Az idei Emmy-gála kedvence a Trónok harca mellett egy egyedi hangulatú komédia, a Fleabag volt, ami olyan kedvenceket győzött le, mint a leköszönő Veep – Az alelnök, vagy épp a The Marvelous Mrs. Maisel.
A sorozat egy egocentrikus, önsorsrontó harmincas nőt mutat be, eközben pedig a hisztérikus nevetéstől a mélyről felszakadó sírásig zongorázza végig főhőse és a nézők érzelmeit is. Már a 2016-ban bemutatott első évadot is egekig magasztalta mindenki, mégis
úgy tűnt, megmarad rétegsorozatnak,
kevesek hamar kultikussá váló szórakozásának – ehhez nemcsak a sajátos hangvétel, de az is hozzájárult, hogy brit showról van szó. A második évad három évvel később, vagyis idén érkezett – ennyi idő alatt a Fleabag szolid rajongóbázist gyűjtött maga köré, felkerült Amazonra, s időközben elkészült belőle egy francia remake is.
Ez azonban valószínűleg még kevés lett volna ahhoz, hogy Phoebe Waller-Bridge és sorozata betörjön a mainstreambe: kellett hozzá a vígjátékok alkonya is. A komédiák ugyanis nem csak a mozikból és a bevételi listák éléről tűntek el, hanem a tévés fősodorból is.
Évek óta a Peak TV korát éljük, a sorozatok aranykorához viszont inkább olyan műsorokat kapcsolunk, mint a Stranger Things, a Trónok harca vagy épp a Westworld – vagyis drámákat. A korábban a tévéket uraló szitkomok, ha nem is tűntek el teljesen, de a súlyukat mindenképpen elvesztették: ma már nem ezek uralják a siker- vagy díjlistákat, hanem az éjsötét komédiák, vagy épp a nagyon is komoly szatirikus vígjátékok. Az elmúlt évek legnagyobb sikerei (Atlanta, Barry, Transparent) már
legalább annyira drámák, mint komédiák
– és a sorba a Fleabag is nyugodtan beilleszthető. Azzal pedig, hogy leáldozott az Agymenők-szerű szitkomok kora, az Emmyt odaítélő televíziósok is levették fejükről a szemellenzőt – a rajongók és kritikusok kitartó kampányának a hatására a figyelemre se méltatott első évad után a Fleabag második évadát nemcsak egy rakás jelöléssel, de 6 díjjal is jutalmazták; a sorozat többek között elhozta a legjobb komédia, valamint saját kategóriájának női főszereplői, rendezői és írói díját is.
|
A hatalmas siker ellenére Waller-Bridge kitartott amellett, hogy a második évaddal műsora befejeződött – sőt, az Emmy-győzelmek után azt nyilatkozta, a díjözön is csak azt bizonyítja, hogy a legjobbkor fejezte be a műsort.
Legutóbb azonban már egészen más hangot ütött meg a folytatással kapcsolatban: Seth Meyers késő esti talk showjában azt monda, egyre nyitottabb a folytatás felé. Csak épp nem a közeljövőben.„Eléggé tetszik az ötlet, hogy térjünk vissza a figurához – vagyis hozzám – 50 évesen, amikor már kicsit több minden van mögöttem, és isten tudja, mire készülök majd. Nagyon izgalmas lenne megnézni a karaktert életének egy későbbi szakaszában, de mostanra épp elég dolgon ment keresztül. El kell őt engednünk” – nyilatkozta az alkotó.
Richard Linklater Mielőtt-trilógiájához hasonlóan tehát akár a Fleabag is
visszatérhet egy harmadik körre,
melyben az egyes évadok között eltelt időre is reflektálna a show. Minderre azonban még legalább 16 évet kell várnunk, Phoebe Waller-Bridge ugyanis még csak 34 éves.
|
Attól azonban biztos nem kell tartania, hogy munka nélkül marad: az Amazonnal a közelmúltban ütött nyélbe egy 20 millió dollár értékű szerződést; következő projektje, a Run az HBO-ra érkezik, ő pedig feltűnik majd a következő James Bond-moziban, a No Time to Die-ban is.