Film

Izlandi amazon

  • 2018. november 18.

Mikrofilm

Az ötvenhez közelítő, konszolidált, magányos asszony valójában elszánt környezetvédelmi aktivista, aki tettleg is akadályozza egy környezetkárosító gyár működését: felrobbant egy kulcsfontosságú tartóoszlopot. A nézeteit „izlandi Földanya” aláírással közzétevő, sokaktól üldözött ellenálló éppoly leleményesen bújik ki az üldözők gyűrűjéből, mint amilyen öntudatosan hárítja el a szembenézést azzal, hogy az elektromos vezetékek szisztematikus rombolása s a szándékos, nemcsak a gonosz nagyvállalatot, de a lakosságot is sújtó károkozás (ökoterrorizmus) esetleg nem egészen etikus. Óvatosságra csak az inti, hogy végre örökbe fogadhatna egy (ukrán) háborús árvát. Ellenpólusa tulajdon ikertestvére, a spirituális tapasztalatokra vágyó jógaoktató, aki társadalomjobbító radikalizmus helyett a személyes átalakulásban hisz.

Az erősen allegorikus történet önmagában, elgondolkodtató, sőt állásfoglalásra késztető példázat is, ám az alkalmazott filmnyelv egyrészt perfekt akciójelenetei és hiteles környezet-, illetőleg jellemrajza okán, másrészt komplex szimbolikájának köszönhetően újszerű nézőpontot is nyújt. Ennek fontos része a filmzenét szolgál­tató együttes szerves beépítése, s ekként egy igen speciális és hatásos reflektáltság megjelenítése. Benedikt Erlingsson a Lovak és emberek kiemelkedő filmabszurdja után ebben az egyszerre reális és elemelt, konkrét és absztrakt, költői képsorokban gazdag filmesszében bizonyítja tehetségét – még akkor is, ha a rongálást bemutató képsorok már-már oktatófilmszerűen részletezők.

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.