Interjú

„Így igaz, elvtárs!”

Jason Flemyng színész

Mikrofilm

Kedvenc brit jellemszínészünk 17. századi angol telepes az Újvilágban játszódó, de Magyarországon forgatott Jamestown című sorozatban. A Dob utcai bárokról, A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső kártyapartijáról és Jason Stathamről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Nem ma kezdte a kosztümös szerepeket, a Rob Roytól a Szép reményeken át a Jamestownig hosszú a listája.

Jason Flemyng: Szerencsés alkat vagyok, mert nem vagyok sem divatban, sem divaton kívül, így könnyedén ingázom a kortárs és a kosztümös drámák, Hollywood és a függetlenek között. Kicsit utánaolvastam a jamestownos időknek, de nem szoktam túlzásba vinni a felkészülést. Ha kosztümös a film, jobban kihúzom magam, és attól függően, hogy urat vagy szolgát játszom, igazítok a kiejtésemen, de ezt leszámítva mindig azt kérdezem magamtól, mit tennék én, Jason Flemyng az adott helyzetben. Nem vagyok az a mélyfúrásokat végző színész.

MN: A sorozat a 17. század elején játszódik. Elér eddig a saját családfája?

JF: Vicces, de épp most kellett megcsináltatnom a családfámat a gyerekeim iskolai feladata kedvéért. Az anyám nagyanyjáig még eljutottunk, de ennél tovább nem. Négy generáció után kihűlt a nyom.

Jason Flemyng

Jason Flemyng

Fotó: Epic Drama

 

 

MN: A történelmi hitelességre nagy hangsúlyt fektettek, a magyarországi forgatásra disznókat is importáltak – elégedett volt a filmben szereplő haszonállatok hitelességével?

JF: Imádom a disznókat, nagyszerűek! Örültem, hogy Magyarországon forgattunk, és nem Virginiában, Budapest mégiscsak közelebb van Londonhoz, ahol a családom él. És nagyon bírom a magyarokat.

MN: A korabeli kiejtés elsajátításába kellett munkát fektetnie?

JF: Csak egy kicsit. Egy kicsit flancosabbra vettem, a katonás kiejtésből indultunk ki. Ezt húztuk rá a figura munkásosztálybeli eredetére. A nyelv, amilyen gazdag, szinte magától elvégzi a munkát.

MN: Akcentusban mi volt a legextrémebb vállalása?

JF: Oroszországban több filmet is forgattam. Szóval, én és az orosz nyelv. Jó példa erre A szállító 2., amit régi jó haverommal, Jason Stathammel csináltam. Ott orosz akcentussal kellett nyomnom az angolt, az azért bolondság volt.

MN: Stathammel néha összejárnak egy-egy sörre?

JF: Az elmúlt öt hónapban egy közös tévésorozaton dolgoztunk, Viva La Madness a címe. A Netflix vállalta be. Stathamnek nagyon kicsi még a fia, ez pedig annyit jelent, hogy nem jár el annyit otthonról. És jól teszi. Kevesebb a buli, több a biznisz.

MN: A világ Guy Ritchie gengszterfilmjeiben, A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacsőben és a Blöffben ismerte meg önt is – ezekben úgy beszélik az angolt, hogy mi nyelvvizsgával is nehezen értjük.

JF: Így beszélik a nyelvet ott, ahol élek, így nem kellett mást tennem, csak egy kicsit eltúloznom.

MN: Kering önről egy sztori, hogy A Ravasz, az Agy… forgatási szüneteiben olyan sok pénzt vesztett pókeren a film producereivel szemben, hogy törlesztésképpen a négynapos utóforgatást ingyen kellett bevállalnia.

JF: Így történt. De nem pókert játszottunk, hanem egy Three Card Brag nevű játékot. Minden más stimmel. Szolgáljon ez tanulságként minden fiatal, kezdő színésznek; soha ne kártyázz a producerekkel!

MN: Tartja magát a saját tanácsához? A Jamestown forgatása közben előkerült a kártya?

JF: Imádok kártyázni, de A Ravasz, az Agy… volt az egyetlen alkalom, hogy forgatás közben játszottam. Ha nem dolgozom, szoktam pókerezni, mondjuk, Budapesten nem játszottam. Londonban előfordul, hogy játszom. Haverokkal vagy kaszinóban. Olykor beszállok egy-egy versenybe is. Annyit veszíthetsz, amennyi a beugró, nekem kábé 50 dollár a limitem.

Jason Flemyng és Abubakar Salim

Jason Flemyng és Abubakar Salim

Fotó: imdb

 

 

MN: Jó pókeresnek tarja magát?

JF: Igen, jónak, de hamar elunom. Persze a legtöbbször a haverokkal játszom, ilyenkor iszunk. De ha rendesen akarok játszani, akkor nem iszom, és akkor nem is unom el.

MN: Néhány éve láttam egyszer önt teljesen véletlenül a londoni Curzon Soho mozi bárjában. Úgy tűnt, mintha egy forgatókönyvet tanulmányozna…

JF: Könnyen lehet, hogy én voltam, van egy vágószoba a Curzon mellett, ezért mindig itt várom meg a haveromat, aki ott dolgozik.

MN: Hasonló törzshelyekre a magyarországi forgatás során is szert tett?

JF: Naná! Három évig éltem a Corinthia Hotelben, szóval jól tartottak. Minden Dob utcai bárt jól ismertem. Nagy valószínűséggel nem volt olyan bár a Dob utcában, ahonnan ne tántorogtam volna ki ez idő alatt. És hetente kétszer futottam is; ír kocsmákba futottam.

MN: A fiatalabb éveiben, ha nem tévedek, politikai tevékenységet is kifejtett. Ki is rúgták az angol Munkáspártból…

JF: Így igaz, elvtárs! Azt hiszem, a politikai nézeteim nem túl népszerűek Magyarországon, úgyhogy inkább nem beszélek róluk, ha önöknél vagyok. Eleget szenvedett a népük.

MN: A Brexittel kapcsolatban mik a nézetei?

JF: Az, hogy totális rémálom az egész. Minden tekintetben ellene vagyok.

A Jamestown az Epic Drama csatornán megy.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.