Javában zajlik a 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál, ahol végre bemutatták Tim Burton új filmjét, melynek forgatása elég szerencsétlen módon csúszott meg a sztrájkok miatt, a vörös szőnyegen is újra összeállt Brad Pitt és George Clooney, akik ismét együtt forgattak, de bemutattak egy három és fél órás epikus történelmi filmet is, amely egy magyar építészről, a holokausztot túlélő Tóth Lászlóról (Adrien Brody) szól, ahogy feleségével (Felicity Jones) együtt Amerikában kezd új életet.
Az egyik legnagyobb hírverést mégis az 51 éves botrányfilmes, Harmony Korine aratta, aki szivarral a szájában, nagyokat pöfékelve tűnt fel új filmjének bemutatóján. Korine-t olyan kultfilmekről ismerheti a közönség mint az 1995-ös Kölykök, az 1997-es Tétova lelkek, vagy a Spring Breakers – Csajok szabadon, amelyben többek között Vanessa Hudgens és Selena Gomez igyekeztek piával és drogokkal kreatívan eltölteni tavaszi szünidejüket. Legutóbb Aggro Drift címmel készített rendhagyó akciófilmet, ez infravörös képeivel úgy festett, mint valamiféle lázálom. Itthon a 2019-es Túltolva című vígjátékát láthattuk, amelyben Matthew McConaughey egy füves életművészt alakít. Velencére a Baby Invasion című új művével érkezett: a film nevéhez méltó módon kísérleti thriller egy lövöldözős játékról, melyben a zsoldosok csecsemőfejű játékosokként tűnnek fel.
„Ami most történik Hollywoodban – abban a Hollywoodban, ahol egyre kevesebb a kreativitás –, az az, hogy elveszítik a legtehetségesebb és legkreatívabb elméket a játékok és a streamerek miatt. Ott van például IShowSpeed – ő egy mozi. Vagy Kai Cenat – ő is egy mozi” – fogalmazott a rendező korunk két legnépszerűbb streamerét említve. Utóbbi főleg Youtube-os és Twitch-es közvetítéseiről híres, több rekordot is megdöntött már feliratkozószámaival. Energikus személyiségéről és arról ismert, hogy nem ritkák a szinte folyamatos élőzéseiben a sztárok, rapperek és modellek sem. Legutóbb azzal került be a mainstream hírekbe, hogy nyilvános játékkonzolosztást hirdetett New Yorkban, amely akkora tömeget vonzott, hogy az már-már zavargást okozott, a tömegközlekedést is megbénítva. Hasonló történt áprilisban Budapesten is, a Cenatot másoló magyar influenszerek viszont PlayStationök helyett ezreseket osztogattak.
A Korine által emlegetett IShowSpeedet két magyarországnyian követik Instagramon; főleg elképesztően beleéléssel számítógépes játékokkal játszik, néha egyenesen ugat is közben. Idén nyáron Budapesten is járt, ahol többek között büdösnek nevezte egyik rajongóját, ezért vett neki egy parfümöt, balhézott kicsit az utcákon, a gulyásleves pedig annyira ízlett neki, hogy szó szerint dobott tőle egy hátraszaltót. Extrém produkcióját több száz rajongója kísérte a fővárosban.
Korine szerint Hollywood annyira begyöpösödött és régimódi, hogy egyszerűen elijeszti az olyan kreatív tehetséget, mint az említett influenszerek. „Más helyre mennek, mert a mozi többé már nem számít domináns művészeti formának. Mindig az volt, de többé már semmi sem lineáris. Így szép lassan elvesztik az összes tehetséget, akik inkább mást választanak, és a film – nem mindegyik, de a legtöbb – csak tovább stagnál majd a saját hatalmas szellemi tulajdonjogával meg a ritkaságszámba menő élményével. De IShowSpeed az új Tarkovszkij!” – mondta ki ítéletét a rendező.
Ő maga igyekszik továbbra is új utakat keresni: mostani új, Baby Invasion című filmje már a második közös projektje az EDGLRD nevű multimédia stúdióval. Mint elmondta, a fesztiválon látható változat csak a film alaprétege, a teljes élményt további három-négy film adja majd. Tervei szerint a nézők majd beszkennelhetnek egy QR-kódot telefonjukkal, amellyel elérhetőek lesznek játékok és egyéb anyagok más, filmbeli játékosoktól – az egész élmény a rendező szerint körülbelül 80 órányi mozit tesz majd ki.
„A konvencionális film ötlete véget ért. Továbbra is létezni fog ugyan, de valami más is születőben van. A film, amit ma annak hívunk, változás előtt áll, a jövőben élményeket jelent majd és azt, hogyan éljük meg őket”
– magyarázta. Most épp egy horrorfilmen dolgozik az EDGLRD kollektívával; a történet a néző hálószobájában játszódik, jelenleg épp ennek technológiáját építik, jelentsen is ez bármit.
A rendezővel még a Spring Breakers – Csajok szabadon kapcsán interjúztunk, ez ide kattintva olvasható.