Interjú

"Örökös harc folyik az emberek érzelmi befolyásolásával, választási propagandaszövegekkel"

Toni Servillo színész

Mikrofilm

Paolo Sorrentino munkája, a Silvio és a többiek a bálvány és a pojáca szerepében is felmutatja Olaszország leggazdagabb emberét, többszörös miniszterelnökét, Silvio Berlusconit. A több mint négyórás filmfolyamból egy rövidített, két és fél órás nemzetközi változat kerül a hazai mozikba – ebből az alkalomból beszélgettünk a fenevad megformálójával.

Magyar Narancs: Nem Berlusconitól kell tartanunk, hanem a bennünk élő Berlusconitól – mondja Sorrentino. Mitől maradhatott Berlusconi a mai napig politikai tényező Olaszországban?

Toni Servillo: Berlusconi kiváló stratéga abban az értelemben, hogy önmagát nélkülözhetetlen politikai testnek tette meg. A self-made man vezetői típushoz tartozik, aki hollywoodi sztárnak adja el magát. Rengeteg külsőséget, tűzijátékot vitt a politikába. Az állampolgárokat közönségnek tekintette, s filmsztároknak kijáró rajongást követelt. Látványos gesztusaival, harsány létezésével bekúszott az olaszok tudattalanjába.

Elég, ha annyit mondok, hogy az utolsó kormányzása idején fotóregényeket küldözgetett magáról a választóknak – és akiket így lehet manipulálni, azokban kisebb vagy nagyobb mértékben belőle is megvan valami. Nézzen csak körül, sokan fogékonyak az önfényező politikusokra! Sorrentino filmje is erre a szerepjátékra vagy inkább szereptévesztésre épül.

MN: A valóságnál azért kedvezőbb képet fest Sorrentino a táncdalénekesből, ingatlanvállalkozóból, médiamogulból lett négyszeres exkormányfőről: a ripacs maffiózón túl intellektuális szélhámosnak festi le. Egyetért ezzel?

TS: Színészként az a dolgom, hogy a kapott anyagból, a forgatókönyvből és a rendezői szándékból induljak ki. A Silvio és a többiek valós életrajzi momentumokat, az újságokból mindenki számára ismert ügyeket vegyít a fantáziával a szexpartiktól a korrupciós botrányokon át a politikai megvesztegetésekig. „Az ország legnagyobb értékesítője vagyok”, ez volt Berlusconi szavajárása. Valljuk be, kell valamilyen képesség ahhoz, hogy valaki úgy tegyen szert vagyonokra, hogy túljár mások eszén! Sorrentino szellemiségét dicséri, ahogy összemossa a megtörtént dolgokat a képzelettel.

false

 

 

 

Az a kedvenc jelenetem, amikor egy olasz milliárdossal beszélgetek a politikai visszatérés esélyeiről, aki tulajdonképpen a klónozott másom. Egy másikban a politikai partvonalra került Berlusconi, hogy tesztelje a meggyőzőerejét, az éjszaka kellős közepén felhív egy ismeretlen nőt, és elad neki egy lakást, ami még meg sem épült. Vagy sikerül rábeszélnie egy szenátort, hogy az győzze meg a társait, árulják el a pártjukat, hogy visszakerülhessen a hatalomba. És ez már túlmutat a filmen.

MN: A szürreális komédiában visszaköszön Sorrentino egyik kedvelt témája, a félelem az öregedéstől, az elmúlástól. A kivénhedt, szájszagú Don Juan melankóliáját is ráfestette Silvio figurájára.

TS: Don Juan a saját halhatatlanságának a mítoszát építi fel, Berlusconi az örökkévalóság dimenziójában él. Inkább olyan, mint a kőszobor, amit nem lehet eltávolítani a talapzatáról.

MN: Korunk populista szerencselovagjai Putyintól Orbán Viktorig példaképnek tekintik Berlusconit.

TS: Egyesek hajlamosak megfeledkezni arról, hogy meghatározott időre, korlátozott időtartamra szól a megbízatásuk, ami nem egyéb, mint az országuk, a népük szolgálata, nem pedig a saját hatalmuk megerősítése.

MN: Olaszországban vígan él tovább ma is a berlusconizmus.

TS: Képtelenek vagyunk megszabadulni az utóhatásaitól. Az utódok jól megtanulták tőle a leckét, a teatralitást, a demagógiát, az egyszerű üzeneteket, amire az olaszok jelentős hányada vevő. Berlusconi öröksége a média, az intézmények folyamatos elfoglalásában, a hatalom kézi vezérlésében, az ellenzék lenézésében nyilvánul meg. A józan érvelés helyett örökös harc folyik az emberek érzelmi befolyásolásával, választási propagandaszövegekkel.

MN: Többször is megformált olasz politikusokat, Giulio Andreottit az Il divóban, egy baloldali pártvezért az Éljen a szabadság!-ban. Az érintettektől kapott visszajelzéseket?

TS: Nem. Azt tudom, hogy Andreotti annak idején nagyon ellenezte, hogy film készüljön róla. Az olasz filmművészet szerves része a politikai mozi Franceso Rositól Elio Petrin át napjainkig.

MN: Andreotti vagy Berlusconi igényelt nagyobb átváltozást?

TS: Sok múlott a maszkmesterek munkáján! Nagyon különböző a kettő, tökéletes ellentétei egymásnak. Andreotti rendkívül introvertált személyiség volt, mondhatni, puritán, azzal együtt tele iróniával, vitakészséggel. Annak a kornak az embere, amikor még egyfajta szakralitás övezte a politikát. Berlusconi az extrovertáltság mintapéldánya a beültetett hajával, a plasztikai műtéteivel, a korral egyre szélesebb termetével, a sarokemelőjével.

false

 

MN: Paolo Sorrentino fetisizált színészeként állítólag sérelmezte, hogy Michael Caine-re osztotta a karmester szerepét az Ifjúságban, holott tudta, hogy ön megszállott komolyzene-rajongó.

TS: Nem sértődtem meg. Jogában áll azzal forgatni, akivel akar. Öt filmet csináltunk együtt. A felesleges ember óta kialakult közöttünk egy szoros szövetség, hasonlóan látjuk a világot, eléggé szarkasztikusan. A nagy szépségnek volt a legnagyobb nemzetközi visszhangja, talán azért, mert Paolónak sikerült megragadnia az értelmiség totális talajvesztettségét, ami az egész európai civilizációt jellemzi.

MN: Ahogy Marlon Brando mondta: a film a rendezőé, a színház a színészeké, a televízió meg a többieké?

TS: Egy modern színésznek ugyanazzal a szenvedéllyel és eltökéltséggel kell viszonyulnia a színpadhoz, mint a kamerához. Soha nem tekintettem a filmes „karrier” előszobájának a színházat. Azzal a céllal alakítottuk meg a színésztársaimmal idestova harminc éve Nápolyban a Teatro Unitit, hogy a De Filippo-féle színházi örökséget továbbvigyük. Azóta ország- és világjáró társulat lettünk. Évi 150 előadást, felolvasást, önálló estet tartok. Mostanában egy Louis Jouvet-ról szóló darabbal turnézom Szentpéterváron, Lyonban, Kolozsváron, Milánóban. Sajnálom, hogy Budapest nem szerepel a vendégjáték állomásai között.

Erős kötődésem van a magyar kultúrához Kurtág, Ligeti, Bartók zenéjén keresztül. Mozart- és Richard Strauss-operarendezéseimben együtt dolgoztam Peskó Zoltán karmesterrel, akit nagyra tartok. És nem mellesleg a színházba egy magyar előadásnak köszönhetően szerettem bele végérvényesen. Milánóban láttam a 80-as évek közepén a Katona József Színház Három nővér-előadását. Ascher Tamás rendezése nagyban hozzájárult a színházi fejlődésemhez.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.