Film

A láthatatlanok

  • 2020. augusztus 16.

Mikrofilm

A hátrányos helyzet kellő távolságból szemlélve felettébb jól mutat filmen. Egyrészt következmények nélkül lehet sajnálni a testi-lelki sérültség valamilyen látványos fázisában leledző karaktert (nem köll pénzt adni neki), és szintén következmények nélkül lehet rácsodálkozni a tényre, hogy ő is egészen olyan, mint mi vagyunk, rendes emberek. Másrészt egy filmben biztosítva vannak az ízléses határok. Sebek, fogyatékosság, valódi szenny mutogatása nem akadályozza a nézőt a kulturált katarzisban.

Hogy is ne lenne sikeres Louis-Julien Petit hajléktalanokról szóló filmje, amikor minden egyes (egyébként zömmel tényleg az utcán élő, de itt szerepet alakító) színésze olyan méltatlanul elveszett lélek, aki csak a szeretet érintésére vár, hogy önbizalmát visszaszerezze, és a civilizációba visszatérjen. Nemrég maradt le az Oscar-jelölésről a szintén francia Különleges életek, amelyben autista fiatalok érdekében száll szembe a hatósággal egy szabályszegések miatt bezárt intézmény elkötelezett igazgatója. A láthatatlanokban is nagyjából erről van szó (ez a film készült előbb), csak itt egy hajléktalan nőknek fenntartott, de nem a hivatal által elvárt hatékonysággal működő nappali melegedő szociális munkásai folytatják a gondozást, s ha már úgyis illegálisan, akkor fittyet is hányva a különben is csak az érzéketlen számonkérések hivatkozási alapjának jó szakmai protokollra. S lám, az elveszettnek hitt lelkek visszatalálnak önmagukhoz, és ettől munkájuk is lesz meg önbecsülésük. A sok szép pillanat feledteti velünk, hogy biztonsági játékot látunk.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.