Film

Pont az a dal

  • 2020. augusztus 30.

Mikrofilm

Az amerikai könnyűzene összes produktumát ismerő és fejből idéző leányzó személyi asszisztensként gályázik egy már nem egészen fiatal, inkább a múltjából élő, mintsem a jövő sikerei felé haladó gigasztárnál. Intézi és szervezi a díva életét, ismeri és kezeli minden szeszélyét – de valójában producer szeretne lenni, hiszen nála jobb füle senkinek nincs a tökéletes hangzáshoz. A díva ugyan lát fantáziát a feltörekvő asszisztensben, de kihátrál mögüle, amint kockázatot kéne vállalnia érte. Talán a csodás hangjával az utca népét és az ifjú hölgy szívét meghódító énekessel sikerülhet a kitörés. Akadályok adódnak és leküzdetnek, érzelmek fellángolnak, elhamvadnak és újraélednek, álmok megcsalatnak, de azért csak beteljesülnek – és a végén mindenki együtt énekel, a közönség meg tombol.

Filmekben csak a show-business lehet a méltó emberi élet terepe. Színpadra kell állni, de legalább a takarásban, és aratni a sikert lefele. Az ilyen álombeteljesüléses mozik, ha kicsikét belegondolunk, vannak olyan kártékonyak, mint egy pornófilm: aki először lát olyat, esetleg azt képzeli, hogy az emberi érintkezést úgy kell csinálni, ahogy abban. A „valósítsd meg az álmaidat” duma egyszerre jól eladható termék és ártó sugalmazás. És innen nézvést nem nagyon számít, milyen színvonalon van megfogalmazva a meskete ezredik felböffentése (itt látszik a belerakott pénz) vagy milyen egyéb ún. üzenetet sikerül belepasszírozni (itt van minden, szalonfeminizmustól szalon-anti­rasszizmusig), mert a végén úgyis az derül ki, hogy a siker teszi az embert.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.