Pokollá vált a családi pihenés a síparadicsomban

  • - palosm -
  • 2019. november 29.

Mikrofilm

Családi katasztrófa a sípályán. A Lavina a Cirkofilm online tékájában pár kattintás után megtekinthető.

A Mikrofilm Cirkofilmes hétvégi házimozi-ajánlójában sok szó esett már az őrült szerelem különféle fajtáiról — a rovatban esett már végzetes, elvakult szerelembe egy csésze gőzőlgő tea mellett Kleist és Vogel kisasszony, de vallott már szerelmet tolószékes férfi is az éjszakai nővérnek az ötperces cigiszünetében.

Most viszont arról lesz szó, ami a szerelem után jön: házasság, gyerek, család, nyaralás, telelés — pokoli napok a síparadicsomban, lesiklás utáni sírás-rívás a hotelszobában.

Ha Öslund legutóbbi filmje, A négyzet egy kegyetlen feketekomédia a társadalmi felelősségről, még hozzá a kortárs művészeti szcéna kifigurázásából kibontva, akkor előző munkája, a Lavina a polgári családi idill bilijét borítja ki pajkos élvezettel. De ezen valószínűleg kevésebbet fogunk nevetni.

Hűvös hegy

Az érzelmi lavinát egy konkrét lavina indítja el, ami túl közel csapódik be egy étterem teraszához. A pár másodperc alatt kialakuló pánikhelyzetben a kétgyerekes családfő magát menti és az okostelefonját, az anya viszont reflexből átöleli-óvja a gyerekeket, és így átéli a halálfélelmet.

Kérdés, innen vissza lehet-e még jönni, vajon erre a teljesen egyenlőtlenül eloszló ikertraumára adható-e megnyugtató válasz, mindenesetre amikor a nő közös barátaik előtt kéri számon a férfit, a férfi meg a lehető legbénábban tagadja tettét újra és újra, visszafordíthatatlanul elindul az érzelmi kínzások kímélet nélküli adok-kapokja, és Östlund jelenetről jelenetre, sem a szereplőit, szem a nézőt nem kímélve szedi ízekre a polgári család koncepcióját.

false

Sok sok hó

Östlund tízpontos kérdése így hangzik: elvárhatja-e a feleség a férjétől, hogy életét kockáztatva igyekezzen megmenteni a családját, tehát a közös gyerekeket? És elvárhatja-e a férj a feleségtől, hogy az elfogadja saját nemleges válaszát?

Östlund innen indul, és sorra veszi azokat az elnyomott vágyakat, titkolt motivációkat, kielégítetlen igényeket, elrejtett, lábon kihordott életválságokat, amelyek ott dolgoznak a csillogó felszín mögött, és figyeli, ahogy szereplői összeroppannak a súly alatt.

Bár felvillantja az anyaság vs. női szexualitás konfliktusát — a nő nem igazán hisz a barátnőjének, aki otthon anya és feleség, de nyaralni, pontosabban férfiakat felszedni egyedül jár —, a film centrumába az ellentmondásos elvárások által szétszakított férfi identitásválságát helyezi.

Sorban kérdőjelez meg a film mindent, amire a házasok identitása támaszkodik, a hűségtől és monogámián át, az apa és anyaszerepekig.

A kölcsönös élveboncolás — „te nem is sírsz igazából, ugye?“ — végkifejlete elég rejtélyes ugyan, de szinte pozitív. A síelésnek vége, a család lejut élve a hegyről, együtt, a férfi rágyújt egy cigarettára, és az is lehet, hogy ez már lázadás, de az is, hogy a filmben ez az első őszinte, önazonos gesztusa, és ezt tudja.

false

Persze ez így egy még kellemetlenebb kérdést vet fel: mi van, ha nem egy család szétesését láttuk, hanem ez maga a családi élet? És ha ez, az tényleg katasztrófa?

A Mikrofilm házimozis ajánlata a hétvégére: A pokol a másik ember, főleg egy luxus-síparadicsomban! A Lavinát párban nézőknek egy megfontolandó gondolat: nem biztos, hogy egy esetleges közös elemzésben mindig minden személyes kérdésre megéri teljesen őszintén válaszolni.

A Lavina pár kattintás után nézhető a CirkoFilm online tékájában, magyar felirattal, kevesebb, mint egy mozijegy áráért!

Lavina from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.