Német női tekintetek a moziban

  • narancs.hu
  • 2022. április 14.

Mikrofilm

A Testközelben filmnapokon az új német filmekben megjelenő érzékiségről, a női elbeszélésről kaphatunk átfogó képet.

Április 21-24. között különleges filmnapokat szervezt a Goethe Intézet: négy kortárs német mozit vetítenek, melyek mind más-más szemszögből vizsgálják a testiséget, az érzékiséget. A Testközelben a kamerák előtt és mögött dolgozó nőkre szeretné felhívni a figyelmet; arra, milyen érzés nőnek lenni a 21. században, a „női tekintet”, a női elbeszélések ritmusa hogyan alakítja át a filmeket.

A filmnapok szellemi elődje a 2014-ben Németországban alakult Pro Quote Regue egyesület, mely ma már Pro Quote Film néven működik. Céljuk a társadalmi változások előidézése és a női egyenlőség megteremtése a filmiparon belül is. Többek között felszólították a műsorszolgáltatókat, finanszírozókat és filmiskolákat az 50:50 női-férfi arány bevezetésére a film- és médiaiparban a női filmkészítők helyzetének javítása érdekében. A csoport az idei Berlinale elején tájékoztatta Claudia Roth német politikust, a kormány kulturális és médiaügyi biztosát a filmiparban uralkodó nemek közötti egyenlőtlenségről; sőt, rövid szatirikus klipeket is készítettek a témában. „Állítsunk több nőt a kamerák elé és mögé, hogy érvényesülhessen a nézőpontjuk, láthatóvá váljanak a történeteik, és a nők kulturális teljesítménye!” – szól a Pro Quote Film mottója.

A Testközelben filmnapokon vetítik Leonie Krippendorf második játékfilmjét, melyet 2020-ban a Humen Fesztiválon is bemutattak. A Gubó (Kokon) a 14 éves Nóráról szól, aki pubertárskorában ébred rá arra, hogy a lányokhoz vonzódik. A film főhőse csendes megfigyelőként sodródik kortársai között, azonban csak akkor érti meg különállóságának okát, amikor találkozik Romyval. „Olyan filmet akartam készíteni, amely kifejezetten közvetíti a test érzetét, és amely a szokásosnál reálisabban mutatja be a például az első menstruáció témáját. Ez volt a kiindulóötlet, és az egyik első jelenet a Nóra és Romy közötti jelenet volt a vécén” – magyarázta a rendező.

A 2020-as Meztelen állatok fontos fordulópontot mutat be öt fiatal életében, akik több szállal is kötődnek egymáshoz. Katja, Sascha, Benni, Laila és Schöller egy német tartományban kallódnak, támogatás nélkül pedig kénytelenek kialakítani saját kis világukat és szabályaikat. Fájdalom, szeretet és magány, csókolózások és verekedések váltják egymást, a küzdősport és a szexről való beszélgetések között pedig különféle kapcsolati konstellációban élik ki érzéseiket. A keserédes mese a felnőtté válásról és az élet első kihívásairól szól – vagy ahogy Melanie Waelde rendező fogalmazott: arról, „amikor sebezhetővé válunk, és ugyanakkor minden erőnkkel küzdünk saját sebezhetőségünk ellen”.

A Boldogság két női főhőse egy olyan világban találkozik egymással, ahol a női testek árucikké silányultak. Szerelembe esnek, de kapcsolatukat élethelyzetük, kétségeik és külső körülmények is veszélyeztetik. „A vágy és a testiség, de a társadalmi határhelyzetek és a megbélyegzés helyei is olyan témák, amelyek mindig is lenyűgöztek. A kutatás 2010-ben vezetett először egy bordélyházba. Meg akartam tudni, hogyan működik ez a hely: hogyan viszonyulnának az ottani nők a nőiességükhöz, hogyan bánnának egymással, és a vendégeikkel" – mondta Henrika Kull rendező.

A Vad című film ugyancsak egy sajátos találkozás története: főhőse, egy anarchista fiatal nő a város szélén találkozik egy farkassal, aki nemcsak lenyűgözi őt, de az egész életét megváltoztatja. Befogadja, az állat közelsége pedig felerősíti ösztönös oldalát: úgy dönt, maga mögött hagyja a felszínes, képmutatással teli életet és azt a védőhálót, amit az nyújt. „A testet például a társadalmunkban kiemelt fontossággal kezelik, állandóan védik és biztonságba akarják helyezni,  és trenírozzák, hogy egyre tovább és tovább éljen. Ne dohányozz, ne igyál, hiszen vigyáznod kell magadra. Ugyanakkor egyre távolabb kerülünk a testünktől és a valódi közelségtől. Ez érdekelt engem" – mutatott rá Nicolette Krebitz rendező, akinek ez a harmadik nagyjátékfilmje. A német közönség számtalan filmből és sorozatból ismerheti őt.

A filmeket április 21-24. között a Tabán moziban vetítik. Jegyeket ezen az oldalon lehet majd váltani, további információ pedig itt érhető el.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.