Film

Izlandi amazon

  • 2018. november 18.

Mikrofilm

Az ötvenhez közelítő, konszolidált, magányos asszony valójában elszánt környezetvédelmi aktivista, aki tettleg is akadályozza egy környezetkárosító gyár működését: felrobbant egy kulcsfontosságú tartóoszlopot. A nézeteit „izlandi Földanya” aláírással közzétevő, sokaktól üldözött ellenálló éppoly leleményesen bújik ki az üldözők gyűrűjéből, mint amilyen öntudatosan hárítja el a szembenézést azzal, hogy az elektromos vezetékek szisztematikus rombolása s a szándékos, nemcsak a gonosz nagyvállalatot, de a lakosságot is sújtó károkozás (ökoterrorizmus) esetleg nem egészen etikus. Óvatosságra csak az inti, hogy végre örökbe fogadhatna egy (ukrán) háborús árvát. Ellenpólusa tulajdon ikertestvére, a spirituális tapasztalatokra vágyó jógaoktató, aki társadalomjobbító radikalizmus helyett a személyes átalakulásban hisz.

Az erősen allegorikus történet önmagában, elgondolkodtató, sőt állásfoglalásra késztető példázat is, ám az alkalmazott filmnyelv egyrészt perfekt akciójelenetei és hiteles környezet-, illetőleg jellemrajza okán, másrészt komplex szimbolikájának köszönhetően újszerű nézőpontot is nyújt. Ennek fontos része a filmzenét szolgál­tató együttes szerves beépítése, s ekként egy igen speciális és hatásos reflektáltság megjelenítése. Benedikt Erlingsson a Lovak és emberek kiemelkedő filmabszurdja után ebben az egyszerre reális és elemelt, konkrét és absztrakt, költői képsorokban gazdag filmesszében bizonyítja tehetségét – még akkor is, ha a rongálást bemutató képsorok már-már oktatófilmszerűen részletezők.

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.