Meghalt Linda Manz

  • - palosm -
  • 2020. augusztus 16.

Mikrofilm

58 éves volt.

Augusztus 15-én hosszan tartó tüdőbetegség után 58 évesen meghalt Linda Manz. Az egészen különleges kisugárzású színésznőnek nem volt sok szerepe, a 90-es évek közepétől alig tűnt fel filmekben, nyilatkozatai szerint teljes nyugalommal engedte el a színészi karriert, ahogy egy riporter fogalmazott: jobban izgatták a receptek és az unokái, mint az, hogy felidézze egykori ikonikus alakításait, és azt, hogy egykor ő testesítette meg a punk nihilizmus szellemét.

Manz pár kultikus filmben nyújtott meghatározó alakításával beírta magát a filmtörténetbe.

15 évesen tűnt fel először Terrence Malick második filmjében, a csodálatos-álomszerű Mennyei napokban, és a rendezőt annyira lenyűgözte, hogy a végső vágat elkészülte után írt egy külön narrációt neki, így a néző az egész történetet a 15 éves kamasz elmeséléséből ismeri meg.

Játszott még Dennis Hopper 1980-as Out of the Blue-jában, és két egészen döbbenetes jelenet erejéig feltűnt Harmony Korine debütfilmjében, a Gummóban (magyarul: Tétova lelkek címen futott egy időben), mint a főszereplő fiú, Solomon édesanyja — egy anya, aki játékpisztollyal a kezében mondja a gyerekének: „Ha nem mosolyogsz, megöllek.“

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.