Lehet, hogy végleg leáldozott a Golden Globe-nak

Mikrofilm

Korrupció, bennfentesség, rasszizmus és szexizmus – a Golden Globe-ot odaítélő szervezetet érő vádak miatt úgy néz ki, jövőre elmarad a díjátadó tévés közvetítése, ezzel pedig maga a díj is eltűnhet a süllyesztőben.

Az, hogy a Golden Globe-ot hosszú évtizedekig „az Oscar előszobájaként” emlegették, a díjat odaítélő Hollywoodban dolgozó külföldi újságírók szervezetének (Hollywood Foreign Press Association – HFPA) talán legnagyobb PR-fogása volt. Manapság azonban inkább az Oscar "rasszista kisöccseként" azonosítják az aranyszobrocskát.

Hogy pontosan mi is a baj a HFPA-val, legutóbb akkor szedtük össze, amikor azzal okoztak botrányt, hogy a Minari című mozit kizárólag a külföldi filmek között voltak hajlandóak jelölni, mivel annak főszereplői ázsiai származásúak és a játékidő nagy részében koreaiul beszélnek. A film végül meg is nyerte ezt a kategóriát, az Oscaron pedig 6 díjra, köztük a legjobb filmre is jelölték, női mellékszereplője pedig győzni is tudott.

A következő botrány a már emlegetett Oscaron, a színfalak mögött zajlott: a Judas and the Black Messiah-ért díjat nyert Daniel Kaluuyat a HFPA egyik tagja arról kérdezte győzelme után, milyen volt együtt dolgozni Regina Kinggel, a One Night in Miami rendezőjével. A The Sunday Times of South Africanak dolgozó Margaret Gardiner összekeverte tehát Kaluuyat egy másik fekete színésszel – valószínűleg a kategóriában a One Night in Miamiért jelölést szerző Leslie Odom Jr.-ral.

A sztori azért különösen ciki, mert a már évek óta lerágott csontnak számító korrupció és belterjesség mellett az OscarSoWhite és a Black Lives Matter mozgalmak farvizén immár azzal is vádolják a HFPA-t, hogy egyetlen fekete tagjuk sincs. Az érintett újságíró ráadásul meg sem próbált bocsánatot kérni: azt írta, hangproblémák voltak, de valójában arra volt kíváncsi, mit jelent a fekete közösség számára Kaluuya győzelme és az, hogy Regina Kinget nem jelölték a rendezők között. Mindez azonban inkább csak olaj volt a tűzre. 

Egyre több rasszista mozzanat látott napvilágot a szervezet táján: nem vettek részt olyan, feketék főszereplésével készülő, vagy az ő történetüket tematizáló filmek és sorozatok sajtótájékoztatóján, mint a Bridgerton, a Queen and Slim vagy a Csajtúra és nem voltak hajlandók a diverzitást elősegítő konzultánst sem felvenni. A botrányok hatására utóbbit orvosolták és azt ígérték, 13 fekete taggal bővítik soraikat. Ekkor azonban napvilágot látott a HFPA egyik tagja és volt elnöke, Philip Berk nyilatkozata, aki a Black Lives Mattert rasszista gyűlöletmozgalomnak nevezte.

A rájuk zúduló össztűz miatt a szervezet múlt csütörtökön bejelentette, hogy hatalmas változásokat eszközöl és igyekszik megjavulni: többek között immár 20 új fekete tag felvételét lengették be. Csakhogy ekkor már senki nem hitt nekik – az egyetlen kivétel az NBC csatorna volt, ami a jövő évi díjátadót közvetíti: azt nyilatkozták, továbbra is úgy tervezik, hogy náluk látható majd a 2022-es ceremónia.

A Netflix fejese ellenben levélben közölte, hogy ameddig a belengetett változások meg nem valósulnak, a streamingszolgáltató nem dolgozik többet együtt a HFPA-val. A tiltakozók közé hamarosan az Amazon és a WarnerMedia is csatlakozott.

Hétfőn érkezett a hír, hogy tiltakozása jelélül Tom Cruise visszaküldte három Golden Globe-díját a szervezetnek. A színész a Jerry Maguire – A nagy hátraarcért, a Magnóliáért és a Született július 4-én című filmért nyerte el a díjat. Nem ő az egyedüli, aki felszólalt a szervezet ellen: többek között Scarlett Johansson és Mark Ruffalo is elítélte a HFPA-t. Ekkora nyomásnak már az NBC sem tudott ellenállni: bejelentették, hogy mégsem közvetítik a jövő évi díjátadót. „Továbbra is hiszünk abban, hogy a HFPA elkötelezett a reformok mellett. Azonban az ilyen mértékű változások jelentős munkába és erőfeszítésbe kerülnek, és úgy érezzük, a HFPA-nak időre van szüksége mindezekhez” – fogalmazott a csatorna. Annak továbbra sem zárták ki a lehetőségét, hogy 2023-ban ismét sugározzák majd a ceremóniát, amennyiben az ígért változások valóban lezajlanak.

Máris találgatni kezdték azonban, mi veheti át a Golden Globe helyét.

A díj soha nem szakmaiságáról volt híres, ám az első jelentősebb, tévén is közvetített ceremóniaként jelentős szerepet játszott az Oscar felé vezető úton.

Egyesek úgy vélik, a hasonló események nézettsége évről évre zuhan, és különben is túl sok van belőlük, épp ezért pótolni sem kell a Globe-ot. Mások szerint végre eljöhet az olyan, eddig kevésbé szem előtt lévő díjak ideje, mint a függetleneket kitüntető Gotham Awards, vagy a kritikusok által odaítélt Critics Choice Award. Szintén benne van a pakliban, hogy valamelyik másik kritikusszövetségi elismerés kerülhet előtérbe: a National Board of Review, a New York-i, vagy épp a Los Angeles-i kritikusok díja. Ha nem a kritikusok, akkor a céhek lehetnek a befutók: a Rendezői, Produceri, Írói vagy a Színészek Céhének eseménye lehet a következő nagy durranás.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.