Szász János kiszáll a Hunyadi-filmből

  • CD
  • 2019. március 29.

Mikrofilm

Leküzdhetetlen bizalmi válság alakult ki közte és a film producere között.

Nem rendezi meg az eddig az ő nevével fémjelzett, Hunyadi Jánosról szóló filmet, Az utolsó bástyát Szász János – tudta meg az Index a rendező által eljuttatott közleményből.

"Nehéz és keserű volt meghoznom a döntést" – írta Szász az indoklásában.

A rendező közlése szerint „leküzdhetetlen bizalmi válság alakult ki” közte és Ferenczy Gábor producer között.

Szász nagyvonalúan minden eddigi munkáját, amit a filmbe fektetett (pl. a forgatókönyvet is), felajánlja a produkciónak.

A Magyar Nemzeti Filmalap a lapnak szűkszavúan úgy kommentálta a történteket, hogy

"Az, hogy egy producer és egy rendező a gyártáselőkészítés során nem tud közös nevezőre jutni a felmerülő viták során, nem szokatlan a filmszakmában. Döntéseiket tiszteletben tartjuk” – mondta Havas Ágnes, a Filmalap vezérigazgatója.

Korábban rendes lejárató kampány indult a kormánypropaganda lapjaiban. Előbb egy „kiszivárgott”, korai variációjú forgatókönyvről tartották úgy a kormány ítészei, hogy nem megfelelően szolgálják a hazaszeretet erősítését. Majd később ennek apropóján indult el karaktergyilkossági kísérlet Andy Vajna és a Filmalap ellen.

Egy nappal korábban Orbán Viktor ügyvédje, a Fidesz-alapító Bajkai István ellátogatott megtekinteni a film előkészületeit, és kedélyes hangulatban fotózkodott Ferenczy Gábor producerrel.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.