Német női tekintetek a moziban

  • narancs.hu
  • 2022. április 14.

Mikrofilm

A Testközelben filmnapokon az új német filmekben megjelenő érzékiségről, a női elbeszélésről kaphatunk átfogó képet.

Április 21-24. között különleges filmnapokat szervezt a Goethe Intézet: négy kortárs német mozit vetítenek, melyek mind más-más szemszögből vizsgálják a testiséget, az érzékiséget. A Testközelben a kamerák előtt és mögött dolgozó nőkre szeretné felhívni a figyelmet; arra, milyen érzés nőnek lenni a 21. században, a „női tekintet”, a női elbeszélések ritmusa hogyan alakítja át a filmeket.

A filmnapok szellemi elődje a 2014-ben Németországban alakult Pro Quote Regue egyesület, mely ma már Pro Quote Film néven működik. Céljuk a társadalmi változások előidézése és a női egyenlőség megteremtése a filmiparon belül is. Többek között felszólították a műsorszolgáltatókat, finanszírozókat és filmiskolákat az 50:50 női-férfi arány bevezetésére a film- és médiaiparban a női filmkészítők helyzetének javítása érdekében. A csoport az idei Berlinale elején tájékoztatta Claudia Roth német politikust, a kormány kulturális és médiaügyi biztosát a filmiparban uralkodó nemek közötti egyenlőtlenségről; sőt, rövid szatirikus klipeket is készítettek a témában. „Állítsunk több nőt a kamerák elé és mögé, hogy érvényesülhessen a nézőpontjuk, láthatóvá váljanak a történeteik, és a nők kulturális teljesítménye!” – szól a Pro Quote Film mottója.

A Testközelben filmnapokon vetítik Leonie Krippendorf második játékfilmjét, melyet 2020-ban a Humen Fesztiválon is bemutattak. A Gubó (Kokon) a 14 éves Nóráról szól, aki pubertárskorában ébred rá arra, hogy a lányokhoz vonzódik. A film főhőse csendes megfigyelőként sodródik kortársai között, azonban csak akkor érti meg különállóságának okát, amikor találkozik Romyval. „Olyan filmet akartam készíteni, amely kifejezetten közvetíti a test érzetét, és amely a szokásosnál reálisabban mutatja be a például az első menstruáció témáját. Ez volt a kiindulóötlet, és az egyik első jelenet a Nóra és Romy közötti jelenet volt a vécén” – magyarázta a rendező.

A 2020-as Meztelen állatok fontos fordulópontot mutat be öt fiatal életében, akik több szállal is kötődnek egymáshoz. Katja, Sascha, Benni, Laila és Schöller egy német tartományban kallódnak, támogatás nélkül pedig kénytelenek kialakítani saját kis világukat és szabályaikat. Fájdalom, szeretet és magány, csókolózások és verekedések váltják egymást, a küzdősport és a szexről való beszélgetések között pedig különféle kapcsolati konstellációban élik ki érzéseiket. A keserédes mese a felnőtté válásról és az élet első kihívásairól szól – vagy ahogy Melanie Waelde rendező fogalmazott: arról, „amikor sebezhetővé válunk, és ugyanakkor minden erőnkkel küzdünk saját sebezhetőségünk ellen”.

A Boldogság két női főhőse egy olyan világban találkozik egymással, ahol a női testek árucikké silányultak. Szerelembe esnek, de kapcsolatukat élethelyzetük, kétségeik és külső körülmények is veszélyeztetik. „A vágy és a testiség, de a társadalmi határhelyzetek és a megbélyegzés helyei is olyan témák, amelyek mindig is lenyűgöztek. A kutatás 2010-ben vezetett először egy bordélyházba. Meg akartam tudni, hogyan működik ez a hely: hogyan viszonyulnának az ottani nők a nőiességükhöz, hogyan bánnának egymással, és a vendégeikkel" – mondta Henrika Kull rendező.

A Vad című film ugyancsak egy sajátos találkozás története: főhőse, egy anarchista fiatal nő a város szélén találkozik egy farkassal, aki nemcsak lenyűgözi őt, de az egész életét megváltoztatja. Befogadja, az állat közelsége pedig felerősíti ösztönös oldalát: úgy dönt, maga mögött hagyja a felszínes, képmutatással teli életet és azt a védőhálót, amit az nyújt. „A testet például a társadalmunkban kiemelt fontossággal kezelik, állandóan védik és biztonságba akarják helyezni,  és trenírozzák, hogy egyre tovább és tovább éljen. Ne dohányozz, ne igyál, hiszen vigyáznod kell magadra. Ugyanakkor egyre távolabb kerülünk a testünktől és a valódi közelségtől. Ez érdekelt engem" – mutatott rá Nicolette Krebitz rendező, akinek ez a harmadik nagyjátékfilmje. A német közönség számtalan filmből és sorozatból ismerheti őt.

A filmeket április 21-24. között a Tabán moziban vetítik. Jegyeket ezen az oldalon lehet majd váltani, további információ pedig itt érhető el.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.