Másfél napon múlt, hogy elkészüljön Tim Burton új filmje

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 13.

Mikrofilm

De beütött a sztájk, így már az is kérdéses, hogy jövő szeptemberben moziba kerülhet-e.

Néhány héttel az írók munkabeszüntetését követően július közepén a színészek is sztrájkolni kezdtek. 63 éve nem fordult elő olyan, hogy a két szervezet, a forgatókönyvírókat képviselő WGA és a színészeket összefogó SAG-AFTRA egyszerre lépjen sztrájkba, aminek köszönhetően gyakorlatilag a teljes film- és tévéipar leállt Hollywoodban. Mindezt ebben a cikkünkben mutattuk be.

A munkabeszüntetéssel a stúdiók dollárszázmilliókat vesztenek, ráadásul több film, sorozat forgatását is megakadályozta – és különösen szerencsétlen időpontban kezdődött Tim Burton számára is. A Nagy hal, az Ollókezű Edward és Az álmosvölgy legendája rendezője épp 1988-as klasszikusa, a Beetlejuice – Kísértethistória folytatásán dolgozott, és állítása szerint már 99 százalékben el is készültek a munkával, még körülbelül másfél napnyi forgatás volt hátra, mikor abba kellett hagyniuk.

A Beetlejuice egy házaspárról szól, akik haláluk után saját házukban találják magukat – képtelenek azonban elrémiszteni az új lakókat, ezért a címszereplő szellemet hívják segítségül. A szórakoztató feketekomédia most 34 év után kapott volna folytatást, ráadásul ismét Burtonnel a rendezői székben.

A második epizódra visszatér a főszerepet alakító Michael Keaton mellett Winona Ryder és Catherine O’Hara is – ráadásul csatlakozik hozzájuk a Wednesday sikere után a goth stílus új helytartójának választott sikolykirálynő, Jenna Ortega is, valamint feltűnik majd a filmben Monica Belucci és Justin Theroux is.

A film bemutatóját eredetileg jövő szeptemberre tervezték, ez az immár hónapok óta tartó sztrájk miatt egészen biztosan csúszni fog. Ha a stúdiók végre hajlandóak megfizetni az írókat és a rendezőket, Burtonék gyakorlatilag azonnal be is fejezhetnék a filmet – azt azonban, hogy mikor egyeznek meg a felek és meddig húzódik még a sztrájk, egyelőre senki sem tudja.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.