Film

Lucia látomásai

  • 2019. február 10.

Mikrofilm

A jó szatíra veszélyes. A hatalmat, az uralkodó világnézetet vagy legalább a divatos trendeket kifigurázni, álságos voltukra rámutatni, s az olvasót, nézőt nem csak a felszabadító nevetéssel ajándékozni meg, de egy mindent átértékelő nézőponttal is – az ilyesmi kockázatos. Vagy nem értik (süket fülekre talál a mégoly szellemes mű), vagy megértik (a sértődéstől a bebörtönzésig terjed a lehetséges retorziók skálája). A rossz szatíra veszélytelen. Olyan igazságokat kimondani, amik már a könyökünkön jönnek ki – ebben nincs semmi kockázat.

A deklaratíve ateista földmérő nőnek megjelenik Szűz Mária, de ő inkább pszichiáterhez fordul, semhogy templomemelésre vonatkozó kérését teljesíteni igyekezne, s csak akkor kezdi komolyan venni a felszólítást, amikor a rabiátus istenszülő testi fenyítésben részesíti. Ez ugye elég rusztikusan hangzik. Ám, hogy a jelenés kitudódása után részben ájultan csodált, részben körberöhögött asszony ezek után szembeszálljon a vidéket kizsákmányoló korrupt kapitalistákkal (az építési céggel, amely egyébként alkalmazza őt), nos, ez a már-már dadaista szcenárió csak iszonyatosan erős poénok kíséretében volna előadható. Ehhez a francia Delépine–Kervern-duó (Aaltra, Mammuth) politikailag totálisan inkorrekt szarkazmusa kellene. Az a bágyadt viccelődés, az a hervatag társadalomkritika, amelyet ez a Cannes-ban valamilyen baleset folytán díjazott olasz film elővezet, az a közhelyözön, amit nézője nyakába zúdít a modern társadalom elidegenedettségéről – legfeljebb fárasztó. És minek bele Szűz Mária?

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.