Itt igazságtalanság történt: kizárták Nigéria Oscar-jelölt filmjét a nagy versenyből

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 9.

Mikrofilm

Az ördögbe is, túl sok benne az angol beszéd.

A kategória neve megváltozott, de a szabályai nem – azok ugyanolyan átláthatatlanok, mint eddig.
Ahogy mi is beszámoltunk róla, idén több ponton módosították az Oscar-díj szabályzatát, így megváltozott a minket érintő kategória neve is: a „legjobb idegen nyelvű film” helyett immár a „legjobb nemzetközi egészestés film” díjáért versengünk (idén egyébként Tóth Barnabás Akik maradtak című II. világháborús drámájával neveztünk).

Rekordszámú nevezés futott be az idén az akadémiához, 93 ország indul a díjért!

Ráadásul soha ennyi afrikai ország (10) nem nevezett még.
A Los Angeles Times szerint azonban Nigériát kizárták a versengésből, nevezett filmjében ugyanis túl sok volt az angol nyelvű szöveg – így már csak kilenc afrikai nevezett maradt, ez azonban még mindig rekordnak számít, hiszen eddig nyolc volt a csúcs.

Az Oscart odaítélő akadémia közleményében azt írta, bár a kategória nevét megváltoztatták, a legfőbb szabályokat nem: a díjnak az a célja, hogy elismerje az Egyesült Államokon kívül készült, nem angol nyelvű filmeket. A kizárásról máris értesítették az érintetteket e-mailen.

Nigéria történetében először a Lionheart című komédiával nevezett, melyet a nigériai Julia Robertsnek is nevezett Genevieve Nnaji rendezett, és ő is játssza a főszerepet. A film Adaezéről szól, aki női vállalatvezetőként igyekszik érvényesülni a főképp férfiak uralta világban. A mozi remek kritikákat kapott, és jelenleg is elérhető Netflixen – a probléma az, hogy 95 perces játékidejéből mindössze 11 percnyiben hallható nem angol nyelvű dialógus.

Nem ez az első eset, hogy hasonló okból diszkvalifikálnak egy filmet:

2015-ben az afgán Utopia, 2007-ben az izraeli A zenekar látogatása járt így. Ava DuVernay amerikai rendező tweetjében emlékeztette az akadémiát, hogy az angol Nigéria hivatalos nyelve; a film rendezője mindezt megköszönte, majd azt írta a Twitteren: a film reprezentálja, ahogy a nigériaiak beszélnek – ebbe az angol is beletartozik, amely híd-szerepet játszik az emberek között egy olyan országban, ahol 500-nál is több nyelv őshonos. „Nem választhattuk meg, kik kolonizálnak minket” – tette hozzá. Az angol számtalan afrikai ország, így Nigéria mellett Botswana, Namíbia és Zimbabwe hivatalos nyelve is. Érdekes módon épp az Egyesült Államoké nem – ott ugyanis nincs hivatalos nyelv.

A legjobb idegen nyelvű – pardon, nemzetközi egészestés film kategória szabályai talán a legbonyolultabbak, mind a nevezést, mind a kiválasztást és kiválaszthatóságot tekintve. 2006-ig a nevezett filmek nyelvének meg kellett felelnie a küldő ország hivatalos nyelvének – a 2004-es olasz Közlegényt például azért zárták ki, mert főleg arab és héber nyelven beszélnek benne. Ennek a fordítottjára is volt példa: az Apocalypto és a Levelek Iwo Jimáról nem angol nyelvűek – a kategóriában mégsem versenyezhettek, hiszen Amerikában készültek. Mivel a Golden Globe-nál más szabályok vannak érvényben, ott mindkét filmet jelölték az idegen nyelvűek között. És hogy mindez még kuszább legyen, a Los Angeles Times hoz egy 1983-as példát: Ettore Scola A bál című táncfilmje algériai kandidátusként úgy kapott jelölést, hogy semmilyen nyelvű dialógus nincs benne.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.