Porból lettünk, kővé leszünk - a kövek szerepe a holokauszt emlékezetében

  • narancs.hu
  • 2021. július 7.

Mikrofilm

Dobray György Kövek című dokumentumfilmjében két, párhuzamos történettel mutatja be, miként teremtenek emlékezetet a holokauszt áldozatai számára a kövek.

A zsidó kultúrában különösen fontos szerepe van a Dobray György Kövek című dokumentumfilmjében említett köveknek, melyekben számtalan szimbólum és vallási motívum találkozik. A temetkezési szokások a legtöbb valláshoz hasonlóan szigorúan szabályozottak, a nem zsidók számára azonban a legfurcsábbnak a sírkövekre helyezett kavicsok tűnhetnek. Ezek elhelyezésének számtalan jelentése és eredettörténete létezik: a virágokkal szemben – melyek inkább örömteli eseményeken, például esküvőkön használatosak – az öröklétet szimbolizálják, hiszen nem hervadnak el és nem mossa el őket eső.

Ráadásul a kövek azt is mutatják, hogy a halálban mindenki egyenlő: nincsenek a sírokon kisebb-nagyobb virágok vagy hivalkodó csokrok. A kavicsok száma jelzi, hányan emlékeztek meg az elhunytról – sőt, maga a sírkőállítás is ezekből ered, a szokás szerint ugyanis élettelen fölé csak élettelen dolog kerülhet. Mindez ha máshonnan nem, a Schindler listája című film zárójelenetéből mindenkinek ismerős lehet.

Dobray György dokumentumfilmjének egyik fő motívuma, hogy olyan, a történelmet és emberek millióinak személyes sorsát meghatározó tragédiára, mint a holokauszt, ma már csak hasonló, anekdotikus módon emlékszünk. Túlélők már alig vannak közöttünk, akik elmondhatnák történetüket, így Auschwitz szép lassan filmekben látott horrorhelyszínné, vagy épp múzeummá változik – a holokauszt áldozatai pedig egyszerű nevekké, statisztikai adatokká fakulnak.

Szükség van valamilyen kézzel fogható, vagy szemmel látható sírra vagy emlékhelyre, amely megőrzi az áldozatok neveit

– és szükség van arra is, hogy leszármazottaik, rokonaik és barátaik leróhassák kegyeletüket, ugyanis csak így marad fent a név mellett az elhunytak emléke is.

A dokumentumfilm az emlékezet megerősítését és helyének megteremtését két párhuzamos történeten keresztül mutatja be. Az egyikben a német Evangélikus Egyház ASF nevű egyesülete és a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület (MAZSIKE) kéthetes budapesti táborát láthatjuk, melynek során önkéntes résztvevők újítják fel egy zsidó temető sírköveit. A vallási előírások szerint a temető növényzetét és környezetét háborítatlanul kell hagyni, ezért is van különös jelentősége a bennük álló sírok megtisztításának és felújításának.

A tábor résztvevői között akad, aki a felmenői iránti tisztelet miatt jelentkezett a táborba; egy német srác a zsidó kultúrát hiányolta lakóhelyén, ezért állt önkéntesnek; egy középkorú urat pedig a világvallások, köztük a zsidó hit iránti érdeklődése vezetett Budapestre. Munka közben egymáshoz és a zsidó hagyományokhoz is közelebb kerülnek, a kifakult, síron olvasható nevek pedig nemcsak felélednek, de értelmet is nyernek számukra.

A Kövek másik története Gunter Demnig német szobrászművészt mutatja be, aki botlatókövek lerakásával emlékezik a holokauszt áldozataira. 26 európai országban több mint 74 ezer ilyet helyezett már el – a film bemutatja néhány magyarországi apró emlékhely megszületését. A néhány négyzetcentis, apró botlatókövek szinte észrevétlenül simulnak bele az aszfaltba, vagy épp a macskakövek közé – ahogy mi, emberek is, akik mind apró porszemnek számítunk a Földön. Annak a néhány embernek azonban, akik közel állnak hozzánk, az egész világot jelenthetjük – ahogy a kis botlatókövek is azoknak, akik végre elmondhatják hozzátartozójuk történetét és kapnak egy helyet, ahol emlékezhetnek rájuk.

A Köveket 2021. július 8-án mutatják be a mozikban. Forgalmazza a Cirko Film.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.