Négy remek film egyenesen a Baltikumból – jön az Észt Hét

  • narancs.hu
  • 2023. március 20.

Mikrofilm

A szovjet-észt valóság gyerekszemmel, fordulatos tinivígjáték, rövid animációk és az első mozi, amit beválogattak a Cannes-i Filmfesztivál hivatalos programjába. Ezekkel és rengeteg egyéb programmal érkezik március 18. és 26. között Budapesten az Észt Hét, melynek filmes felhozatalából válogattunk.

2023-at Észtországban a mozgás évének nyilvánították, ez pedig az esemény programjain is érződik: az Észt Intézet és az Észt Köztársaság Budapesti Nagykövetsége gyerekrajzpályázatot hirdetett a témában; de a több mint egyhetes rendezvény filmes programjai is igen mozgalmasnak ígérkezik. A színes felhozatalból négy filmet ajánlunk.

Az éjszaka gyermekei

Egy éjszaka alatt rengeteg minden történhet – fiatal korban pedig minden fontos dolog ekkor történik. Legalábbis ezt tanultuk a tinifilmekből: hosszútávú kapcsolatok pecsételődnek meg, rövid együttlétek szökkennek szárba, és valahogy mindig előkerül a továbbtanulás hovatovábbja is. Az éjszaka gyermekei sok szempontból a 2007-es amerikai Superbad – avagy miért ciki a szex? szellemi örököse: hősei buliba igyekeznek, majd onnan menekülnek, miközben átgondolják egymáshoz és jövőhöz fűződő viszonyukat is, a játékidő végén felkelő nap pedig az életüket érintő legbonyolultabb kérdéseket is pofátlanul leegyszerűsíti.

 
Forrás: Észt Intézet Facebook

A legnagyobb különbség persze az, hogy ezúttal női szereplőket követhetünk nyomon. A legfiatalabb Jane szobafogságból kiszökve igyekszik megszabadulni kínzó szüzességétől, ám kénytelen rájönni, hogy barátnőjével ellentétben őt mégsem zavarja annyira állapota. Nővére, Liis a közös jövőt tervezi kedvesével, ám egy ideje már inkább csak annak üzenetrögzítőjével tart kapcsolatot – át kell hát gondolnia, érdemes-e összebútoroznia választottjával. A legidősebb Karin már önálló életet élő, felnőtt nő, ám testvéreihez hasonlóan bizonytalan: nem tudja, mi mindent kell odaadnia magából főnökének a belebegtetett előléptetés kedvéért. A komédia széttartó, majd összefutó szálait félreértések, fel nem vett hívások, egy rozzant kocsi és egy fel-felbukkanó fura rendőrpár keretezi; csakhogy teljes legyen a Superbad-párhuzam.

Vetítik: Kino Cafe, március 25. 19:00

Az ifjú elvtárs

Az elnyomásra adott reakció egy gyerek szemszögéből mutatható be talán a legautentikusabban, hiszen a megregulázott gyerek az a bólogatásra kényszerített felnőtt, amelyik még elsírhatja, elüvöltheti azt, aminek a lenyeléséről magunkat már kénytelenek voltunk meggyőzni. Leelo iskolakezdés előtt áll a kora ‘50-es évek sztálini diktatúrájában, épp kezdenék magukkal ragadni az új, fényes eszmék, amikor édesanyja tanárként végzett államellenes tevékenysége miatt egy napon az ő házuk előtt is megáll az a bizonyos fekete Volga. A kislány azonnal magát kezdi hibáztatni a történtekért és igyekszik mindent a lehető legjobban csinálni, hogy idővel kiérdemelhesse anyja visszatérését.

 
Forrás: Észt Intézet Facebook

A film természetesen érzelmileg igen túlfűtött, cselekménye pedig kiszámítható, ám ezért inkább hibáztatható az elnyomás maga, semmint a dráma, amely a puszta ábrázolástól a hatásvadászatig tartó skálán még épp az előbbihez áll közelebb. Ennek kulcsa valószínűleg, hogy az adaptált regényt a főszereplő névadója, Leelo Tungal írta, saját gyermekkora megtörtént eseményei alapján. A rendezőnek pedig sikerült lépést tartania az üzenettel, így egy egészen valósághű és szívfacsaró filmet kapunk a rettegett időszakról, amelyet ha az ártatlan, gyermeki aspektus nem is feltétlen emel ki a sorból, de mindenképp érdemessé teszi a megnézésre.

Vetítik: Kino Cafe, március 24. 19:00

Sierra

Az anya féltő gondoskodással nevelget, az apa pedig kikényszerít a nagyvilágba. A fiatal észt animátor, Sander Joon negyedórás száguldása egyszerre szürreális és melankolikus, önéletrajzszerű és álombéli, kézműves és modern. Ráadásul valódi családi projekt, több szempontból is. Egyrészt apjával való ellentmondásos kapcsolata szolgáltatja az alapot, melynek részleteit elfedik a játékos motívumok, másrészt pedig a film első verziójában az idősebb Joon alkotta animációkat láthattuk volna.

Amit látunk, egy kisfiú átlagos felnövéstörténete, ugyanakkor nagyon specifikus és kulturális kontextushoz is kötött. A kertészkedő anya egy cserépben, kis békák társaságában neveli a kisfiút, óvva a világ és a férfilét veszélyeitől. A naphosszat autókkal pepecselő apa viszont úgy látja, eljött az ideje a férfivá avatásnak, mely az autóvezetés és rallyversenyzés formájában érkezik el. Joon filmjében összekapcsolódik a kelet-európai férfiasságeszmény, a mobilitás és az autó uralása, ám zord, pesszimista tónusok helyett élénk színeket és varázslatos dinamizmust kapunk. A rendező ötvözi a hagyományos észt animációs technikákat a 3D-s fogásokkal, de nem hagyja, hogy az egyszerű, egysíkú, mégis virtuóz forma elvonja a figyelmet a kibontakozó családi drámáról. Abbéli igyekezetében, hogy apja kedvére tegyen és elnyerje elismerését, a fiú abronccsá változik, hogy a célvonalig repítse a defektet kapott, szeretettel felkészített családi rallyautót. A verseny nem várt módon szorosabbra fonja a kis család kötelékeit, mi pedig boldogan veszünk el a játékosság és keserédes érzések kavalkádjában.

A filmet az egyórás, öt rövid animációból álló válogatás keretében vetítik.

Vetítik: Kino Cafe, március 25. 17:30

Sivatag

A váltságdíj-követelős mozik értelemszerűen feszült thrillerek szoktak lenni, erőszakkal, kényszerítéssel, határidő-dramaturgiával. Kadri Kõusaar filmjében (palesztin harcosok rabolnak el svéd fotóriporternőt, és tartják fogva a címbéli sivatagban) is van ilyesmi, de a hangsúly az önvizsgálati, illetve a szerelmi drámán van. Nem a „jók kiszabadulnak a rosszak (újabban, a politikai korrektség jegyében: nehéz helyzetük következtében rosszat cselekvő emberek) rabságából” szcénát látjuk ezredszer, hanem a megélt élettel való számvetést. A riporternő a közvetlen fenyegetettség árnyékában gondolja végig, mire használta fel hamarosan elfogyó napjait, és nem talál egyebet, mint a világ művészet általi jobbá tételének köntösébe bújtatott ambíciót, szeretetlenséget, kiürült kapcsolatokat, s tovább: a nyugati felvilágosultság, nyitottság, tolerancia köntösébe bújtatott ítélkezést, felsőbbrendűség-tudatot. A túszejtők oldalán torz küldetéstudatban, az erőszak elfogadásában és a mindent igazoló „igaz” hitben nyilvánul meg a személytelenség. Az egymáshoz közelítés, a szerelem hordozná itt a megváltás ígéretét, a fogvatartóul kijelölt fegyveres és foglya számára (semmi Stockholm-szindróma, a szimpátia nem az erősebbnek szól), de éppen ez az, ami nem lehetséges.

 
Forrás: Észt Intézet Facebook

A valódi sivatag nem a Sínai-félsziget homokos, köves, a bejárhatatlan távolságok miatt börtönné váló természeti tája, hanem a nietzschei sivatag, amely egyre nő, és „jaj annak, aki sivatagot rejteget magában!” Van-e kiút ebből a sivatagból? – teszi fel a kérdést a film.

Vetítik: Kino Cafe, március 26. 19:00

További információk az Észt Intézet honlapján böngészhetőek, jegyek ezen a linken válthatóak.

(Cikkünk elkészítésében közreműködött: SzSz, Rudas Dóra, Bacsadi Zsófia, TPP )

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.