Film

Mellékesen néhány haláleset

Jeff Tremaine: The Dirt

  • - legát -
  • 2019. június 9.

Mikrofilm

Sokak szerint az egyik legjobb rock and roll memoár Neil Strauss Mötley Crüe – The Dirt című könyve; a mű 2009-ben nálunk is megjelent (kritikánkat lásd: Szigorúan piszkos ügyek, Magyar Narancs, 2010. január 7.).

A Mötley Crüe a nyolcvanas években, a hajmetálnak is nevezett amerikai glam legsikeresebb zenekara volt, bár a műfaj idehaza soha nem vált igazán népszerűvé. Persze a The Dirt sem azért lett kiváló könyv, mert a rajongók igénye szerint készült; a banda tagjait rock and roll hősöknek láttatja, ugyanakkor szánalmas és nyomorult alakoknak is, akik nem tudtak mit kezdeni a nyakukba szakadt világhírrel. A The Dirt végtelenül vicces és végtelenül tragikus sztorik elegye, kiváló arányérzékkel összeállítva.

Ugyanez nem mondható el a The Dirt filmváltozatáról, igazából azt sem nagyon értjük, hogy miért ebbe a sztoriba tolt tengernyi pénzt a Netflix. Persze a Bohém rapszódia sikere nyomán jó üzletnek tűnik zenekaros filmet forgatni, csakhogy annál éppen a szemérmesség, vagyis a nettó hazugság volt a siker ára. Igaz, hogy a rajongók a Mötley Crüe-film kapcsán is összeállítottak egy „hazugságlistát”, de szemérmetességgel vagy hamisítással aztán biztosan nem lehet vádolni az alkotókat. Címéhez méltóan a The Dirt valóban a valaha készült „legmocskosabb” rockjátékfilm, de ez alatt nemcsak az olyan vicces epizódokat kell érteni, mint például a vöröshangyákat felszippantó Ozzy Osborne, hanem azokat is, amelyekben a női szereplőket – beleértve a basszusgitáros Nikki Sixx anyját is – szexautomataként ábrázolják. És még ha igaz is volt, 2019-ben nem lehet filmre vinni azt, hogy négy pasi ül az asztal körül, az asztal alatt pedig egy nő…

Már csak azért sem, mert ez az epizód és még egy sor alapvetően ocsmány kaland a „sex and drugs and rock and roll” jegyében lényegesen nagyobb hangsúlyt kap, mint azok a tragédiák, amelyek ugyanúgy hozzátartoznak a Mötley Crüe történetéhez, mint a szállodarombolás vagy a pirotechnika. Alig egy-egy perc jut arra, így megemészteni sincs időnk, hogy Vince Neil, az énekes halálos kimenetelű autóbalesetet okozott, hogy 4 éves kislánya rákban halt meg, hogy a gitáros, Mick Mars életét hogyan teszi tönkre a Bechterew-kórnak nevezett gerincbetegség.

De minden hibája, aránytévesztése és ocsmánysága ellenére a The Dirt sokkal szerethetőbb a Bohém rapszódiánál. Nem akar a képünkbe hazudni, és a zenekar tagjait játszó színészekről is hamarabb elhinnénk, hogy rock­sztárok, mint Rami Maleknek azt, hogy ő Freddie Mercury. Nem is kapnak érte Oscar-díjat.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.