Tévétorrent

Parfum

Mikrofilm

A német sorozat egyszerre adaptációja és sajátos olvasata is Patrick Süskind 1985-ös A parfüm: Egy gyilkos története című regényének. A regénnyel ellentétben most nem egy, hanem egy egész csoportnyi potenciális sorozatgyilkosról lehet szó. A cselekményt is áthelyezték a 18. századi Franciaországból a modern Alsó-Rajna-vidékre.

A síkság közepén álló luxusvilla úszómedencéjéből egy fiatal, vörös hajú énekesnő holttestét emelik ki. A nő illatmirigyeit sebészi pontossággal távolította el a gyilkos. A gyanú egy bentlakásos iskola zárt baráti körére terelődik: van köztük gazdag, de boldogtalan házaspár, strici, parfümőr és szexuálisan gátlásos depressziós is. A sorozat európai egyenességgel mutat be vérontást és szexualitást egyaránt, a gyakran alkalmazott zöldes szűrők pedig sokat hozzáadnak az enyhén émelyítő, „szagolható” atmoszférához. Bár Süskind regényének témái vezérmotívumként szolgálnak a sorozatban, ám a szaglás és az illatok hamar veszítenek központi szerepükből a szereplők közötti bonyolult viszonyrendszerek javára. Mintha a készítőket jobban érdekelnék a szappanoperákba illően komplex relációk (pl. a nyomozást vezető rendőrök között), mint a perverz gyilkosság. Persze Süskind regénye is értelmezhető metaforikusan: Grenouille története egyszerre a perverz tudásvágyé, a fájdalommal vegyes szexualitásé és a szeretetvágyé is. A szereplők pedig egyenként megtestesítői ezeknek a rétegeknek. Bár a sorozat bővelkedik emlékezetes pillanatokban, mégsem képes több nyomot hagyni a többi átlagosnál kissé betegebb krimisorozatnál.

Magyar felirat: AuroraBorealis

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.