ez lesz a brit alkotó harmadik nagyjátékfilmje. Az előző kettő hatalmas sikert aratott, így érthető a felfokozott várakozás, mihez kezd majd legközelebb. Fennell színészként kezdte karrierjét, főleg olyan kosztümös drámákban tűnt fel, mint az Oscar-jelölt Albert Nobbs és A dán lány, vagy a 2012-es Anna Karenina. Emellett Kamilla brit királynő szerepében játszott A koronában, eddigi legjelentősebb szerepét pedig a Hívják a bábát című sorozatban alakította. Barátnője, a Fleabeggel sztárrá váló Phoebe Waller-Bridge adta meg neki először a lehetőséget a kamerák mögött: rábízta másik sikersorozatának, a Megszállottak viadalának második évadát. Végül a sorozat producereként és írójaként is Emmyre jelölték. Ezután vágott bele első játékfilmjébe: ez lett a 2020-as Ígéretes fiatal nő című bosszúmese, melynek főszereplője olyan férfiakra vadászik, akik magatehetetlen nőkkel próbálnak ágyba bújni. A mozit öt Oscarra jelölték, Fennell pedig az eredeti forgatókönyvért is el nyerte az aranyszobrocskát.

Ezt követte a tavalyi Saltburn, amely igazi botrányfilmmé és Tik-tok-szenzációvá vált: ebben egy fiatal fiú gazdag és befolyásos barátján keresztül igyekszik feljebb mászni a társadalmi ranglétrán; az sem zavarja, ha közben minden körülötte lévőt el kell tennie láb alól.

Egy Vanity Fairnek adott korábbi interjújában Fennell úgy nyilatkozott: filmkészítőként elsősorban azok a történetek izgatják, amelyek a sötétebb vágyakat mutatják be. „Általánosságban véve az ördöggel való cimborálás izgat. Azok a típusú emberek, akiket ki nem állhatunk, akik gyűlöletesek – ha megkedvelhetjük őket, ha beleszerethetünk az ilyen emberekbe, ha megértjük, miért ilyen csábítóak annak ellenére, hogy ennyire kegyetlenek, igazságtalanok és furcsák, ha mind szeretnénk mi is ilyenekké válni, az szerintem nagyon érdekes dinamikát eredményez” – magyarázta. Mindebbe tökéletesen beleillik Emily Brontë világhírű regénye, amely a durva és vad Heathcliff és mostohatestvére szerelméről szól.

A könyvből már eddig is számtalan adaptáció készült: az első A. V. Bramble rendezésében még 1920-ban, a leghíresebb azonban kétségkívül William Wyler 1939-es mozija Laurence Olivierrel a főszerepben, amelyet Oscarra is jelöltek. Legutóbb 2011-ben álmodta a vászonra az Akváriummal befutott Andrea Arnold, ebben a naturalista feldolgozásban Kaya Scodelario és James Howson játszotta a főszerepet. Arnoldot és Fennellt összeköti napjaink egyik legfelkapottabb fiatal színésze, Barry Keoghan, aki előbbi idén bemutatott Bird című filmjében, valamint utóbbi Saltburnjében is szerepelt. Könnyen elképzelhető, hogy ezúttal ő alakítja majd Hethcliffet, bár erről egyelőre még nincs hír. Maga Fennell nyíltan beszélt arról, hogy a Saltburnhöz az egyik legnagyobb inspirációt a Brontë regénye jelentette. „Van egy jelenet az Üvöltő szelekben, miután Cathy meghal és Heathcliff megpróbál leásni a koporsójához hogy megszerezhesse őt. Elég tiszta, mit szeretne csinálni: még egyszer utoljára megérinteni és megcsókolni őt. A gótikus tradíció része hogy a szex és a halál gyakran egymásba fonódik” – magyarázta. Ebből lett végül az a hírhedt jelenet, amikor Barry Keoghan karaktere megbecsteleníti barátjának sírját.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.