Film

A láthatatlanok

  • 2020. augusztus 16.

Mikrofilm

A hátrányos helyzet kellő távolságból szemlélve felettébb jól mutat filmen. Egyrészt következmények nélkül lehet sajnálni a testi-lelki sérültség valamilyen látványos fázisában leledző karaktert (nem köll pénzt adni neki), és szintén következmények nélkül lehet rácsodálkozni a tényre, hogy ő is egészen olyan, mint mi vagyunk, rendes emberek. Másrészt egy filmben biztosítva vannak az ízléses határok. Sebek, fogyatékosság, valódi szenny mutogatása nem akadályozza a nézőt a kulturált katarzisban.

Hogy is ne lenne sikeres Louis-Julien Petit hajléktalanokról szóló filmje, amikor minden egyes (egyébként zömmel tényleg az utcán élő, de itt szerepet alakító) színésze olyan méltatlanul elveszett lélek, aki csak a szeretet érintésére vár, hogy önbizalmát visszaszerezze, és a civilizációba visszatérjen. Nemrég maradt le az Oscar-jelölésről a szintén francia Különleges életek, amelyben autista fiatalok érdekében száll szembe a hatósággal egy szabályszegések miatt bezárt intézmény elkötelezett igazgatója. A láthatatlanokban is nagyjából erről van szó (ez a film készült előbb), csak itt egy hajléktalan nőknek fenntartott, de nem a hivatal által elvárt hatékonysággal működő nappali melegedő szociális munkásai folytatják a gondozást, s ha már úgyis illegálisan, akkor fittyet is hányva a különben is csak az érzéketlen számonkérések hivatkozási alapjának jó szakmai protokollra. S lám, az elveszettnek hitt lelkek visszatalálnak önmagukhoz, és ettől munkájuk is lesz meg önbecsülésük. A sok szép pillanat feledteti velünk, hogy biztonsági játékot látunk.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.