Minden telefoncsengésre összerándul a gyomruk

Mikrofilm

Szakonyi Noémi Veronika első filmje a nyílt örökbefogadásról szól.

Miközben szerte a világban szigorodnak a szabályok és szűkülnek a lehetőségek a terhesség feletti önrendelkezés, illetve az örökbefogadás kapcsán, a filmek – úgyszólván dolguk szerint – igyekeznek a húzással ellenkező irányba menni. Abortuszról, örökbeadásról szóló alkotások egész hulláma foglalkozik jelenleg azzal, hogy megmutassa, milyen alternatív útjai léteznek a szeretetnek, amelyek csúf valóságuk és megvetettségük okán nem kanonizálhatók jól, azonban épp itt az ideje, hogy legalább apokrif történetekként elfoglalják helyüket a közgondolkodásban. Az örökbeadással kapcsolatban ugyan kevesebb az ítélkezés és a botrány, mint az abortusz esetében, mégis az erről szóló filmek inkább a befogadó szülő glóriájának irányából közelítenek. Persze nem teljesen példa nélküli, (lásd: Juno), de az örökbeadó szépítetlen és valós történetét még a szerzői darabok is ritkán tematizálják. Szakonyi Noémi Veronika első nagyjátékfilmjével tehát jókora fába vágta a fejszéjét.

Az örökbeadási procedúra végén van egy igen érzékeny átmeneti időszak, egész pontosan hat hét, amíg a biológiai anya meggondolhatja magát az örökbeadással kapcsolatban. Miközben a szülő nő szemszögéből ez igen humánus (és szükséges) epizódja a folyamatnak, hiszen élete egyik legnagyobb döntését hozza éppen meg, addig kész pokol ez az örökbefogadók számára, akik a 42 nap alatt minden telefoncsörgésre összerezzenek, hiszen bármelyik hívás lehet az, amelyik a rég várt gyereket ragadja ki a kezükből. Látható tehát, micsoda pszichológiai thriller rejlik ebben az élethelyzetben.

 
A Hat hét című film jelenete
Fotó: Uránia Film
 

Zsófi (Román Katalin) érettségi előtt áll, labilis édesanyjával és kishúgával szűkös anyagi körülmények között él, egyetlen lehetősége a jobb életre az élsport, melyet nem engedhet el a terhesség miatt – ahogy ezt maga elé meredve, memoriterként felmondja az örökbeadás hivatalos papírjainak aláírásakor, olyan monotonitással, hogy a felzubogó érzelmeknek esélye se legyen eljutnia hozzá. Emma (Balsai Móni) és Gábor (Mészáros András) nyílt örökbefogadás keretében a lányt már a várandósság alatt megismerhetik, így együtt készülhetnek a baba érkezésére, a lány testileg, a pár érzelmileg. A felkészülés pedig remekül megy, valójában a terhességgel van a legkevesebb gond, sokkal nagyobb akadály például Zsófi említett édesanyja, Bea (Járó Zsuzsanna), aki maga is inkább gyámságra szorul, amelyet rend szerint random férfiak társaságában talál meg.

Az ilyen műveket kötelezően átszövő szimbólumok érzékletesen épülnek be, a fésülés, (tágabb értelemben a hajjal való foglalkozás), mint a gondviselés metaforája beszédes képekkel szolgál az anyja haját festő kislányról, és Beáról, aki képtelen megtartani az állását a fodrászatban.

A film kulcsfontosságú eleme a realizmus, amely nem csak, mint a cselekmény egyik mozgatórugója van jelen, de a fullasztóan szűk lakás, a kilátásra nem találó kilátás és a végtelen a paneldzsungel a megesett lány csapdába esettségének érzetét is kézzel foghatóvá teszi, a romantikára képtelen nyomor látványától pedig sokaknak lehetne átélhető a történet. Ugyanakkor az álomban zajló jelenetekből kiérződik, mennyivel több (vagy mennyire más) lehetett volna a film, ha a pszichológiai thriller műfaja mellett döntenek az alkotók.

A szülőszerepbe kényszerült gyerek történetét nézve elgondolkodtató, hogy az anya funkcióképtelensége hogyan torzítja a gyerekei felelősségvállaláshoz való viszonyát, elsősorban persze Zsófiét (bár húga is elveszíti végül a rábízott, szimbólumként is értelmezhető kismadarat). A befogadóban felmerülő kérdések közül talán a legfájdalmasabb, hogy vajon tényleg az anyagi szűkösség és az élsport-e az elsődleges ok, amiért a főszereplő örökbe akarja adni a babát vagy inkább a gondoskodástól való zsigeri viszolygás.

Az az anya, aki ilyen állapotban magához láncolja a két lányát – feltehetően azért, mert nem akar egyedül lenni – nem érdemel nagyobb megértést, mint az aki, felismeri, milyen károkat okozna vele, ha megtartaná. Tehát odaadni másnak azt, akit magamtól féltek, semmiképp sem jelent kevesebb szeretet, mint megtartani őt a saját kedvemre.

Érzékeny téma ide, kusza befogadói prekoncepciók oda, a Hat hétnek sikerült felnőnie a feladathoz, mégpedig éppen azzal, hogy hősét végül, életében először, engedi gyereknek lenni.

Forgalmazza az Uránia film.

A Szakonyi Noémi Veronikával készült interjúnk a Magyar Narancs heti nyomtatott kiadásában is olvasható.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.