„IShowSpeed az új Tarkovszkij” – a botrányrendező szerint a kreatív művészek ma már inkább élőznek a neten

Mikrofilm

Harmony Korine szerint vége az olyan idejétmúlt dolgoknak, mint a hagyományos filmek.

Javában zajlik a 81. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál, ahol végre bemutatták Tim Burton új filmjét, melynek forgatása elég szerencsétlen módon csúszott meg a sztrájkok miatt, a vörös szőnyegen is újra összeállt Brad Pitt és George Clooney, akik ismét együtt forgattak, de bemutattak egy három és fél órás epikus történelmi filmet is, amely egy magyar építészről, a holokausztot túlélő Tóth Lászlóról (Adrien Brody) szól, ahogy feleségével (Felicity Jones) együtt Amerikában kezd új életet.

Az egyik legnagyobb hírverést mégis az 51 éves botrányfilmes, Harmony Korine aratta, aki szivarral a szájában, nagyokat pöfékelve tűnt fel új filmjének bemutatóján. Korine-t olyan kultfilmekről ismerheti a közönség mint az 1995-ös Kölykök, az 1997-es Tétova lelkek, vagy a Spring Breakers – Csajok szabadon, amelyben többek között Vanessa Hudgens és Selena Gomez igyekeztek piával és drogokkal kreatívan eltölteni tavaszi szünidejüket. Legutóbb Aggro Drift címmel készített rendhagyó akciófilmet, ez infravörös képeivel úgy festett, mint valamiféle lázálom. Itthon a 2019-es Túltolva című vígjátékát láthattuk, amelyben Matthew McConaughey egy füves életművészt alakít. Velencére a Baby Invasion című új művével érkezett: a film nevéhez méltó módon kísérleti thriller egy lövöldözős játékról, melyben a zsoldosok csecsemőfejű játékosokként tűnnek fel.

„Ami most történik Hollywoodban – abban a Hollywoodban, ahol egyre kevesebb a kreativitás –, az az, hogy elveszítik a legtehetségesebb és legkreatívabb elméket a játékok és a streamerek miatt. Ott van például IShowSpeed – ő egy mozi. Vagy Kai Cenat – ő is egy mozi”fogalmazott a rendező korunk két legnépszerűbb streamerét említve. Utóbbi főleg Youtube-os és Twitch-es közvetítéseiről híres, több rekordot is megdöntött már feliratkozószámaival. Energikus személyiségéről és arról ismert, hogy nem ritkák a szinte folyamatos élőzéseiben a sztárok, rapperek és modellek sem. Legutóbb azzal került be a mainstream hírekbe, hogy nyilvános játékkonzolosztást hirdetett New Yorkban, amely akkora tömeget vonzott, hogy az már-már zavargást okozott, a tömegközlekedést is megbénítva. Hasonló történt áprilisban Budapesten is, a Cenatot másoló magyar influenszerek viszont PlayStationök helyett ezreseket osztogattak.

A Korine által emlegetett IShowSpeedet két magyarországnyian követik Instagramon; főleg elképesztően beleéléssel számítógépes játékokkal játszik, néha egyenesen ugat is közben. Idén nyáron Budapesten is járt, ahol többek között büdösnek nevezte egyik rajongóját, ezért vett neki egy parfümöt, balhézott kicsit az utcákon, a gulyásleves pedig annyira ízlett neki, hogy szó szerint dobott tőle egy hátraszaltót. Extrém produkcióját több száz rajongója kísérte a fővárosban.

Korine szerint Hollywood annyira begyöpösödött és régimódi, hogy egyszerűen elijeszti az olyan kreatív tehetséget, mint az említett influenszerek. „Más helyre mennek, mert a mozi többé már nem számít domináns művészeti formának. Mindig az volt, de többé már semmi sem lineáris. Így szép lassan elvesztik az összes tehetséget, akik inkább mást választanak, és a film – nem mindegyik, de a legtöbb – csak tovább stagnál majd a saját hatalmas szellemi tulajdonjogával meg a ritkaságszámba menő élményével. De IShowSpeed az új Tarkovszkij!” – mondta ki ítéletét a rendező.

Ő maga igyekszik továbbra is új utakat keresni: mostani új, Baby Invasion című filmje már a második közös projektje az EDGLRD nevű multimédia stúdióval. Mint elmondta, a fesztiválon látható változat csak a film alaprétege, a teljes élményt további három-négy film adja majd. Tervei szerint a nézők majd beszkennelhetnek egy QR-kódot telefonjukkal, amellyel elérhetőek lesznek játékok és egyéb anyagok más, filmbeli játékosoktól – az egész élmény a rendező szerint körülbelül 80 órányi mozit tesz majd ki.

„A konvencionális film ötlete véget ért. Továbbra is létezni fog ugyan, de valami más is születőben van. A film, amit ma annak hívunk, változás előtt áll, a jövőben élményeket jelent majd és azt, hogyan éljük meg őket”

– magyarázta. Most épp egy horrorfilmen dolgozik az EDGLRD kollektívával; a történet a néző hálószobájában játszódik, jelenleg épp ennek technológiáját építik, jelentsen is ez bármit.

A rendezővel még a Spring Breakers – Csajok szabadon kapcsán interjúztunk, ez ide kattintva olvasható.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?