„Igen, lesznek, akik hazudnak” – Marion Cotillard színésznő

Mikrofilm

Új filmje, az Ismael szellemei csütörtöktől látható a mozikban. David Bowie-ról, Woody Allenről és a #metoo mozgalomról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Amikor szellem módjára feltűnik az Ismael szellemeiben, Charlotte Gainsbourg megjegyzi, hogy egy kicsit mintha büdös lenne. A testszagú szellemalakok igen ritkák a filmtörténetben.

Marion Cotillard: De nem az én filmográfiámban, én már korábban is játszottam büdös lányt. Jacques Audiard filmjében, a Rozsda és csontban egy másik, erős kipárolgású figurát alakítottam.  Úgy látszik, ez egy visszatérő elem a munkámban.

MN: Kollégája, Kristin Scott Thomas, aki angol létére sokáig élt és dolgozott Párizsban, arra a megállapításra jutott, hogy a francia nők nem fésülködnek, nem esznek semmit, és úgy füstölnek, mint egy gyárkémény. Egyetért?

MC: Én sem fésülködök, ez igaz. Jó, néha azért igen. A cigit feladtam, amikor anya lettem. Még mindig szoptatok, a dohányzás kizárva, de sosem voltam láncdohányos. A megjegyzés azonban a párizsiak füstölési szokásairól pontos. A francia nők azonban nagyon is esznek. Először edzünk, aztán eszünk, aztán újra edzünk, és újra eszünk. De nem beszélhetek minden francia nő nevében.

false

 

Fotó: Vertigo Média

MN: Az Ismael szellemeiben egy Bob Dylan-számra táncol, de van ennél egy sokkal menőbb táncos jelenete is – David Bowie klipjében, a The Next Dayben a papnak öltözött Gary Oldman oldalán lejt sejtelmes táncot, miközben Bowie megváltóként énekel. Bowie kérte fel, hogy legyen Oldman stigmatizált, vérző kezű táncpartnere?

MC: Egyszer csak megjelent az e-mailjeim között egy Marion Cotillard / David Bowie tárgyú levél, melyben az állt, hogy David Bowie azt szeretné, hogy én játsszam el a kurvát a klipjében. Minden a legnagyobb titokban zajlott, 3-4 nappal a forgatás előtt avatták be a résztvevőket, engem is. Amint megkaptam az e-mailt, lefoglaltam a repülőjegyemet az Air France-nál, és csak utána hívtam fel az ügynökömet. Még jó, hogy nem vállalod, tanácsolták, csak nem fogsz ezért Los Angelesbe rohanni?! Alig hittem a fülemnek. Kihagyni egy ilyen lehetőséget? Szerepelni egy Bowie-videóban, amit David Bowie maga írt? Hogy én ne mennék, akinek a Rock’n Roll Suicide és az egész Ziggy Stardust album a kedvence?! És az az aura, ami körülvette! Bölcsesség, béke és mély, következetes művészi tiszteletlenség – ezek egyszerre áradtak belőle.

MN: Az Ismael szellemeiben a nagy magyar-francia jellemszínész, Szabó László az apját alakítja. Belőle a korai Godard-filmek hangulata árad, hiszen sokban feltűnt.

MC: Egy nagyon felkavaró jelenetem volt vele, az érzelmek intenzitása egyszerűen nem engedte, hogy a jeleneten túl másról is beszélgessünk. Nagyon ki kellett centizni mindent érzelmileg. Persze nekem is megvannak a magam kedvencei az új hullámból, Truffaut Négyszáz csapása mindig velem marad, de Godard-ral nehezebb a helyzet, amikor először láttam a Bolond Pierrot-t, nem értettem, talán túl fiatal voltam hozzá. A megvetés nagyobb hatást tett rám.

MN: Sok nagy rendezővel dolgozott, köztük Woody Allennel is. A #metoo kampány során újra téma lett Woody Allen gyermekmolesztálási ügye, a filmjei szereplői közül többen is siettek elhatárolódni tőle.

MC: Az Éjfélkor Párizsban furcsa dolog volt. Öt nappal a forgatás előtt találkoztam vele először. Amikor igent mondtam, meg sem fordult a fejemben a privát élete, amiről nem is nagyon tudok mit mondani, hiszen nem ismerem. Annyit tudok, hogy feleségül vette Mia Farrow nevelt lányát, ami azért elég furcsa. Azt hiszem, ha ma kérne fel egy szerepre, nem szerepelnék a filmjében. Amikor felkért, igazán kedves dolgokat mondott rólam, ez hízelgő volt, de a forgatás alatt egyáltalán nem volt kapcsolat közöttünk. A rendezőim közül vele volt a legkevesebb kapcsolatom. De hogy magánemberként mit tett vagy mit nem tett – ezt a kérdést alighanem fel kell tennem majd magamnak. Csak azt nem tudom, hogyan juthatnék közelebb az igazsághoz. Ki tudhatja, mi történt valójában? A gyerekei talán…

MN: Nemrég Catherine Deneuve elítélte a #metoo mozgalmat…

MC: Én nem tudok azonosulni ezzel a Le Monde-ban megjelent szöveggel. Erre a forradalomra nagy szükség volt. Igen, lesznek, akik hazudnak, akik hamis vádakkal illetnek másokat, de ez egy elenyésző kisebbség. Engem több alkalommal is zaklattak, ezek mindegyike fájdalmas eset volt, amikből ki kellett gyógyulnom, de sosem gondoltam, hogy erről valaha is beszélni fogok. Ma meg úgy érzem, hogy végre kimondhatom. Ha női társaságban vagyok, az esetek 99 százalékában kiderül, hogy minden egyes nőt zaklatták már. Ennek véget kell végre vetni. Az igazán nagy forradalom az lesz, ha végre létrejön a kiegyezés nők és férfiak között. De imádom Catherine Deneuve-öt és a szólásszabadságot. Azt azért utólag hozzátette, hogy talán túl gyorsan írta alá azt a levelet. És bocsánatot kért az áldozatoktól. De azoktól nem, akik siettek leszólni. Minden joga megvan ehhez. Egy szabad nő.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.