Nem fogják elhinni, hogy miért van még szükségünk DVD és Blu-ray lemezekre!

  • Szabó Ádám
  • 2019. március 14.

Mikrofilm

Bár a streamingé a jövő, de azért jobb szárazon tartani a puskaport.

Azt, hogy a DVD, mint formátum halott, elég nagy biztonsággal kijelenthetjük – azt viszont nehéz megállapítani, mi verte be az utolsó koporsószeget a formátumba.

  • Amikor a nagy forgalmazók elkezdtek kivonulni a kisebb piacokról?
  • Amikor a legfrissebb filmek közül egyre kevesebb jelent meg lemezeken?
  • Esetleg a brutális árcsökkenés – azaz az ezer, ötszáz, majd száz forintos turkálók az itthoni hiperekben?
  • Vagy a DVD-t felváltó Blu-ray megjelenése?

Akárhogy is történt,

a DVD lemezekhez hasonlóan most egyre többen kongatják a Blu-ray felett is a vészharangot: a Samsung a közelmúltban jelentette be ugyanis, hogy leállnak a Blu-ray lejátszók gyártásával. A lemezeladások száma az utóbb években ugyanis folyamatosan csökken, a streaming és digitális formátumok pedig már évek óta sokkal népszerűbbek, mint a fizikai hordozók – ráadásul a Netflix és társai a jövőben várhatóan még tovább növekednek majd.

Fény derült a szórakoztatást fenekestül felforgató Netflix nagy titkára

A szórakoztatóipar kis gömböce. A Netflix néhány év alatt vált Hollywood legnagyobb játékosává, de hogy mi zajlik a cég színfalai mögött, az máig rejtély. Mára már közhely, hogy a streaming szolgáltatások átalakítják a szórakoztatóipart. A sorozat-trendeket évek óta a Netflix diktálja, idén pedig a filmipar csúcsára is felülhet a cég, ugyanis a náluk készült Roma az idei Oscar legnagyobb esélyese.

Persze érthető, hogy az emberek nem akarnak már több száz lemezt felhalmozni: egyre több film és sorozat jelenik meg, ha pedig minden kedvencünket össze akarnánk gyűjteni, külön raktárra lenne szükségünk. Nem csoda, hogy az Emmy is beszüntette a súlyos DVD és Blu-ray csomagok küldözgetését a szavazóknak – ezentúl ők is online nézhetik meg a tévéműsorokat, hogy eldönthessék, ki kapja a díjat.

Döntő változás előtt a világ legrangosabb tévés díja

A régi szokások lassan halnak, de a tervek szerint 2020-ban az Emmy is átlép végre a 21. századba. Átlagember utoljára talán a 2000-es években nézett DVD-ről sorozatokat. Azóta, a streaming szolgáltatók korában már csak ott van szükség lemezekre, ahol az internet még mindig túl drága vagy lassú a platformhoz - például Alaszkában.

false

 

Az impulzusfogyasztás korába élünk, amikor pár perc alapján döntjük el, valami tetszik-e vagy nem. Ha nem, akkor az elmúlt években arra szocializálódtunk, hogy máris ott van előttünk valamilyen másik tartalom, ami egy speciális algoritmus szerint bejön nekünk –így működik a Netflix és a Youtube is.

Ami viszont továbbra is a fizikai hordozók mellett szól,

az az állandóságuk. Egy lemezt bármikor a lejátszóba pattinthatunk, a streamingszolgáltatók azonban bármikor csődbe mehetnek, tartalmuk pedig egyszerűen köddé válhat. Előbbi történt például a FilmStruck nevű platformmal, ami elsősorban klasszikus és művészfilmekre specializálódott.

Utóbbira pedig az iTunes hozható fel példaként: előfordult, hogy már kifizetett és letöltött filmek tűntek el a felhasználók készülékeiről.

Ami a Netflixet illeti,

a jövője egyelőre biztosabbnak tűnik, mint bármelyik másik filmstúdióé – ám mindez nem mondható el film- és sorozatkínálatáról. A saját gyártású műsorok persze az idők végezetéig a platformon maradhatnak, de más cégek tartalmait a Netflix meghatározott időre teszi elérhetővé saját oldalán: horribilis összegeket fizetnek például a Jóbarátokért, szuperhős-sorozatait viszont enne ellenére sem tudta megtartani.

false

 

Ez a veszély pedig minden bérelt tartalmát fenyegetheti: egyre többen indítanak saját platformot, és vonják ki saját tartalmaikat az idegen felületekről. Így előfordulhat, hogy a jövőben akár öt-hat előfizetés is kell majd, ha kedvenc filmjeinket és sorozatainkat szeretnénk élvezni.

A DVD és Blu-ray lemezek viszont

épp azt a szabadságot adják meg, ami a streaming előfizetésekből hiányzik: bármely film, amiért korábban fizettünk, korlátlan ideig a miénk lesz. A lemezek egyéb előnyöket is nyújtanak: ott vannak például a különböző extrák és bónuszok, amelyekből ugyan már egyre kevesebb kerül a hordozókra, de annak idején kifejezetten ezek jelentették egy-egy kiadás vonzerejét.

Ráadásul egy szép kiadást nem csak jólesik birtokolni, de a polcon is jól mutat – egész generációk vásárolta vaskos lexikonokat vagy klasszikus CD-gyűjteményeket ugyanebből a célból. Szintén a fizikai hordozók mellett szól, hogy ezek halálával rengeteg, rétegfilmekre specializálódott kiadó húzhatja le a rolót: nemzetközi terepen talán a Criterion a legismertebb, akinek filmjei a FilmStruckon is elérhetőek voltak, annak csődje és a fizikai eladások hanyatlása után azonban most ők is saját streamplatformot indítottak.

false

 

Ami az itthoni DVD-helyzetet illeti, az egyébként is kis piac folyamatosan csökken, de nem olyan ütemben, mint külföldön – a streaming előfizetések Magyarországon egyszerűen még nem dívnak; az illegális letöltések annál inkább. A két legnagyobb magyarországi kiadó (Pro Video, Bonton) adja ki a hollywoodi stúdiófilmek nagy részét, egy-egy kiadás sikere pedig nagyban függ attól, hogyan lövik be a példányszámot: a legnagyobb sikerekből akár 25 ezer példány is elmehet, de a Stephen King-féle Az esetében az 5 ezer is túl nagy szám volt, pedig a moziban nagyon ment a horror.

Fekete Ibolya Az anyám és más futóbolondok a családból című filmje azonban csak 3200 példányban jelent meg, ezek nagy része pedig gazdára is talált. Folyamatosan jelennek meg a digitálisan felújított, régi magyar filmek, akad példa díszdobozokra, gyűjtői kiadásokra is – ezekre valószínűleg a CD-lemezekhez hasonlóan mindig lesz igény, de egyelőre úgy fest, a jövő a digitálisplatformoké.

A Blu-ray piac itthon soha nem érte el a DVD lemezek népszerűségét, és nagyon úgy tűnik, hogy már nem is fogja – pedig már ezek ára is a kétezer forintos határt nyaldossa.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.