Film

Izlandi amazon

  • 2018. november 18.

Mikrofilm

Az ötvenhez közelítő, konszolidált, magányos asszony valójában elszánt környezetvédelmi aktivista, aki tettleg is akadályozza egy környezetkárosító gyár működését: felrobbant egy kulcsfontosságú tartóoszlopot. A nézeteit „izlandi Földanya” aláírással közzétevő, sokaktól üldözött ellenálló éppoly leleményesen bújik ki az üldözők gyűrűjéből, mint amilyen öntudatosan hárítja el a szembenézést azzal, hogy az elektromos vezetékek szisztematikus rombolása s a szándékos, nemcsak a gonosz nagyvállalatot, de a lakosságot is sújtó károkozás (ökoterrorizmus) esetleg nem egészen etikus. Óvatosságra csak az inti, hogy végre örökbe fogadhatna egy (ukrán) háborús árvát. Ellenpólusa tulajdon ikertestvére, a spirituális tapasztalatokra vágyó jógaoktató, aki társadalomjobbító radikalizmus helyett a személyes átalakulásban hisz.

Az erősen allegorikus történet önmagában, elgondolkodtató, sőt állásfoglalásra késztető példázat is, ám az alkalmazott filmnyelv egyrészt perfekt akciójelenetei és hiteles környezet-, illetőleg jellemrajza okán, másrészt komplex szimbolikájának köszönhetően újszerű nézőpontot is nyújt. Ennek fontos része a filmzenét szolgál­tató együttes szerves beépítése, s ekként egy igen speciális és hatásos reflektáltság megjelenítése. Benedikt Erlingsson a Lovak és emberek kiemelkedő filmabszurdja után ebben az egyszerre reális és elemelt, konkrét és absztrakt, költői képsorokban gazdag filmesszében bizonyítja tehetségét – még akkor is, ha a rongálást bemutató képsorok már-már oktatófilmszerűen részletezők.

 

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.