Pokollá vált a családi pihenés a síparadicsomban

  • - palosm -
  • 2019. november 29.

Mikrofilm

Családi katasztrófa a sípályán. A Lavina a Cirkofilm online tékájában pár kattintás után megtekinthető.

A Mikrofilm Cirkofilmes hétvégi házimozi-ajánlójában sok szó esett már az őrült szerelem különféle fajtáiról — a rovatban esett már végzetes, elvakult szerelembe egy csésze gőzőlgő tea mellett Kleist és Vogel kisasszony, de vallott már szerelmet tolószékes férfi is az éjszakai nővérnek az ötperces cigiszünetében.

Most viszont arról lesz szó, ami a szerelem után jön: házasság, gyerek, család, nyaralás, telelés — pokoli napok a síparadicsomban, lesiklás utáni sírás-rívás a hotelszobában.

Ha Öslund legutóbbi filmje, A négyzet egy kegyetlen feketekomédia a társadalmi felelősségről, még hozzá a kortárs művészeti szcéna kifigurázásából kibontva, akkor előző munkája, a Lavina a polgári családi idill bilijét borítja ki pajkos élvezettel. De ezen valószínűleg kevésebbet fogunk nevetni.

Hűvös hegy

Az érzelmi lavinát egy konkrét lavina indítja el, ami túl közel csapódik be egy étterem teraszához. A pár másodperc alatt kialakuló pánikhelyzetben a kétgyerekes családfő magát menti és az okostelefonját, az anya viszont reflexből átöleli-óvja a gyerekeket, és így átéli a halálfélelmet.

Kérdés, innen vissza lehet-e még jönni, vajon erre a teljesen egyenlőtlenül eloszló ikertraumára adható-e megnyugtató válasz, mindenesetre amikor a nő közös barátaik előtt kéri számon a férfit, a férfi meg a lehető legbénábban tagadja tettét újra és újra, visszafordíthatatlanul elindul az érzelmi kínzások kímélet nélküli adok-kapokja, és Östlund jelenetről jelenetre, sem a szereplőit, szem a nézőt nem kímélve szedi ízekre a polgári család koncepcióját.

false

Sok sok hó

Östlund tízpontos kérdése így hangzik: elvárhatja-e a feleség a férjétől, hogy életét kockáztatva igyekezzen megmenteni a családját, tehát a közös gyerekeket? És elvárhatja-e a férj a feleségtől, hogy az elfogadja saját nemleges válaszát?

Östlund innen indul, és sorra veszi azokat az elnyomott vágyakat, titkolt motivációkat, kielégítetlen igényeket, elrejtett, lábon kihordott életválságokat, amelyek ott dolgoznak a csillogó felszín mögött, és figyeli, ahogy szereplői összeroppannak a súly alatt.

Bár felvillantja az anyaság vs. női szexualitás konfliktusát — a nő nem igazán hisz a barátnőjének, aki otthon anya és feleség, de nyaralni, pontosabban férfiakat felszedni egyedül jár —, a film centrumába az ellentmondásos elvárások által szétszakított férfi identitásválságát helyezi.

Sorban kérdőjelez meg a film mindent, amire a házasok identitása támaszkodik, a hűségtől és monogámián át, az apa és anyaszerepekig.

A kölcsönös élveboncolás — „te nem is sírsz igazából, ugye?“ — végkifejlete elég rejtélyes ugyan, de szinte pozitív. A síelésnek vége, a család lejut élve a hegyről, együtt, a férfi rágyújt egy cigarettára, és az is lehet, hogy ez már lázadás, de az is, hogy a filmben ez az első őszinte, önazonos gesztusa, és ezt tudja.

false

Persze ez így egy még kellemetlenebb kérdést vet fel: mi van, ha nem egy család szétesését láttuk, hanem ez maga a családi élet? És ha ez, az tényleg katasztrófa?

A Mikrofilm házimozis ajánlata a hétvégére: A pokol a másik ember, főleg egy luxus-síparadicsomban! A Lavinát párban nézőknek egy megfontolandó gondolat: nem biztos, hogy egy esetleges közös elemzésben mindig minden személyes kérdésre megéri teljesen őszintén válaszolni.

A Lavina pár kattintás után nézhető a CirkoFilm online tékájában, magyar felirattal, kevesebb, mint egy mozijegy áráért!

Lavina from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.