Film

Martin Eden

  • - kg -
  • 2020. november 15.

Mikrofilm

Hogy Jack London ráismerne-e önéletrajzi regényére a Martin Eden új feldolgozásában – erre csak egy határozott talánnal felelhetünk. Mindenesetre az erős nápolyi napsütésbe és mindenféle mediterrán fénytörésbe helyezett keserű felemelkedéstörténet egy egészen ritka dologra enged következtetni: mintha az alkotókat nemcsak merész gondolatokra sarkallta volna egy klasszikus, de az eszközeik is megvoltak hozzá, hogy díszes képeskönyv helyett egy saját világot húzzanak fel a veretes mű alapjaira. E végig Nápolyban gyökerező, de az időben nagyvonalúan csúszkáló világban Martin Eden mélyről jövő tanulatlan matróz, aki kiküzdi magának az irodalmi celebséget, de nyugta nincsen, beérkezettként a beérkezettek képébe nevet, megzavarja a polgári szalonok udvarias csendjét, és miközben egyre dühödtebben leplezi le a desszert és kávé közé eső képmutatást, maga is mind megcsömörlöttebben mozog szép új státusa díszes termeiben. Mivel ez egy filmes filmje, Pietro Marcello nem csak átzavarja hősét a 100 méteres síkkiábrándultság közismert távján. Jack London története szinte magától működik, Marcello tehát biztos talajról rugaszkodik el, amikor rájön a lírázás, és milyen jó, hogy rájön: költői összevisszaságban keveri képeit, archívat a műarchívval, roncsoltat a roncsolatlannal, komoly és könnyed zenékkel jön, mint rendes arthouse dj. Elmegy a giccsig és vissza, kicsit belehal a komolyságba, aztán mégse. És mindehhez van egy olyan arca és termete – a főszereplő Luca Marinellié –, mely végig bírja a művészi strapát.

Forgalmazza a Cirko Film

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.