Micsoda lebőgés: tényleg ezért a vágásért kapott Oscart a Bohém rapszódia?

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 17.

Mikrofilm

Borzalmas!

A kritikusok bemutatója óta utálják a Bohém rapszódiát, a nézők azonban odáig vannak érte. Világszerte már több mint 875 millió dollárt kasszírozott, és lehetséges, hogy folytatás készül belőle.

Az Oscaron is tarolt a film, 4 díjával az este legnagyobb nyertese volt. Lehet persze vitatkozni Rami Malek győzelmével, vagy azzal, mit keresett a mozi a Legjobb film jelöltjei között – a legnagyobb visszhangja mégis egy technikai győzelmének, a Legjobb vágás elnyerésének lett. Pár nappal a ceremónia után meg is jelent egy videós fricska: ennek az Oscarnak az átvételét vágta össze valaki a Bohém rapszódia stílusában: indokolatlan közelik, pár másodperces snittek, teljes ritmuszavar.

2019 Oscars Speech for Best Film Editing but it's Edited in the Style of Bohemian Rhapsody

I just thought that the Oscars weren't edited quite as well as they could have been so I took what I learned from the film editing in Oscar winner Bohemian Rhapsody and attempted to improve this speech.

Nemrég elkészült egy ennél alaposabb videós esszé is, amire az Indiewire hívta fel a figyelmet. Thomas Flight, a készítő szerint a Bohém rapszódia

a rossz vágás iskolapéldája,

ezt pedig az egyik legborzalmasabban szerkesztett jelenettel bizonyítja be: amikor a Queen találkozik John Reid menedzserrel. Az epizód egy egyszerű találkozást és beszélgetést mutat be, semmi különleges nem történik benne. A mindössze 104 másodperces jelenetben mégis 60 vágás van, ami 1,8 másodperces átlagos snitthosszt jelent. Ez 30 százalékkal gyorsabb, mint a Transformers: Az utolsó lovag egy akciójelenete, ahol egy snitt átlagosan 2,8 másodpercig tart – pedig ebben óriásrobotok verekszenek.

Bohemian Rhapsody's Terrible Editing - A Breakdown

Use my link http://www.audible.com/thomasflight or text THOMASFLIGHT to 500-500 to get a free Audiobook, two Audible Originals, and a 30-day free trial. Bohemian Rhapsody won the Oscar for Best Editing... but it has terrible editing.

De nem csak az indokolatlan gyorsasággal van baj. A film tele van szerkesztési hibákkal: John Ottman vágó teljesen indokolatlanul vág be olyan snitteket, amelyek semmiféle új információt nem tartalmaznak, csak szétszabdalják a ritmust. A vágások a legalapvetőbb szabályokat is megsértik, nincsenek tekintettel arra, beszéd közben milyen irányba néznek a karakterek, vagy hogyan változik a testhelyzetük a jelenet közben.

Mint a videó készítője is elmondja, kívülről nehéz ítéletet hozni egy-egy film vágásáról. A jelenetben van egy rész, ahol a menedzser a Queenről beszél, a vágó erre egy olyan képet vág be, amin csak a banda három tagja szerepel, majd hozzátoldott egy extra snittet Brian May karakteréről. Simán elképzelhető, hogy itt a rendező vagy az operatőr hibázott, és nem vettek fel egyetlen hasznos totált sem az egész bandáról – ebben az esetben a vágó is tehetetlen. Akad azonban olyan hiba is, ami egyszerűen orvosolható: például az a mozzanat, amikor a menedzser megérkezik és helyet foglal a Queen asztalánál. A videó meg is mutatja, hogyan lehet kijavítani ennek a jelenetnek a vágását: mindössze el kell távolítani a teljesen felesleges snitteket.

Mint Thomas Flight az esszé végén kifejti, az olyan technikai kategóriák, mint a Legjobb vágás, mindig ellentmondásosak: ha egy vágás jó, az szinte észrevétlen, hiszen végig a történetmesélést segíti. Az Oscart azonban ritkán nyerik ilyen vágások: inkább a hivalkodó, látványos vágásokat szereti az Akadémia, mert ez az, ami feltűnik a szavazóknak. A Bohém rapszódia is elsősorban zenei betéteiért nyert, melyek gyorsak, pörgősek, ritmusosak – tehát a laikusoknak is kiütik a szemét. Ahogy azonban a fenti, kevésbé látványos jelenet elemzése is bizonyítja, a Bohém rapszódia nem biztos, hogy megérdemelte a Legjobb vágás Oscarját.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.