Tévésorozat

Nullák és ikszek

Mikrofilm

A Malorie Blackman ifjúsági regényfolyamából készült sorozat első ránézésre didaktikus. Mi történt volna, ha 700 évvel ezelőtt egy afrikai országokból álló hatalmas birodalom (a könyvben Aprika) leigázza Európát, erőforrásait kisajátítja, lakóit szolgasorba taszítja? Az Aprikai Birodalom része lesz Albion (Nagy-Britannia) is, ahol az apartheidre emlékeztető társadalmi berendezkedés (a sorozatot épp Fokvárosban forgatták) tiltja a rasszok közti házasságot, a fehérek nem járhatnak egyetemre és rendszeres rendőri erőszak célpontjai, ami fölött a fekete vezetés szemet huny.

A Nullák és ikszek világépítés terén sokat köszönhet a Marvel Fekete Párducának: a fekete elit (ikszek) ruházatában megjelenő pánafrikai motívumok, a joruba kifejezésekkel átitatott angol nyelv, az afrikai hatásokat viselő építészet és zene még a korlátozott költségvetés ellenére is impozáns. A sorozat bőven szán időt a kifordított világ bemutatására, ahol minden részlet (afrocentrikus szépségideál, a fehér nullák hajfonatai, a fehérek elleni gyűlöletbeszéd) arra igyekszik tanítani a fehér néző tekintetét, hogy észrevegye a saját valóságában akár tudattalanul is jelen lévő rasszizmust. Ez önmagában nem volna haszontalan, de a cselekmény és a szereplők kidolgozatlansága sokszor gyengíti a hatását. A nulla Callum és az iksz Sephy közötti szerelmi szál a kezdeti feszültség után veszít frissességéből, a gondosan épített politikai machinációk az utolsó epizódokban elsietett lezárást kapnak. A Nullák és ikszek így is elgondolkodtató, de nem eléggé felkavaró.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.