Animációs film

Medvevilág Szicíliában

  • - kg -
  • 2020. augusztus 16.

Mikrofilm

Mese- és medveügyi ismereteink tárházának jelentős tágulásáról tudunk beszámolni, és ez egyes egyedül Lorenzo Mattottinak köszönhető, aki filmre vitte Dino Buzzati klasszikusnak mondott medvés meséjét. Méghozzá animációs filmre: logikus döntés, elvégre csak bajosan lehetett volna több ezer embernyelven perfekt medvét és bocsot castingolni, bár amilyen nagy művész Mattotti (és ez a filmjéből tisztán kivehető), talán ezt is megoldotta volna. Lehet, tévúton jár, aki Buzzati meséje alapján alkotna képet a medvékről, bár az nagyon is hihető, hogy egy gonosz és pöffeszkedő uraságnál (és Szicília nagyhercegére sajnálatosan illenek e szavak) még téli álmukban is igazságosabban elvezetnek egy szigetet, vagy legalább egy kisebb önkormányzatot. Sajnos a medvevezetés sem nélkülözi az emberi gyarlóságokat, mert mint kiderül, egy kicsit minden medvének maga felé hajlik a mancsa. Az a mancs, amely lassan elszokik a halak hajkurászásától: bizony, Buzzati medvéit rabul ejtik az emberi hívságok. Mindez azonban csak üres mesebeszéd maradna, ha nincs a mélyen emberi medvedráma apáról és fiúról: a kis Tónit már az elején elrabolják, és ahogy Leander behavazottan búslakodik éhező övéi körében, az Mattotti nagy műve – tele a film ilyen megkapó képekkel, egy kis ékszeres doboz az egész, na! Egyáltalán nem csodálnánk, ha a Buzzati & Mattotti művek hatására ugrásszerűen megnőne a mackó-örökbefogadások száma, és várhatóan számos szülőből tör elő majd a fájdalmas gyermeki sóhaj: de hát ezt nekünk miért nem mesélte senki lefekvéskor?

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.