A mozi katonái - Harmony Korine filmrendező

Film

A gördeszkásból lett filmes, az amerikai független film üdvöskéje 19 évesen írta meg a Kölykök forgatókönyvét, 23 évesen már rendezett (a Gummo az 1997-es év legjobb és legrosszabb filmjeinek listáját is vezette), és még 30 sem volt, amikor kiégett. Most futó filmje, a Spring Breakers - Csajok szabadon miatt hívtuk fel.

Magyar Narancs: Tapasztalt deszkásként, de kezdő forgatókönyvíróként írta Larry Clark kérésére a Kölyköket. Hogy esett e nagy találkozás?

HK: A haverjaimmal zúztam a Washington Square Parkban (a deszkások kedvelt helye Manhattanben - a szerk.), amikor Larry Clark megjelent, és fényképezni kezdett minket (Clark több, kamaszokról szóló fotósorozat szerzője - a szerk.). Kiszúrt engem, szóba elegyedtünk, és mondtam neki, hogy filmeket akarok csinálni, s ő is mondta nekem, hogy filmeket akar csinálni. Erre odaadtam neki, mert akkoriban mindig magamnál tartottam a hátizsákomban, azt a VHS-t, amin egy gimnáziumi próbálkozásom volt. Megnézte, felhívott és megkérdezte, akarok-e forgatókönyvet írni neki. Naná, hogy akartam. Iszonyatosan menő dolog volt ilyen fiatalon a filmkészítés közelébe kerülni.

MN: Azóta mintha eltávolodtak volna.

HK: Rég nem beszéltünk.

MN: Mi történt?

HK: Nem nagy ügy, nem hiszem, hogy bármelyikünk is neheztelne a másikra. Eltávolodtunk, ennyi az egész.

MN: Talált viszont új szövetségeseket; Gaspar Noé (a Visszafordíthatatlan rendezője) és Werner Herzog (Korine két filmjének is szereplője) személyében.

HK: Gaspar Noéval jó haverok vagyunk, jól szórakoztunk. Azóta tart a barátságunk, hogy filmeket kezdtünk készíteni. Támogatjuk egymást. A nagybetűs mozi katonái vagyunk mindketten.

MN: És Herzog?

HK: Ő olyan, mintha az apám lenne. Gyakran beszélünk. Ő is harcostárs, a mozi katonája.

MN: Hogyan lesz valakiből a mozi katonája?


HK: Missziót teljesítünk. Nyomulunk előre, és azokat a filmeket készítjük el, amiket el kell készítenünk, mert belső késztetést érzünk rá. Kölyökkorom óta ugyanaz a program fut bennem; mániámmá válik egy kép vagy egy történet, és addig nem ereszt, amíg filmet nem csinálok belőle. Ezt jelenti.

MN: A Spring Breakers esetében mi fogta meg?

HK: Egy teljesen egyedi s egyedülállóan amerikai kulturális jelenség, ami minden évben megismétlődik. A tavaszi szünet hete, amikor minden kölyök kocsiba vágja magát, és meg sem áll Floridáig. Ott aztán csúnyán szétcsapják magukat. Mindent szétrombolnak, mindent megdugnak, mindenféle drogot magukba tömnek, majd visszaszállnak a kocsiba, s mintha mi sem történt volna, visszamennek a szolid, polgári diáklétbe.

MN: Vett részt hasonló élménytúrán?

HK: Ilyenen nem, de azért én is megéltem egy-két őrült dolgot.

MN: Olyasmiket is, mint a filmje szereplői?

HK: Gyilkosságba sosem keveredtem, de azért voltak durva dolgok.

MN: Mi volt a legdurvább?

HK: 12 éves voltam, a haverokkal gördeszkáztunk, és találtunk egy levágott emberfejet egy gödörben. Mintha letépték volna valami alvilági leszámolás során.

MN: Milyen érzés volt?

HK: Borzalmas. De nem bírtam nem megfigyelni, hogy milyen menő frizurája van a fickónak. Egy hatalmas mohikán taraj.

MN: A Julien Donkey-Boy és a Mister Lonely (nálunk Imitátorok) című filmje között nyolc év szünetet tartott. A drogok miatt?

HK: Részben, és egy sor más dolog miatt is. Kész voltam mentálisan, nem akartam több filmet csinálni. Nem bírtam tovább, le kellett lécelnem. De egy évtizede már tiszta vagyok. 'rült idők voltak, és nem hiányoznak. Normális életet élek, feleséggel-gyerekkel, és filmeket csinálok. Jobban bejön az új életem, mint a régi.

Spring Breakers - Csajok szabadon

A Trash Humpers kukakefélői felől nézve tényleg gyanús, hogy a Spring Breakers elgengszteresedő bikinis tinijeiben több van, mint egy "ezek a fiatalok" kezdetű kritika. Hogy ezekkel a tangányi princeszekkel, akik a legnagyobb tömegzüllések közepette is szépen vannak fényképezve, valami célja is van a neonfények hidegére fogékony alkotónak, s nem csak a régi nóta, a kiüresedünk 'n' kallódunk van ügyesen remixelve.


Ha Korine az Ízek, imák szerelmek 2-vel tér vissza, sokan akkor is úgy nézik a filmjét, mint forradalmi művet, mely a giccs ellen a giccsel veszi fel a harcot, s míg a felszínen a megtévesztésig hű a jól ismert sémákhoz, lentről, a mélyből egy megzabolázhatatlan alkotó fogalmaz kíméletlen kritikát a látottak ellenében. A Spring Breakers részben teljesíti is a zsenikkel szembeni elvárásokat: a felszínen a megtévesztésig hasonlít egy felpörgetett tinédzserfantáziához, de a megzabolázhatatlan alkotónak közbejöhetett valami, mert a mélyből semmi sem jön fel, legfeljebb egy idősebb filmkészítő nyálcsorgatós sóhaja, hogy de szívesen benne lenne ő is valami bikinis buliban.

A Fórum Hungary bemutatója

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.