Képregényadaptációval tér vissza a filmvégi erőltetett csavarok mestere

Képregényadaptációval tér vissza a filmvégi erőltetett csavarok mestere

  • narancs.hu
  • 2020. október 1.

Mikrofilm

Halottak, űrlények és növények után Shyamalan következő filmjében az öregedéstől retteghetünk.

Úgy néz ki, amíg világ a világ, M. Night Shyamalan minden projektjét úgy reklámozzák majd, mint "a Hatodik érzék rendezőjétől". Az indiai gyökerekkel rendelkező amerikai direktor két apró dramedy után 1999-ben robbant be a filmvilágba a Bruce Willis főszereplésével készült thrillerrel, mely látszólag egyetlen csattanóra épül - azzal azonban a mémeknek, na meg az azóta eltelt két évtizednek köszönhetően már az is tisztában van, aki soha nem látta a mozit. A Hatodik érzéknek azonban nem hiába van máig tartó kultusza, 6 Oscar-jelölése, na meg világszinten több mint 650 millió dolláros bevétele: a gyász feldolgozásának érzékeny és izgalmas ábrázolása akkor is hatásos, ha tisztában vagyunk azzal a bizonyos fordulattal.

A film végi csavarokat azonban a rendező azóta sem tudta ilyen kreatívan kihasználni

- vagy épp fordítva, filmjeinek nagy része azért nem állta ki az idő próbáját, mert a '99-es remekével ellentétben tényleg egyedül arra az utolsó poénra épültek. A 2000-es A sebezhetetlen még A Nagy Képregénybumm előtt érkezett, így meglepően frissnek és üdítőnek hat a mai, egy kaptafára készülő Marvel- és kvázi-Marvel-filmekhez képest. Ugyanígy megvannak a rajongói a feszültségkeltésben jeles 2002-es Jeleknek is - utána azonban elkezdődött a lejtmenet. A 2004-es A falu blöffnek még épp elment, az azt két évvel követő Lány a vízben azonban már annak sem. A növényektől rettegő Mark Wahlbert magából és a rendezőből is hülyét csinált Az eseménnyel, a mainstream blockbusterek közé vágyó Shyamalan pedig a maradék becsületét is eljátszotta Az utolsó léghajlítóval és A Föld utánnal, melyek nemcsak borzalmasak voltak, de ordas nagyot is buktak a kasszáknál.

Ezután az alkotó két évre visszavonult, 2015-re pedig mintha újult formában tért volna vissza:

producerként és rendezőként is részt vett a Wayward Pines című sorozat munkálataiban, amely mintha a régi Shyamalan-t idézte volna - hogy aztán a második évad végleg taccsra tette a tévéműsort. Ettől is nagyobb meglepetés volt azonban A látogatás: a talált szalagos, apró horrormoziban minden megvolt, ami annak idején ismertté tette a rendezőt: mesterien adagold rettegés, remek karakterábrázolás, feszes dramaturgia és a filmvégi csavar, ami nem hazavágja, hanem új szintre emeli az addig látottakat.

A sikerek hatására Shyamalan végre belevághatott régóta dédelgetett projektjébe, A sebezhetetlen folytatásába: ez volt a Széttörve, mely 2016 meglepő mozis sikerét aratta. Zöld utat kapott a trilógia harmadik része, az Üveg is, mely bár több pénzből készült, mégse szólt már akkorát. Mindezzel együtt azonban a rendezőnek sikerült elérnie, hogy ismét tényezővé vált Hollywoodban: Servant címmel horrorsorozatot készített az Apple Tv-nek, melynek hamarosan itt a második évada, legközelebb pedig egy képegényadaptációval tér vissza a mozikba.

Legújabb, Old című filmje Pierre Oscar Lévy és Frederik Peeters 2010-es graphic novel-je, a Sandcastle alapján készül. Az Alkonyzóna-szerű egzisztenciális horror 13 emberről szól, akik a tengerparton rekednek, miután különös és gyorsan lefolyó öregedés-kór kapja el őket. A hírek szerint a rendező Apák napjára kapta ajándékba ajándékba a képregényt, ami úgy megtetszett neki, hogy egyből megvásárolta a jogait. A film munkálatai jelenleg is zajlanak, ahogy arról a Twitteren a rendező a napokban beszámolt. A főbb szerepekben többek között Gael Garcia Bernal, Eliza Scanlen és Thomasin McKenzie láthatóak majd, a bemutató várhatóan jövő júliusban lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.