Magyar premierek, Fellini-exkluzív és filmcsendélet az állattartásról a művészmozik ünnepén

Mikrofilm

Dráma, doku, vígjáték, Berlinben és Cannes-ban díjazott filmek az 5. Európai Art Mozi Napon.

A koronavírus és a hónapokra sötétbe borult vásznak után úgy kellenek nekünk a jó mozifilmek, mint egy falat kenyér – és vica versa, a filmszínházaknak is óriási szükségük van a nézőkre. A legtöbb vetítőhely azonban az elmúlt időszakban egyszerűen nem tudott mit bemutatni, a stúdiók ugyanis inkább online küldték ringbe a portékájukat. Szerencsére novemberben nem maradunk nagybetűs moziélmény nélkül, jön ugyanis az 5. Európai Art Mozi Nap.

A november 8-i, vasárnapi eseményhez 26 magyarországi művészmozi csatlakozott. A kínálat impozáns: megrázó dráma, megdöbbentő dokumentumfilm, Berlinben és Cannes-ban díjazott alkotások, és két magyar premier is ott van az étlapon.

A DAU.Natasha páratlan filmkísérlet, ami soha nem látott módon mossa el a határokat film és valóság, jelen és múlt, mozi és művészet között. Ilja Hrzsanovszkij rendező eredetileg Lev Landau szovjet elméleti fizikus életét szerette volna feldolgozni, ehhez pedig az ukrán Harkov közelében egy komplett városrésznyi stúdiódíszletet húztak fel. A helyszínt benépesítették színészekkel és statisztákkal, teleaggatták kamerákkal és mikrofonokkal, majd elkezdődött az elképesztő próbatétel: minden szereplőnek úgy kellett élnie, beszélnie és viselkednie, mintha a díszletnek megfelelően a sztálini korban élnének. Az alkotók szigorúan betartatták az akkor érvényes írott és íratlan szabályokat, így – akárcsak Zimbardo börtönprojektjénél és az azt adaptáló A kísérlet című filmben – a játszók egy idő után elkezdtek színészek helyett korabeli lakosokként viselkedni, a rendező pedig szovjet zsarnokként. Az izgalmas projektről a GQ készített feltáró cikket, többek között eloszlatva azt a hitet, hogy Hrzsanovszkij szektát alapított – a körülmények alól azonban még az újságíró sem tudta kivonni magát. A DAU-ból végül 700 órányi anyag készült, amiből 14 filmet és sorozatot vágtak, de készült installáció és digitális filmkiállítás is, valamint a DAU. Natasha, amiben a hírek szerint Lev Landau figurája végül fel sem tűnik. A film a 70. Berlini Filmfesztiválon Ezüst Medvét nyert, a hazai mozikban jövő februárban látható, de az Art Mozi Napon premier előtt nézhető.

A Berlin, Alexanderplatz Alfred Döblin kultregényének aktualizált filmadaptációja, mely Berlinben szintén a versenyprogramban szerepelt, és most a januári premier előtt bemutatkozik itthon is. A Napsugár című lengyel-olasz dráma főhőse egy fiatal lány, aki Olaszországban adná örökbe születendő gyermekét. Az idő előtt világra jött csecsemő iránt azonban a lány örökbefogadást intéző barátjának az utolsó pillanatban apai érzelmei támadnak.

Fellini filmjeit nem lehet elégszer látni, a Maestro zsenijéhez pedig annak ellenére sem kerültünk közelebb, hogy egy ponton ő maga rendezte meg az életét. A Fellini - A lélek festője című portréfilm most archív interjúkkal, ikonikus filmrészletekkel, pályatársakkal és utódokkal folytatott beszélgetésekkel próbálja közelebb hozni hozzánk a rendezőzsenit. Cannes Classics szekciójában nagy sikerrel futott a film, november 19-én pedig itthon is több mozi műsorára tűzi majd. Az Egy humorista életében Jonas Gardell svéd regényíró saját sikerkönyvét adaptálta: ebben egy komikus emlékezik vissza a 70-es évekre. Teltházas stand-up estek, ABBA és Björn Borg – mivel azonban skandináv moziról van szó, biztosak lehetünk benne, hogy az édesbús nosztalgia drámája végül beviszi a gyomrost nemcsak főhősnek, de a nézőknek is. Ez a film szintén november 19-én debütál itthon.

A Gunda nemcsak az Art Mozi nap, de az egész év egyik legegyedibb filmélményének ígérkezik: a fekete-fehér, szöveg nélküli norvég-amerikai  dokumentumfilm egyszerre intim portré egy sertéscsaládról, hipnotikus erejű filmcsendélet és súlyos, morális kérdéseket feszegető alkotás az állattartásról. A producer az állatok jogainak harcos képviselője, Joaquin Phoenix. December 10-től látható a magyar mozikban.

Az influenszer egyre inkább szitokszónak számít itthon és szinte mindenhol a világon, mégis egyre több van belőlük. A Sweat többek között azt feszegeti, milyen érzés úgy élni az életed, hogy milliók követnek, akik azonban semmit nem tudnak rólad. A közösségi médiában ugyanis mindenki csak az adott célközönség számára előnyös arcát mutatja; a film főszereplője például egy fitnessmodell. A lengyel-svéd dráma Cannes-ban nagy visszhangot váltott ki, itthon várhatóan 2021-től látható majd.

Akad persze vígjáték is a filmünnep menüjén: az Előzmények törlése csak karácsonykor debütál itthon, de most premier előtt nézhető. A komédia, melyben három jóbarát folytat szélmalomharcot a modern technológia és a behálózottság ellen, Berlinben Ezüst Medvét nyert.

Az Európai Art Mozi Napon két magyar alkotás is látható még a bemutató előtt. A Spirál a kolozsvári Felméri Cecília első nagyjátékfilmje, mely rögtön különdíjat nyert a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon. A magyar-román koprodukcióban készült thriller egyszerre lélektani dráma és sajátos romantikus film egy szerelmi háromszöggel a középpontjában. A főszerepben Borbély Alexandra és az Anyai szívből ismert román Bogdan Dumitrache.

A Becsúszó szerelés a Brazilok után ismét a magyar fociőrületet mutatja be humoros formában: főhősei egy fociultra és felesége, akiknek természetes úton nem lehet gyerekük, ezért úgy döntenek, örökbe fogadják egy roma lány születendő gyerekét. A szereplők között ott van Tenki Réka, Pelsőczy Réka, Thuróczy Szabolcs és Hajdu Szabolcs is.

A 5. Európai Art Mozi Nap részletes programja és az egyes mozik műsora a www.artmoziegyesulet.hu oldalon olvasható. A magyarországi vetítéssorozat az NKA és az MMA támogatásával, az Art-Mozi Egyesület szervezésében valósul meg.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.