Interjú

„A jelenetek az elejétől megvoltak a fejemben” – Ruben Brandt, a gyűjtő rendezője

Milorad Krstić képzőművész, animációs filmrendező

  • Artner Szilvia
  • 2018. december 12.

Mikrofilm

Nem a film a fő műfaja, inkább a festészetben, a rajzban, a színházi díszlettervezésben volt otthon eddig. Ám most, amikor decens fesztiválsikerek és kedvező kritikai fogadtatás után, megjelenésünk napjától a hazai mozikban is elindul egész estés rajzfilmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő, leginkább arról beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: A film alapötletét a Forte Társulattal közös 2011-es műcsarnokbeli munka adta. Ritka az, hogy kortárs táncmű alapján készül egy film.

Milorad Krstić: A filmötlet már a táncelő­adás előtti időkből származik. Az első rajzaimat a filmhez 2010-ben készítettem, ezeket rendszeresen fel is tettem a blogomra. 2011-ben kezdtem el írni a forgatókönyvet. Horváth Csaba koreográfus meglátta a blogomon a rajzaimat, és miután a forgatókönyvet is elolvasta, azt javasolta, csináljunk ebből egy színházi előadást. Így megváltoztattam a forgatókönyv elejét, egy kicsit abszurdabbá tettem, a végét pedig egy másik médiumba ültettem át: a filmbe. Csaba koreográfiát csinált hozzá és megrendezte, a látványtervező meg én voltam. Ruben Brandt – Egy műgyűjtő csoportos portréja címen futott mint „múzeum-színházi” előadás. Ha jól tudom 13 alkalmat élt meg.

Milorad Krstić képzőművész, animációs filmrendező

Milorad Krstić képzőművész, animációs filmrendező

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza

Az előadások az esti órákban, a Műcsarnok apszisába felépített mintegy 100 férőhelyes „színházban” zajlottak, egyidejűleg a Das Anatomische Theater címet viselő kiállításommal. A színpad hátterét a csarnok két oszlopa közé kifeszített nagy vászon alkotta, amelyre a grafikái­mat, a figuráim kollázsanimációját és az éppen élő felvételeket is kivetítettük. A vetítővászon bal és jobb oldalát Csaba a mellmagasság vonalában két reflektorral világította meg, így az előtérben telibe világított színészek és azok árnyékai a fehér falon, valamint a színészek vászonra vetített élő játéka izgalmas hatást keltett. Jól kirajzolódott, hogy a film mint műfaj valahol a valós élet és az árnyékvilág között van.

MN: Hogyan zajlott a film megvalósítása?

MK: A jelenetek az elejétől megvoltak a fejemben. Ezekből nap mint nap digitális festményeket készítettem, eleinte 2K-ban. De a filmet magát 4K-ban csináltuk meg. Már arra is megvoltak az ötleteim, milyen zenét szeretnék társítani a képekhez; például Arthur Honegger Pacific 231 című kompozícióját a hirtelen megjelenő vonat nyitójelenete alá és így tovább. Howard Hawksot idézve, ahhoz, hogy egy film jó legyen, kell bele három jó jelenet, és nem lehet benne egyetlen rossz sem. Ha egy jelenetet nem tudtunk jól megcsinálni, akkor könyörtelenül kidobtuk a filmből.

MN: Miért kerültek híres festmények a filmbe? Személyes kedvencek, vagy a történet kívánta így?

MK: Azoknak a képeknek a kiválogatását, amelyeknek alakjai Rubent kísértik, a történetvezetés határozta meg. A háttérben lévő egyéb képek pedig az általam kedvelt képek és szobrok remake-jei.

MN: Mennyi személyes vonatkozása van a történetnek?

MK: A dada szelleme az én kedvenc 20. századi művészeti örökségem. Ezért jelennek meg a filmen Hugo Ball és Kurt Schwitters versei, Marcel Duchamp elhíresült piszoárja és biciklikereke többször is. Az egyik rablás helyszíne Zürichben a Spiegelgasse, ahol a mai napig áll a valamikori és a filmben is látható Cabaret Voltaire, a dada szülőhelye. Erősen kötődök Marinettihez, az olasz és orosz futuristákhoz és az orosz avantgárdhoz, így az ő munkáikból nagyon sok átdolgozást helyeztem el a háttérben.

false

Nem véletlen, hogy a nagy leszámolás fináléját a pop-art kiállítással párosítottam; az angol és az amerikai pop-art is nagy hatással volt rám. De megjelennek kedvenc filmjeim és rendezőim is. Például Hitchcock Madarak című filmjében van egy jelenet, amikor a kalitkába zárt és az autó első ülésén szállított törpepapagáj pár a kanyargó úton balra és jobbra dől, a kanyarok ritmusát követve. Nálam az összekötözött Ruben egy postai szállító autó padlóján hever, és ahogy az autó kanyarog, úgy fordul a talpa hol jobbra, hol balra. Mindig is szerettem Eisenstein Rettegett Iván című filmjének azt a jelenetét, ahol a cár a jogarral egy lépcsőn látható, és az óriási árnyéka rezeg a falon. Muszáj volt ezt a jelenetet beépíteni a filmembe.

Az én verziómban egy párizsi lépcsőházban játszódik: egy idősebb, telt idomú házmesterné seprűvel a kezében áll a lift melletti lépcsőn, és az ő óriási árnyékát látjuk a falon. A művészeti munkáimban, függetlenül attól, mit csinálok, képet, fotót vagy látványtervet, szeretem az atipikus mellérendeléseket. Szlovéniában születtem, a gyermekkoromat Horvátországban töltöttem, a szüleim szerbek.

Hosszú évek óta magyar állampolgár vagyok; akár tekinthetnek magyarnak is, aki kitűnően beszél szerbül. Ilyenformán van a filmnek exjugoszláv kontextusa is: Ruben art klinikája a szlovéniai Vipava-völgyben van, ahol magam is születtem. A villája a horvátországi Biševo szigetén található az Adrián – a gyerekkoromat a szintén Adria menti Pulában töltöttem. Újvidéken jártam gimnáziumba, és az akkori szombati táncestek nyitó dala volt az Even the Bad Times Are Good a The Tremeloestól. Ezzel a számmal kezdődik a nagy verekedés a tokiói pop-art kiállításon. A szerb Šu, šu, Šumadijo című dalt pedig azért választottam, mert kevésbé ismert a világban, de magában hordozza azt a kiváló hangulatot, amelyikre szükségem volt a sorozatos rablás videoklipjéhez.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.