Pokollá vált a családi pihenés a síparadicsomban

  • - palosm -
  • 2019. november 29.

Mikrofilm

Családi katasztrófa a sípályán. A Lavina a Cirkofilm online tékájában pár kattintás után megtekinthető.

A Mikrofilm Cirkofilmes hétvégi házimozi-ajánlójában sok szó esett már az őrült szerelem különféle fajtáiról — a rovatban esett már végzetes, elvakult szerelembe egy csésze gőzőlgő tea mellett Kleist és Vogel kisasszony, de vallott már szerelmet tolószékes férfi is az éjszakai nővérnek az ötperces cigiszünetében.

Most viszont arról lesz szó, ami a szerelem után jön: házasság, gyerek, család, nyaralás, telelés — pokoli napok a síparadicsomban, lesiklás utáni sírás-rívás a hotelszobában.

Ha Öslund legutóbbi filmje, A négyzet egy kegyetlen feketekomédia a társadalmi felelősségről, még hozzá a kortárs művészeti szcéna kifigurázásából kibontva, akkor előző munkája, a Lavina a polgári családi idill bilijét borítja ki pajkos élvezettel. De ezen valószínűleg kevésebbet fogunk nevetni.

Hűvös hegy

Az érzelmi lavinát egy konkrét lavina indítja el, ami túl közel csapódik be egy étterem teraszához. A pár másodperc alatt kialakuló pánikhelyzetben a kétgyerekes családfő magát menti és az okostelefonját, az anya viszont reflexből átöleli-óvja a gyerekeket, és így átéli a halálfélelmet.

Kérdés, innen vissza lehet-e még jönni, vajon erre a teljesen egyenlőtlenül eloszló ikertraumára adható-e megnyugtató válasz, mindenesetre amikor a nő közös barátaik előtt kéri számon a férfit, a férfi meg a lehető legbénábban tagadja tettét újra és újra, visszafordíthatatlanul elindul az érzelmi kínzások kímélet nélküli adok-kapokja, és Östlund jelenetről jelenetre, sem a szereplőit, szem a nézőt nem kímélve szedi ízekre a polgári család koncepcióját.

false

Sok sok hó

Östlund tízpontos kérdése így hangzik: elvárhatja-e a feleség a férjétől, hogy életét kockáztatva igyekezzen megmenteni a családját, tehát a közös gyerekeket? És elvárhatja-e a férj a feleségtől, hogy az elfogadja saját nemleges válaszát?

Östlund innen indul, és sorra veszi azokat az elnyomott vágyakat, titkolt motivációkat, kielégítetlen igényeket, elrejtett, lábon kihordott életválságokat, amelyek ott dolgoznak a csillogó felszín mögött, és figyeli, ahogy szereplői összeroppannak a súly alatt.

Bár felvillantja az anyaság vs. női szexualitás konfliktusát — a nő nem igazán hisz a barátnőjének, aki otthon anya és feleség, de nyaralni, pontosabban férfiakat felszedni egyedül jár —, a film centrumába az ellentmondásos elvárások által szétszakított férfi identitásválságát helyezi.

Sorban kérdőjelez meg a film mindent, amire a házasok identitása támaszkodik, a hűségtől és monogámián át, az apa és anyaszerepekig.

A kölcsönös élveboncolás — „te nem is sírsz igazából, ugye?“ — végkifejlete elég rejtélyes ugyan, de szinte pozitív. A síelésnek vége, a család lejut élve a hegyről, együtt, a férfi rágyújt egy cigarettára, és az is lehet, hogy ez már lázadás, de az is, hogy a filmben ez az első őszinte, önazonos gesztusa, és ezt tudja.

false

Persze ez így egy még kellemetlenebb kérdést vet fel: mi van, ha nem egy család szétesését láttuk, hanem ez maga a családi élet? És ha ez, az tényleg katasztrófa?

A Mikrofilm házimozis ajánlata a hétvégére: A pokol a másik ember, főleg egy luxus-síparadicsomban! A Lavinát párban nézőknek egy megfontolandó gondolat: nem biztos, hogy egy esetleges közös elemzésben mindig minden személyes kérdésre megéri teljesen őszintén válaszolni.

A Lavina pár kattintás után nézhető a CirkoFilm online tékájában, magyar felirattal, kevesebb, mint egy mozijegy áráért!

Lavina from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.