Film

Lány

Mikrofilm

Ahogy a homoszexualitás ábrázolásának, úgy a transzneműségnek is megvannak a narratív toposzai. Ezek sokszor a cisznemű emberek érzékelésére vannak szabva: a transznemű hős vívódik – néha önmagával (a cselekmény ilyenkor az elfojtás, az önmarcangolás körül bonyolódik), néha a társadalommal (ilyenkor nekifeszül a közösségnek, mely bünteti vagy meg is öli), ha pedig épp nem szenved, akkor komikus hatáselemként funkcionál. Még mindig ritkák az olyan darabok, melyek nem a többségi társadalom szemszögéből és a frusztráció felől közelítenek hőseikhez, hanem egyénként tekintenek rájuk.

A belga Lukas Dhont igyekszik túllépni a kliséken, de a csábító frusztráció végül csak visszahúzza. A transznemű Lara (Victor Polster intelligens, mértéktartó és a lehető legjobb értelemben feminin játékában) apjával és öccsével él, akik gyöngédséggel és teljes elfogadással veszik körül. Empatikus orvosok készítik fel nemi megerősítő műtétjére, szakképzett pszichológus kíséri az odáig vezető úton, ráadásul az ország legrangosabb balettiskolájában tanulhat. Tulajdonképpen mindene adott volna, hogy boldog legyen. Ám Lara ellensége a saját teste – ugyanolyan idegenségérzet gyötri, mint a korai Cronenberg-testhorrorok hőseit. Dhont nem véletlenül választja a testet megregulázó balettet Lara küzdelmének keretezésére – a tánc az önfegyelmezés, a hús hajlításának, a nővé válás eszköze. A Lány igazán akkor erős, amikor világossá teszi a külvilág percepciója és a Lara énképe közt feszülő ellentétet. A film sokkoló végkifejlete is e szempontból nyer értelmet.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.