Megrázó történetekkel és társadalmi drámákkal jön az idei Cseh Filmkarnevál

  • narancs.hu
  • 2024. február 16.

Mikrofilm

A február 21-25. közötti filmes mustrán öt film is nézhető, melyeket az elmúlt évek legérdekesebb és legsikeresebb cseh és szlovák alkotásai közül válogattak ki.

Tavaly ugyan elmaradt, ám idén újult erővel tér vissza a Cseh Filmkarnevál, amelyet immár tizedszerre rendeznek meg. „Az öt legerőteljesebb és a közönség számára legérdekesebb film kiválasztása talán még egy kicsit nehezebb is volt, mint eddig, hiszen kétségtelen, hogy a cseh, pontosabban a cseh és a szlovák filmművészet, köszönhetően a kiváló fiatal filmesek új, erős generációjának, ismét felemelkedőben van” – fogalmazott köszöntőjében Adéla Gálová, a Cseh Centrum igazgatónője.

Az Áldozat fájdalmasan ismerős lelet Kelet-Európa sokszínű, ám legalább ennyire töredezett társadalmáról, és hogy mindezt hogyan akarja minden politikai oldal a saját javára kihasználni. Főhőse, az ukrán származású Irina takarítónőként dolgozik Csehországban. Néhány napra kénytelen hazautazni, ahol azonban szörnyű hírt kap: tornász fia súlyos állapotban kórházba került. A fiú azt állítja, összeverték, a gyanú pedig hamar az Irináék felett lakó roma családra terelődik, akikkel egyébként sem felhőtlen a viszonyuk. Hamar kiderül azonban, hogy senki sem az, aminek látszik, a felszínre buggyant indulatokat azonban már nem lehet kontrollálni. Közben a rádióból harsogó hírek az orosz-ukrán háború fejleményeiről tudósítanak – egy olyan konfliktusról, amelyet ugyancsak a politika gerjesztett két, egyébként hosszú ideig békésen egymás mellett élő nép között.

A film 2022-ben Szlovákia hivatalos Oscar-nevezése volt,

és szélesebb körben is bemutatják majd a mozik a JUNO11 Distribution jóvoltából. A február 21-i vetítésen utáni beszélgetésen Jakub Medvecký forgatókönyvíró és főszerepet alakító Vita Smachelyuk is jelen lesz.

Az #annaismissing leginkább talán az itthon is nagy sikerel futó Keresés és Eltűnt című filmekhez hasonlítható (ezek egyik alkotójával, Will Merrickkel mi is interjúztunk). Ahhoz hasonlóan Pavel Soukup filmjében is főleg az online térben, a közösségi médiában folyik a nyomozás, az #annaismissing azonban nem egyedül telefonok és laptopok képernyőjén játszódik. A film főszereplője Nina, a tizenöt éves kamasz; jó kapcsolatot ápol szüleivel, akik nemi identitását is elfogadják. Mindez az idilli kép egyetlen fotóval törik össze: Nina apja telefonján felfedez egy erotikus töltetű szelfit egy fiatal lányról. Nyomozni kezd és kideríti, hogy a lány nem más, mint egy Anna nevű influenszer, aki hetekkel korábban egyszerűen eltűnt a közösségi médiából. További nyugtalanító képek kerülnek elő, mire Nina a barátnőjével megpróbálja felgöngyölíteni az ügyet, ami újabb és újabb fordulatokat hoz.

A film a #martyisdead című, 2020-ban Nemzetközi Emmy-díjad nyert websorozat szabad folytatása. Február 22-én vetítik a Toldi moziban.

Békességről – míg az anyósod is él – sose álmodj!” – tartja Juvenalis mondása. Nem hiába van külön alfaja az anyósokról szóló vicceknek és filmeknek is. Az Éjjel érkezett címéhez mérten a faramuci helyzetben rejlő sötét humort és horrort igyekszik megfogni. A film főhősei egy harmincas éveiben járó pár, akikhez egyszer csak betoppan a férfi édesanyja. A villámlátogatásból egynapos, majd egyre hosszabb ideig húzódó tortúra lesz. Az anyós először csak a pár életmódjára tesz megjegyzéseket, majd átrendezi a konyhát, a legváratlanabb időpontokban kezd takarítani, miközben más helyiségekben rendetlenséget hagy maga mögött; nemsokára pedig már a fürdőszobában és a hálószobában sincs menekvés előle.

A filmet február 23-án játsszák, utána a beszélgetésen jelen lesz a két rendező, Jan Vejnar és Tomáš Pavlíček is.

A Néma titkok megrázó pszichológiai dráma egy állatorvosról, aki egy súlyos agysérülés után képtelenné válik a kommunikációra. Története azoknak a nőknek az elmesélése alapján bomlik ki, akik körülvették őt: a felesége, a barátja, vagy épp az édesanyja. Mind más oldalról ismerik Martint, a rendőrségnek tehát különösen nehéz dolga van amikor el akarja dönteni, mi is történt valójában. Tomáš Mašín filmje február 24-én látható.

A Pogányok a tragikusan fiatalon, 29 évesen elhunyt Anna Jablonska előtt állít emléket. Az ukrán író-költő egyike volt annak a 37 embernek, akik a 2011-es domodedovói nemzetközi repülőtéren történt robbantásos merényletnek estek áldozatul. Olga Dabrowská rendező Jablonska azonos című színdarabját álmodta vászonra, de a szerző halála is megjelenik benne. A film főhőse egy boldogtalan család, akiket egy vallásos nagymama igyekszik megmenteni. Úgy érzi, sikerrel is járt, ám meg van győződve róla, hogy az egyik unokáját démonok szállták meg. A filmet február 25-én tűzik műsorra.

További információk az eseményről ide kattintva olvashatók.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.