Film

Pont az a dal

  • 2020. augusztus 30.

Mikrofilm

Az amerikai könnyűzene összes produktumát ismerő és fejből idéző leányzó személyi asszisztensként gályázik egy már nem egészen fiatal, inkább a múltjából élő, mintsem a jövő sikerei felé haladó gigasztárnál. Intézi és szervezi a díva életét, ismeri és kezeli minden szeszélyét – de valójában producer szeretne lenni, hiszen nála jobb füle senkinek nincs a tökéletes hangzáshoz. A díva ugyan lát fantáziát a feltörekvő asszisztensben, de kihátrál mögüle, amint kockázatot kéne vállalnia érte. Talán a csodás hangjával az utca népét és az ifjú hölgy szívét meghódító énekessel sikerülhet a kitörés. Akadályok adódnak és leküzdetnek, érzelmek fellángolnak, elhamvadnak és újraélednek, álmok megcsalatnak, de azért csak beteljesülnek – és a végén mindenki együtt énekel, a közönség meg tombol.

Filmekben csak a show-business lehet a méltó emberi élet terepe. Színpadra kell állni, de legalább a takarásban, és aratni a sikert lefele. Az ilyen álombeteljesüléses mozik, ha kicsikét belegondolunk, vannak olyan kártékonyak, mint egy pornófilm: aki először lát olyat, esetleg azt képzeli, hogy az emberi érintkezést úgy kell csinálni, ahogy abban. A „valósítsd meg az álmaidat” duma egyszerre jól eladható termék és ártó sugalmazás. És innen nézvést nem nagyon számít, milyen színvonalon van megfogalmazva a meskete ezredik felböffentése (itt látszik a belerakott pénz) vagy milyen egyéb ún. üzenetet sikerül belepasszírozni (itt van minden, szalonfeminizmustól szalon-anti­rasszizmusig), mert a végén úgyis az derül ki, hogy a siker teszi az embert.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.