Film

Lány

Mikrofilm

Ahogy a homoszexualitás ábrázolásának, úgy a transzneműségnek is megvannak a narratív toposzai. Ezek sokszor a cisznemű emberek érzékelésére vannak szabva: a transznemű hős vívódik – néha önmagával (a cselekmény ilyenkor az elfojtás, az önmarcangolás körül bonyolódik), néha a társadalommal (ilyenkor nekifeszül a közösségnek, mely bünteti vagy meg is öli), ha pedig épp nem szenved, akkor komikus hatáselemként funkcionál. Még mindig ritkák az olyan darabok, melyek nem a többségi társadalom szemszögéből és a frusztráció felől közelítenek hőseikhez, hanem egyénként tekintenek rájuk.

A belga Lukas Dhont igyekszik túllépni a kliséken, de a csábító frusztráció végül csak visszahúzza. A transznemű Lara (Victor Polster intelligens, mértéktartó és a lehető legjobb értelemben feminin játékában) apjával és öccsével él, akik gyöngédséggel és teljes elfogadással veszik körül. Empatikus orvosok készítik fel nemi megerősítő műtétjére, szakképzett pszichológus kíséri az odáig vezető úton, ráadásul az ország legrangosabb balettiskolájában tanulhat. Tulajdonképpen mindene adott volna, hogy boldog legyen. Ám Lara ellensége a saját teste – ugyanolyan idegenségérzet gyötri, mint a korai Cronenberg-testhorrorok hőseit. Dhont nem véletlenül választja a testet megregulázó balettet Lara küzdelmének keretezésére – a tánc az önfegyelmezés, a hús hajlításának, a nővé válás eszköze. A Lány igazán akkor erős, amikor világossá teszi a külvilág percepciója és a Lara énképe közt feszülő ellentétet. A film sokkoló végkifejlete is e szempontból nyer értelmet.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.