Rejtély övezi Mijazaki Hajao utolsó filmjét

  • narancs.hu
  • 2023. június 6.

Mikrofilm

A Chihiro Szellemországban rendezője a bemutató napjáig igyekszik a lehető legtöbb részletet titokban tartani.

Július 14-én érkezik a japán mozikba Mijazaki Hajao utolsó filmje, a How do you live, a legendás Studio Ghibli alapító-mesterének hattyúdaláról azonban szinte semmit nem tudni. Mijazaki az egyik legnagyobb élő animációs legenda, olyan filmek köthetőek a nevéhez, mint az Oscar-díjas Chihiro Szellemországban, A vándorló palota, A vadon hercegnője, a Totoro – A varázserdő titka, vagy épp a Nauszika – A szél harcosai. Mozgóképes búcsúját azonban nem előzi meg drága és figyelemfelkeltő marketingkampány – sőt, még egy előzetest sem láthatott a közönség.

A filmről egyedül egy rejtélyes, madarat ábrázoló poszterféleség jelent meg.

A Studio Ghibli elnöke, Toshio Suzuki a Bungei Shunju magazinnak adott interjújában elmondta: a rendhagyó stratégia célja, hogy minél inkább felkeltsék a rajongók érdeklődését, akik a 2013-as Szél támad óta nem láthattak Mijazaki-filmet a nagyvásznon. „Meg akarják majd nézni maguknak, miről is szól. Ehhez pedig kénytelenek elmenni a moziba” – magyarázta az elnök.

Azt sem lehet pontosan tudni, miről szól majd a film, a pletykák szerint azonban Genzaburo Yoshino 1937-es, azonos című regényének adaptációja, amely egy coming-of-age-sztori, azaz felnövéstörténet. Suzuki szerint azonban Mijazaki Hajao csak Yoshino könyvének címét vette kölcsön, így könnyen lehet, hogy az eddigi, sztoriról szóló találgatások teljesen tévúton járnak. Az is előfordulhat azonban, hogy csak így próbálják tovább fokozni a film körüli rejtélyt: Mijazaki Hajao maga korábban az egyik kedvenc regényének nevezte a How do you live-et.

A rendező évtizedek óta ismert perfekcionizmusáról, amely már korábban is számos esetben eredményezett csúszásokat és késéseket. A japán precizitásnak megfelelően azonban mindig sikerült betartania az előírt premierdátumot, legfeljebb az újságíróknak tartott előzetes sajtóvetítések maradtak el. Az azonban még a Studio Ghibli berkein belül is szokatlannak számít, hogy ilyen kevéssel a bemutató előtt sem a történetről, sem a szinkronhangokról, sem semmi egyébről nincs nyilvános információ.

Mijazaki Hajao nyugdíjba vonulásáról majd visszatéréséről ebben a cikkünkben írtunk részletesebben annak kapcsán, amikor a rendező kifejtette, miért hisz még mindig a kézi animáció erejében. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.