„IShowSpeed az új Tarkovszkij” – a botrányrendező szerint a kreatív művészek ma már inkább élőznek a neten

Mikrofilm

Harmony Korine szerint vége az olyan idejétmúlt dolgoknak, mint a hagyományos filmek.

Javában zajlik a 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál, ahol végre bemutatták Tim Burton új filmjét, melynek forgatása elég szerencsétlen módon csúszott meg a sztrájkok miatt, a vörös szőnyegen is újra összeállt Brad Pitt és George Clooney, akik ismét együtt forgattak, de bemutattak egy három és fél órás epikus történelmi filmet is, amely egy magyar építészről, a holokausztot túlélő Tóth Lászlóról (Adrien Brody) szól, ahogy feleségével (Felicity Jones) együtt Amerikában kezd új életet.

Az egyik legnagyobb hírverést mégis az 51 éves botrányfilmes, Harmony Korine aratta, aki szivarral a szájában, nagyokat pöfékelve tűnt fel új filmjének bemutatóján. Korine-t olyan kultfilmekről ismerheti a közönség mint az 1995-ös Kölykök, az 1997-es Tétova lelkek, vagy a Spring Breakers – Csajok szabadon, amelyben többek között Vanessa Hudgens és Selena Gomez igyekeztek piával és drogokkal kreatívan eltölteni tavaszi szünidejüket. Legutóbb Aggro Drift címmel készített rendhagyó akciófilmet, ez infravörös képeivel úgy festett, mint valamiféle lázálom. Itthon a 2019-es Túltolva című vígjátékát láthattuk, amelyben Matthew McConaughey egy füves életművészt alakít. Velencére a Baby Invasion című új művével érkezett: a film nevéhez méltó módon kísérleti thriller egy lövöldözős játékról, melyben a zsoldosok csecsemőfejű játékosokként tűnnek fel.

„Ami most történik Hollywoodban – abban a Hollywoodban, ahol egyre kevesebb a kreativitás –, az az, hogy elveszítik a legtehetségesebb és legkreatívabb elméket a játékok és a streamerek miatt. Ott van például IShowSpeed – ő egy mozi. Vagy Kai Cenat – ő is egy mozi”fogalmazott a rendező korunk két legnépszerűbb streamerét említve. Utóbbi főleg Youtube-os és Twitch-es közvetítéseiről híres, több rekordot is megdöntött már feliratkozószámaival. Energikus személyiségéről és arról ismert, hogy nem ritkák a szinte folyamatos élőzéseiben a sztárok, rapperek és modellek sem. Legutóbb azzal került be a mainstream hírekbe, hogy nyilvános játékkonzolosztást hirdetett New Yorkban, amely akkora tömeget vonzott, hogy az már-már zavargást okozott, a tömegközlekedést is megbénítva. Hasonló történt áprilisban Budapesten is, a Cenatot másoló magyar influenszerek viszont PlayStationök helyett ezreseket osztogattak.

A Korine által emlegetett IShowSpeedet két magyarországnyian követik Instagramon; főleg elképesztően beleéléssel számítógépes játékokkal játszik, néha egyenesen ugat is közben. Idén nyáron Budapesten is járt, ahol többek között büdösnek nevezte egyik rajongóját, ezért vett neki egy parfümöt, balhézott kicsit az utcákon, a gulyásleves pedig annyira ízlett neki, hogy szó szerint dobott tőle egy hátraszaltót. Extrém produkcióját több száz rajongója kísérte a fővárosban.

Korine szerint Hollywood annyira begyöpösödött és régimódi, hogy egyszerűen elijeszti az olyan kreatív tehetséget, mint az említett influenszerek. „Más helyre mennek, mert a mozi többé már nem számít domináns művészeti formának. Mindig az volt, de többé már semmi sem lineáris. Így szép lassan elvesztik az összes tehetséget, akik inkább mást választanak, és a film – nem mindegyik, de a legtöbb – csak tovább stagnál majd a saját hatalmas szellemi tulajdonjogával meg a ritkaságszámba menő élményével. De IShowSpeed az új Tarkovszkij!” – mondta ki ítéletét a rendező.

Ő maga igyekszik továbbra is új utakat keresni: mostani új, Baby Invasion című filmje már a második közös projektje az EDGLRD nevű multimédia stúdióval. Mint elmondta, a fesztiválon látható változat csak a film alaprétege, a teljes élményt további három-négy film adja majd. Tervei szerint a nézők majd beszkennelhetnek egy QR-kódot telefonjukkal, amellyel elérhetőek lesznek játékok és egyéb anyagok más, filmbeli játékosoktól – az egész élmény a rendező szerint körülbelül 80 órányi mozit tesz majd ki.

„A konvencionális film ötlete véget ért. Továbbra is létezni fog ugyan, de valami más is születőben van. A film, amit ma annak hívunk, változás előtt áll, a jövőben élményeket jelent majd és azt, hogyan éljük meg őket”

– magyarázta. Most épp egy horrorfilmen dolgozik az EDGLRD kollektívával; a történet a néző hálószobájában játszódik, jelenleg épp ennek technológiáját építik, jelentsen is ez bármit.

A rendezővel még a Spring Breakers – Csajok szabadon kapcsán interjúztunk, ez ide kattintva olvasható.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.