Rendezője és producere állásába került a Lightyear buktája

  • narancs.hu
  • 2023. június 5.

Mikrofilm

Közel egy évtizede nem volt leépítés a Pixarnál, most 75 munkatársat rúgtak ki, köztük a Toy Story-folytatás bukásáért felelős embereket.

A Toy Story hiába számít minden idők egyik legsikeresebb és legismertebb animációs franchise-ának, a belőle született spinoff akkorát bukott, hogy az valóban még a Holdról is látszott.

A filmért mi sem rajongtunk különösebben, kritikánkat ide kattintva olvashatják.

Úgy néz ki, a buktának következményei is lettek: Angus MacLane rendező és Galyn Susman producer is ott van a között a 75 ember között, akiket a Pixar elbocsátott, miután az animációs stúdiót birtokló Disney létszámcsökkenést követelt tőlük. Mindketten a cég veterán alkalmazottainak számítottak: a 90-es évek óta dolgoztak ott, amikor a Pixar még az első Toy Storyval, valamint az Egy bogár életével aratta első hangos sikereit.

A Pixar a japán Studio Ghibli és az ír Cartoon Saloon mellett a legnagyobb presztízsű, legsikeresebb animációs műhelynek számít, melynek neve hosszú évekig egyet jelentett a sikeres, szemkápráztató CGI-t felvonultató animációkkal. Az elmúlt években viszont egyre többször szennyezték be pénzügyileg (az Előrének, a Lucának, a Lelki ismereteknek és a Pirula pandának is a pandémia tett be) vagy épp a kritikusok körében (Verdák 2-3.) rosszul teljesítő filmek az addig makulátlan pedigrét.

Egyik sem szólt azonban akkorát, mint a Lightyear, amiről az elődei sikerei miatt joggal vártak sokat: végül 200 milliós költségvetését is alig tudta világszinten összekalapozni, a közönség pedig egyértelműen a sorozat leggyengébb darabjának tartja a spinoffot,

mely ráadásul a közel-keleti cenzúrán is fennakadt. A stúdiónál legutóbb 2015-ben volt tömeges létszámleépítés, egy hasonló bukta után: akkor a Dinó tesó hasalt el, mely 332 millió dolláros világszintű bevételével így is egy százast vert a Lightyearre.

A Disney jelenleg több fronton is költségei csökkentésén dolgozik: egy rakás saját tartalmat (köztük a nemrég sorozatformában újjáélesztett Willow-t, Jeff Goldblum műsorát, vagy épp az Y, az utolsó férfi című sorozatot eltávolítottak a Disney+ nevű streamingplatformjukról, hogy ezáltal közel másfél milliárd dolláros értékcsökkenéssel javítsanak könyvelésükön. Ez egészen hasonló ahhoz, mint amit nemrég a Warner Bros. művelt, többek között A besúgót is eltüntetve az HBO Max-ról, mely végül a SkyShowtime felületén tűnt fel újra.

A Pixar számára nem tűnik megnyugtatónak, hogy legújabb animációjuk, az Elemi, melyet a nyár nagy dobásának szántak, Cannes-ban nem aratott hangos sikert, a kritikákat összesítő RottenTomatoes oldalon pedig 64 százalékkal az egyik leggyengébb Pixar-darabnak számít. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.