Koreai popot éneklő démonvadászokból vált a Netflix legnagyobb sikere

Mikrofilm

A K-pop démonvadászok a Netflix történetének legnézettebb filmje lett, betétdalai a slágerlistákat ostromolják, a rajongóknak rendezett közös éneklős vetítéseknek köszönhetően pedig immár a bevételi toplistát is meghódították. De mi áll a globális siker mögött?

Amikor júniusban bemutatták a Netflixen a K-pop démonvadászokat, kevesen gondolták, hogy gyakorlatilag az egész nyár erről az animációról szól majd. A kritikusoknak (a Narancs értékelése ide kattintva olvasható) és a közönségnek is egyből bejött a film – a Rottentomatoes oldalon előbbiek érétkelése 97, utóbbiaké 99 százalékon áll –, de a többség vonakodott komolyan venni egy olyan mozit, aminek már a címe is felér egy mémmel. Tele a filmes TikTok az olyan videókkal, hogy a tartalomgyártó rá sem akart kattintani a filmre, de a kedvező visszajelzések miatt mégis bepróbálta – és milyen jól tette! A K-pop démonvadászok sikere elsősorban egy másik, az egész világot meghódító koreai produkció, a Nyerd meg az életed (Squid Game) útját idézi. A többség attól is vonakodott, de szorgosan gyűjtötte a nézőket, míg a világ egyik legsikeresebb sorozata lett, ami a koreai tartalmak reneszánszát is elhozta.

A Nyerd meg az életedet sokan még azért nem akarták elkezdeni nézni, mert a sorozat koreai, a K-pop démonvadászokat pedig azért, mert fókuszában a koreai popzene, azaz a K-pop áll. Mindkét produkcióra igaz azonban, hogy ami kezdetben hátránynak számított, végül erősségé vált: a Squid Game-ért pont azért rajonganak, mert koreaiként véresebb, bátrabb és kiszámíthatóbb, mint a hollywoodi műsorok, a K-pop démonvadászok pedig azért válhatott ekkora szenzációvá, mert dalait még sokáig dúdolják a nézők, akiknek ez jelenti a kapudrogot a K-pop világába.

Már csak ezért sem lehet elmenni amellett, az utóbbi években milyen térhódításra tett szert az egész világon a koreai popkultúra. A koreai lány- és fiúbandáknak, a főleg vígjátékokban és bűnügyi filmekben erős filmiparuknak persze eddig is megvoltak a hardcore rajongói, de mindez nem törte át a mainstream falát. A 2010-es évek végén azonban mintha valami megváltozott volna. A koreai szépségápolási termékek immár a magyar drogériákban is kaphatók, ahogy a koreai ételek is világszerte egyre elérhetőbbek. A Gangnam Style világhódítása 2012-ben még egyedülállónak számított, de PSY után egyre több koreai előadó szerzett ismertséget világszerte. A BTS nevű fiúbanda 2016-ban még azzal aratott elismerést, hogy lemezük felkerült az amerikai slágerlistákra, két évvel később már ők vezették azt, az olyan bandák, mint a Blackpink nevű női együttes pedig már az ő nyomaikban lépkednek. Ami a filmeket illeti, korábban koreai film még csak jelölést sem szerzett, 2020-ban azonban Bong Joon-ho Élősködőkje történelmet írva egyenesen elhozta a legjobb film díját. Ezt követte a Nyerd meg az életed, majd most a K-pop démonvadászok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.