Rendezője és producere állásába került a Lightyear buktája

  • narancs.hu
  • 2023. június 5.

Mikrofilm

Közel egy évtizede nem volt leépítés a Pixarnál, most 75 munkatársat rúgtak ki, köztük a Toy Story-folytatás bukásáért felelős embereket.

A Toy Story hiába számít minden idők egyik legsikeresebb és legismertebb animációs franchise-ának, a belőle született spinoff akkorát bukott, hogy az valóban még a Holdról is látszott.

A filmért mi sem rajongtunk különösebben, kritikánkat ide kattintva olvashatják.

Úgy néz ki, a buktának következményei is lettek: Angus MacLane rendező és Galyn Susman producer is ott van a között a 75 ember között, akiket a Pixar elbocsátott, miután az animációs stúdiót birtokló Disney létszámcsökkenést követelt tőlük. Mindketten a cég veterán alkalmazottainak számítottak: a 90-es évek óta dolgoztak ott, amikor a Pixar még az első Toy Storyval, valamint az Egy bogár életével aratta első hangos sikereit.

A Pixar a japán Studio Ghibli és az ír Cartoon Saloon mellett a legnagyobb presztízsű, legsikeresebb animációs műhelynek számít, melynek neve hosszú évekig egyet jelentett a sikeres, szemkápráztató CGI-t felvonultató animációkkal. Az elmúlt években viszont egyre többször szennyezték be pénzügyileg (az Előrének, a Lucának, a Lelki ismereteknek és a Pirula pandának is a pandémia tett be) vagy épp a kritikusok körében (Verdák 2-3.) rosszul teljesítő filmek az addig makulátlan pedigrét.

Egyik sem szólt azonban akkorát, mint a Lightyear, amiről az elődei sikerei miatt joggal vártak sokat: végül 200 milliós költségvetését is alig tudta világszinten összekalapozni, a közönség pedig egyértelműen a sorozat leggyengébb darabjának tartja a spinoffot,

mely ráadásul a közel-keleti cenzúrán is fennakadt. A stúdiónál legutóbb 2015-ben volt tömeges létszámleépítés, egy hasonló bukta után: akkor a Dinó tesó hasalt el, mely 332 millió dolláros világszintű bevételével így is egy százast vert a Lightyearre.

A Disney jelenleg több fronton is költségei csökkentésén dolgozik: egy rakás saját tartalmat (köztük a nemrég sorozatformában újjáélesztett Willow-t, Jeff Goldblum műsorát, vagy épp az Y, az utolsó férfi című sorozatot eltávolítottak a Disney+ nevű streamingplatformjukról, hogy ezáltal közel másfél milliárd dolláros értékcsökkenéssel javítsanak könyvelésükön. Ez egészen hasonló ahhoz, mint amit nemrég a Warner Bros. művelt, többek között A besúgót is eltüntetve az HBO Max-ról, mely végül a SkyShowtime felületén tűnt fel újra.

A Pixar számára nem tűnik megnyugtatónak, hogy legújabb animációjuk, az Elemi, melyet a nyár nagy dobásának szántak, Cannes-ban nem aratott hangos sikert, a kritikákat összesítő RottenTomatoes oldalon pedig 64 százalékkal az egyik leggyengébb Pixar-darabnak számít. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."