Porból lettünk, kővé leszünk - a kövek szerepe a holokauszt emlékezetében

  • narancs.hu
  • 2021. július 7.

Mikrofilm

Dobray György Kövek című dokumentumfilmjében két, párhuzamos történettel mutatja be, miként teremtenek emlékezetet a holokauszt áldozatai számára a kövek.

A zsidó kultúrában különösen fontos szerepe van a Dobray György Kövek című dokumentumfilmjében említett köveknek, melyekben számtalan szimbólum és vallási motívum találkozik. A temetkezési szokások a legtöbb valláshoz hasonlóan szigorúan szabályozottak, a nem zsidók számára azonban a legfurcsábbnak a sírkövekre helyezett kavicsok tűnhetnek. Ezek elhelyezésének számtalan jelentése és eredettörténete létezik: a virágokkal szemben – melyek inkább örömteli eseményeken, például esküvőkön használatosak – az öröklétet szimbolizálják, hiszen nem hervadnak el és nem mossa el őket eső.

Ráadásul a kövek azt is mutatják, hogy a halálban mindenki egyenlő: nincsenek a sírokon kisebb-nagyobb virágok vagy hivalkodó csokrok. A kavicsok száma jelzi, hányan emlékeztek meg az elhunytról – sőt, maga a sírkőállítás is ezekből ered, a szokás szerint ugyanis élettelen fölé csak élettelen dolog kerülhet. Mindez ha máshonnan nem, a Schindler listája című film zárójelenetéből mindenkinek ismerős lehet.

Dobray György dokumentumfilmjének egyik fő motívuma, hogy olyan, a történelmet és emberek millióinak személyes sorsát meghatározó tragédiára, mint a holokauszt, ma már csak hasonló, anekdotikus módon emlékszünk. Túlélők már alig vannak közöttünk, akik elmondhatnák történetüket, így Auschwitz szép lassan filmekben látott horrorhelyszínné, vagy épp múzeummá változik – a holokauszt áldozatai pedig egyszerű nevekké, statisztikai adatokká fakulnak.

Szükség van valamilyen kézzel fogható, vagy szemmel látható sírra vagy emlékhelyre, amely megőrzi az áldozatok neveit

– és szükség van arra is, hogy leszármazottaik, rokonaik és barátaik leróhassák kegyeletüket, ugyanis csak így marad fent a név mellett az elhunytak emléke is.

A dokumentumfilm az emlékezet megerősítését és helyének megteremtését két párhuzamos történeten keresztül mutatja be. Az egyikben a német Evangélikus Egyház ASF nevű egyesülete és a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület (MAZSIKE) kéthetes budapesti táborát láthatjuk, melynek során önkéntes résztvevők újítják fel egy zsidó temető sírköveit. A vallási előírások szerint a temető növényzetét és környezetét háborítatlanul kell hagyni, ezért is van különös jelentősége a bennük álló sírok megtisztításának és felújításának.

A tábor résztvevői között akad, aki a felmenői iránti tisztelet miatt jelentkezett a táborba; egy német srác a zsidó kultúrát hiányolta lakóhelyén, ezért állt önkéntesnek; egy középkorú urat pedig a világvallások, köztük a zsidó hit iránti érdeklődése vezetett Budapestre. Munka közben egymáshoz és a zsidó hagyományokhoz is közelebb kerülnek, a kifakult, síron olvasható nevek pedig nemcsak felélednek, de értelmet is nyernek számukra.

A Kövek másik története Gunter Demnig német szobrászművészt mutatja be, aki botlatókövek lerakásával emlékezik a holokauszt áldozataira. 26 európai országban több mint 74 ezer ilyet helyezett már el – a film bemutatja néhány magyarországi apró emlékhely megszületését. A néhány négyzetcentis, apró botlatókövek szinte észrevétlenül simulnak bele az aszfaltba, vagy épp a macskakövek közé – ahogy mi, emberek is, akik mind apró porszemnek számítunk a Földön. Annak a néhány embernek azonban, akik közel állnak hozzánk, az egész világot jelenthetjük – ahogy a kis botlatókövek is azoknak, akik végre elmondhatják hozzátartozójuk történetét és kapnak egy helyet, ahol emlékezhetnek rájuk.

A Köveket 2021. július 8-án mutatják be a mozikban. Forgalmazza a Cirko Film.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.