Film

A láthatatlanok

  • 2020. augusztus 16.

Mikrofilm

A hátrányos helyzet kellő távolságból szemlélve felettébb jól mutat filmen. Egyrészt következmények nélkül lehet sajnálni a testi-lelki sérültség valamilyen látványos fázisában leledző karaktert (nem köll pénzt adni neki), és szintén következmények nélkül lehet rácsodálkozni a tényre, hogy ő is egészen olyan, mint mi vagyunk, rendes emberek. Másrészt egy filmben biztosítva vannak az ízléses határok. Sebek, fogyatékosság, valódi szenny mutogatása nem akadályozza a nézőt a kulturált katarzisban.

Hogy is ne lenne sikeres Louis-Julien Petit hajléktalanokról szóló filmje, amikor minden egyes (egyébként zömmel tényleg az utcán élő, de itt szerepet alakító) színésze olyan méltatlanul elveszett lélek, aki csak a szeretet érintésére vár, hogy önbizalmát visszaszerezze, és a civilizációba visszatérjen. Nemrég maradt le az Oscar-jelölésről a szintén francia Különleges életek, amelyben autista fiatalok érdekében száll szembe a hatósággal egy szabályszegések miatt bezárt intézmény elkötelezett igazgatója. A láthatatlanokban is nagyjából erről van szó (ez a film készült előbb), csak itt egy hajléktalan nőknek fenntartott, de nem a hivatal által elvárt hatékonysággal működő nappali melegedő szociális munkásai folytatják a gondozást, s ha már úgyis illegálisan, akkor fittyet is hányva a különben is csak az érzéketlen számonkérések hivatkozási alapjának jó szakmai protokollra. S lám, az elveszettnek hitt lelkek visszatalálnak önmagukhoz, és ettől munkájuk is lesz meg önbecsülésük. A sok szép pillanat feledteti velünk, hogy biztonsági játékot látunk.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.