Őfelsége titkosszolgálatában: divat gyűlölni, pedig ez a legjobb James Bond-film

  • Gera Márton
  • 2018. május 31.

Mikrofilm

Peter Hunt közel ötven éve megpróbálta komolyan venni a 007-es figuráját. Nem vallott kudarcot, de mégis. Újranéző!

A cikk helyenként spoilereket tartalmaz az Őfelsége titkosszolgálatában cselekményével kapcsolatban!

El tudja-e valaki képzelni, hogy James Bond szerelmes lesz, romantikus sétákat tesz az erdőben, kilép a titkosszolgálatból, és rögtön megházasodik, hogy egy virággal bőségesen borított kocsiban csókolgassa a feleségét? Valószínűleg csak azok nem tartják mindezt elborult képzelgésnek, akik látták a 007-es széria hatodik felvonását, az Őfelsége titkosszolgálatábant. Ian Fleming hőse ebben a filmben ugyanis pont a fentieket követi el, és még a rendező, Peter Hunt sem másította meg a regényt: az író éppen ezeket írta le 1963-as könyvében, az On Her Majesty’s Secret Service-ben. Az évek során azonban ez a film lett a James Bond-sorozat fekete báránya, és nincs olyan aspektusa, mely miatt ne panaszkodtak volna már az elkötelezett rajongók.

Diana Rigg és George Lazenby

Diana Rigg és George Lazenby az Őfelsége titkosszolgálatában című filmben

 

Pedig Peter Hunt közel ötven éve gondolt egy merészet, és megpróbálta elmélyíteni az angol ügynök figuráját: megmutatni, hogy nemcsak egy Walther PP-vel szaladgáló, a macsó férfi sztereotípiáit egytől egyig magán viselő hősről van szó. Újranézve a filmet, ma pontosan látni, hogy ez sikerült is neki, és az Őfelsége titkosszolgálatában simán lepipálja a későbbi, burleszkbe hajló Roger Moore-filmeket, de szépen átlép a Sean Connery-féle epizódokon is.

Mi az az Újranéző?

A Magyar Narancs filmes blogja, a Mikrofilm eztán rendszeresen jelentkezik hasonló írásokkal: az Újranézőben alkalomtól függően vagy éppen teljesen függetlenül írunk kevéssé ismert, vagy egyszerűen csak érdekes, de elfeledett filmekről, amelyek valami miatt különlegesek, vagy esetleg hatást gyakoroltak a filmművészetre, tehát megérdemlik, hogy újranézzük őket.

 

Akcióvígjáték helyett dráma

Míg a Sean Conneryvel készült öt korábbi film valamennyire hasonlított a kémfilmekre, később Roger Moore végleg elvitte a sorozatot az akcióvígjátékok irányába: jellegzetes mosolyával mondta fel a poénosabbnál poénosabb mondatokat, hogy egy kicsit se lehessen komolyan venni a 007-es figuráját. Peter Hunt, a vágóból lett rendező ebben a filmben azonban éppen arra tett kísérletet, hogy árnyalja Bondot, aki most nem cseréli le jelenetről jelenetre a partnereit, hanem szerelmes lesz, és úgy dönt, megházasodik. Ez még akár egy giccses tévéfilm cselekménye is lehetne, de az Őfelsége titkosszolgálatában vége tragikus, és ilyen legközelebb csak évtizedek múlva, a Casino Royale esetében lesz. Az más kérdés, hogy a következő rész, ami már visszatér a James Bond-filmek jellegzetes vonalához, egy kicsit sem foglalkozott azzal, hogy az előző epizód a főszereplő feleségének halálával ért véget. Persze, az ilyen jelenetek még a legeltökéltebb Bond-rajongókat is elgondolkodtatták, de Hunt mintha szándékosan froclizná őket is:

On Her Majesty’s Secret Service Dating Scene

On Her Majesty’s Secret Service (1969)

Egy furcsa, de jó cím

Amikor először láttam a filmet, a címet egyáltalán nem értettem, és fantáziátlan hülyeségnek gondoltam. Pedig nem az: a filmben többször is elhangzik, hogy őfelsége titkosszolgálatának kötelékében nem lehet boldog az ember, nem lehet szerelmes, mivel csak magával, meg esetleg az országa sorsával foglalkozhat. Csakhogy amikor Bond kilép a szolgálatból a házasság által, akkor meg éppen az bizonyosodik be: boldogság a szolgálaton kívül se jön el egy ügynök számára. Egy Bond-filmnek nincs szüksége ennél komolyabb drámára.

Minden olyan, mint a való világban

Amíg a legtöbb James Bond-film jellegzetes tartozékainak számítanak a valóságban nyilván nem létező kütyük, addig az Őfelsége titkosszolgálatában semmi ilyesmit nem vonultat fel. Hunt a játékszereket kivette a hős kezéből, hogy ezzel is egy komolyabb film benyomását keltse: Bondunk itt csak magára számíthat, és éppen ezért emberibb, mint bármelyik másik epizódban. De az ellenfél is közelebb áll a valósághoz, mint a többi epizód antagonistája: Blofeld itt nem homályos szobákban üldögélő parancsnok, hanem hús-vér figura Telly Savalas alakításában. Ha kell, maga is sílécen üldözi az ügynököt, és a végén olyan nyakmerevítővel jelenik meg, amilyet az SZTK-k gyógyászati segédeszközöket forgalmazó boltjában is lehet venni.

A síelős hajsza, ami még Wes Andersont is megihlette:

On Her Majesty’s Secret Service (1969) – Ski chase

James Bond On Her Majesty’s Secret Service (1969) – Ski chase / Escape from Piz Gloria

Remek színészek

Bár a Bondot játszó George Lazenby soha nem futott be nagy karriert színészként (Emmanuelle-filmek viszont szép számmal kijutottak neki), és a film kritikusai is gyakran felemlegetik, hogy valójában modell volt, nem is képzett színész, ez nem von le semmit a játékból. Lazenby sokkal visszafogottabb ügynök, mint bárki más: nem bájgúnár, mint Moore, nem erőszakos macsó, mint Connery, náluk sokkal természetesebb, emberibb figura. Mellette pedig ott volt Telly Savalas, akinek a karrierje ekkor kezdett beindulni, de már itt tudta, hogyan kell megformálni a jó ellenfelet. Az pedig a film egyik elvitathatatlan erénye, hogy ők ketten nagyjából a játékidő háromnegyedéig nem is ütköznek meg egymással, hanem szokatlan módon csupán szellemi párbajt vívnak.

Telly Savalas és George Lazenby az Őfelsége titkosszolgálatában című filmben

Telly Savalas és George Lazenby az Őfelsége titkosszolgálatában című filmben

 

Minden egyben volt, mégis kudarc lett a vége

Egészen a Daniel Craig-éráig kellett várni egy olyan 007-es filmre (Casino Royale), ami annyira kilóg a sorból, mint az Őfelsége titkosszolgálatában. A film 1969-es bemutatása után ugyanis hiába jött két évvel később az újabb James Bond-film, a Gyémántok az örökkévalóságnak már a klasszikus receptet követte. Peter Hunt nem rendezett több Bondot, George Lazenby pedig különböző nézeteltérések miatt nem játszotta el többé Fleming ügynökét. Noha él a mítosz, hogy az Őfelsége titkosszolgálatában megbukott a kasszáknál, ez nem igaz. Sokkal inkább arról volt szó, hogy a készítők egyszerűen azt érezték, ezt a vonalat hosszabb távon nem lehetne folytatni, és ha filmsorozatot akarnak készíteni, a kiszámíthatóbb stílushoz kell visszatérni.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.