Animációs film

Medvevilág Szicíliában

  • - kg -
  • 2020. augusztus 16.

Mikrofilm

Mese- és medveügyi ismereteink tárházának jelentős tágulásáról tudunk beszámolni, és ez egyes egyedül Lorenzo Mattottinak köszönhető, aki filmre vitte Dino Buzzati klasszikusnak mondott medvés meséjét. Méghozzá animációs filmre: logikus döntés, elvégre csak bajosan lehetett volna több ezer embernyelven perfekt medvét és bocsot castingolni, bár amilyen nagy művész Mattotti (és ez a filmjéből tisztán kivehető), talán ezt is megoldotta volna. Lehet, tévúton jár, aki Buzzati meséje alapján alkotna képet a medvékről, bár az nagyon is hihető, hogy egy gonosz és pöffeszkedő uraságnál (és Szicília nagyhercegére sajnálatosan illenek e szavak) még téli álmukban is igazságosabban elvezetnek egy szigetet, vagy legalább egy kisebb önkormányzatot. Sajnos a medvevezetés sem nélkülözi az emberi gyarlóságokat, mert mint kiderül, egy kicsit minden medvének maga felé hajlik a mancsa. Az a mancs, amely lassan elszokik a halak hajkurászásától: bizony, Buzzati medvéit rabul ejtik az emberi hívságok. Mindez azonban csak üres mesebeszéd maradna, ha nincs a mélyen emberi medvedráma apáról és fiúról: a kis Tónit már az elején elrabolják, és ahogy Leander behavazottan búslakodik éhező övéi körében, az Mattotti nagy műve – tele a film ilyen megkapó képekkel, egy kis ékszeres doboz az egész, na! Egyáltalán nem csodálnánk, ha a Buzzati & Mattotti művek hatására ugrásszerűen megnőne a mackó-örökbefogadások száma, és várhatóan számos szülőből tör elő majd a fájdalmas gyermeki sóhaj: de hát ezt nekünk miért nem mesélte senki lefekvéskor?

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.