Rendezője és producere állásába került a Lightyear buktája

  • narancs.hu
  • 2023. június 5.

Mikrofilm

Közel egy évtizede nem volt leépítés a Pixarnál, most 75 munkatársat rúgtak ki, köztük a Toy Story-folytatás bukásáért felelős embereket.

A Toy Story hiába számít minden idők egyik legsikeresebb és legismertebb animációs franchise-ának, a belőle született spinoff akkorát bukott, hogy az valóban még a Holdról is látszott.

A filmért mi sem rajongtunk különösebben, kritikánkat ide kattintva olvashatják.

Úgy néz ki, a buktának következményei is lettek: Angus MacLane rendező és Galyn Susman producer is ott van a között a 75 ember között, akiket a Pixar elbocsátott, miután az animációs stúdiót birtokló Disney létszámcsökkenést követelt tőlük. Mindketten a cég veterán alkalmazottainak számítottak: a 90-es évek óta dolgoztak ott, amikor a Pixar még az első Toy Storyval, valamint az Egy bogár életével aratta első hangos sikereit.

A Pixar a japán Studio Ghibli és az ír Cartoon Saloon mellett a legnagyobb presztízsű, legsikeresebb animációs műhelynek számít, melynek neve hosszú évekig egyet jelentett a sikeres, szemkápráztató CGI-t felvonultató animációkkal. Az elmúlt években viszont egyre többször szennyezték be pénzügyileg (az Előrének, a Lucának, a Lelki ismereteknek és a Pirula pandának is a pandémia tett be) vagy épp a kritikusok körében (Verdák 2-3.) rosszul teljesítő filmek az addig makulátlan pedigrét.

Egyik sem szólt azonban akkorát, mint a Lightyear, amiről az elődei sikerei miatt joggal vártak sokat: végül 200 milliós költségvetését is alig tudta világszinten összekalapozni, a közönség pedig egyértelműen a sorozat leggyengébb darabjának tartja a spinoffot,

mely ráadásul a közel-keleti cenzúrán is fennakadt. A stúdiónál legutóbb 2015-ben volt tömeges létszámleépítés, egy hasonló bukta után: akkor a Dinó tesó hasalt el, mely 332 millió dolláros világszintű bevételével így is egy százast vert a Lightyearre.

A Disney jelenleg több fronton is költségei csökkentésén dolgozik: egy rakás saját tartalmat (köztük a nemrég sorozatformában újjáélesztett Willow-t, Jeff Goldblum műsorát, vagy épp az Y, az utolsó férfi című sorozatot eltávolítottak a Disney+ nevű streamingplatformjukról, hogy ezáltal közel másfél milliárd dolláros értékcsökkenéssel javítsanak könyvelésükön. Ez egészen hasonló ahhoz, mint amit nemrég a Warner Bros. művelt, többek között A besúgót is eltüntetve az HBO Max-ról, mely végül a SkyShowtime felületén tűnt fel újra.

A Pixar számára nem tűnik megnyugtatónak, hogy legújabb animációjuk, az Elemi, melyet a nyár nagy dobásának szántak, Cannes-ban nem aratott hangos sikert, a kritikákat összesítő RottenTomatoes oldalon pedig 64 százalékkal az egyik leggyengébb Pixar-darabnak számít. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.