Animációs film

Medvevilág Szicíliában

  • - kg -
  • 2020. augusztus 16.

Mikrofilm

Mese- és medveügyi ismereteink tárházának jelentős tágulásáról tudunk beszámolni, és ez egyes egyedül Lorenzo Mattottinak köszönhető, aki filmre vitte Dino Buzzati klasszikusnak mondott medvés meséjét. Méghozzá animációs filmre: logikus döntés, elvégre csak bajosan lehetett volna több ezer embernyelven perfekt medvét és bocsot castingolni, bár amilyen nagy művész Mattotti (és ez a filmjéből tisztán kivehető), talán ezt is megoldotta volna. Lehet, tévúton jár, aki Buzzati meséje alapján alkotna képet a medvékről, bár az nagyon is hihető, hogy egy gonosz és pöffeszkedő uraságnál (és Szicília nagyhercegére sajnálatosan illenek e szavak) még téli álmukban is igazságosabban elvezetnek egy szigetet, vagy legalább egy kisebb önkormányzatot. Sajnos a medvevezetés sem nélkülözi az emberi gyarlóságokat, mert mint kiderül, egy kicsit minden medvének maga felé hajlik a mancsa. Az a mancs, amely lassan elszokik a halak hajkurászásától: bizony, Buzzati medvéit rabul ejtik az emberi hívságok. Mindez azonban csak üres mesebeszéd maradna, ha nincs a mélyen emberi medvedráma apáról és fiúról: a kis Tónit már az elején elrabolják, és ahogy Leander behavazottan búslakodik éhező övéi körében, az Mattotti nagy műve – tele a film ilyen megkapó képekkel, egy kis ékszeres doboz az egész, na! Egyáltalán nem csodálnánk, ha a Buzzati & Mattotti művek hatására ugrásszerűen megnőne a mackó-örökbefogadások száma, és várhatóan számos szülőből tör elő majd a fájdalmas gyermeki sóhaj: de hát ezt nekünk miért nem mesélte senki lefekvéskor?

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.