Rendezője és producere állásába került a Lightyear buktája

  • narancs.hu
  • 2023. június 5.

Mikrofilm

Közel egy évtizede nem volt leépítés a Pixarnál, most 75 munkatársat rúgtak ki, köztük a Toy Story-folytatás bukásáért felelős embereket.

A Toy Story hiába számít minden idők egyik legsikeresebb és legismertebb animációs franchise-ának, a belőle született spinoff akkorát bukott, hogy az valóban még a Holdról is látszott.

A filmért mi sem rajongtunk különösebben, kritikánkat ide kattintva olvashatják.

Úgy néz ki, a buktának következményei is lettek: Angus MacLane rendező és Galyn Susman producer is ott van a között a 75 ember között, akiket a Pixar elbocsátott, miután az animációs stúdiót birtokló Disney létszámcsökkenést követelt tőlük. Mindketten a cég veterán alkalmazottainak számítottak: a 90-es évek óta dolgoztak ott, amikor a Pixar még az első Toy Storyval, valamint az Egy bogár életével aratta első hangos sikereit.

A Pixar a japán Studio Ghibli és az ír Cartoon Saloon mellett a legnagyobb presztízsű, legsikeresebb animációs műhelynek számít, melynek neve hosszú évekig egyet jelentett a sikeres, szemkápráztató CGI-t felvonultató animációkkal. Az elmúlt években viszont egyre többször szennyezték be pénzügyileg (az Előrének, a Lucának, a Lelki ismereteknek és a Pirula pandának is a pandémia tett be) vagy épp a kritikusok körében (Verdák 2-3.) rosszul teljesítő filmek az addig makulátlan pedigrét.

Egyik sem szólt azonban akkorát, mint a Lightyear, amiről az elődei sikerei miatt joggal vártak sokat: végül 200 milliós költségvetését is alig tudta világszinten összekalapozni, a közönség pedig egyértelműen a sorozat leggyengébb darabjának tartja a spinoffot,

mely ráadásul a közel-keleti cenzúrán is fennakadt. A stúdiónál legutóbb 2015-ben volt tömeges létszámleépítés, egy hasonló bukta után: akkor a Dinó tesó hasalt el, mely 332 millió dolláros világszintű bevételével így is egy százast vert a Lightyearre.

A Disney jelenleg több fronton is költségei csökkentésén dolgozik: egy rakás saját tartalmat (köztük a nemrég sorozatformában újjáélesztett Willow-t, Jeff Goldblum műsorát, vagy épp az Y, az utolsó férfi című sorozatot eltávolítottak a Disney+ nevű streamingplatformjukról, hogy ezáltal közel másfél milliárd dolláros értékcsökkenéssel javítsanak könyvelésükön. Ez egészen hasonló ahhoz, mint amit nemrég a Warner Bros. művelt, többek között A besúgót is eltüntetve az HBO Max-ról, mely végül a SkyShowtime felületén tűnt fel újra.

A Pixar számára nem tűnik megnyugtatónak, hogy legújabb animációjuk, az Elemi, melyet a nyár nagy dobásának szántak, Cannes-ban nem aratott hangos sikert, a kritikákat összesítő RottenTomatoes oldalon pedig 64 százalékkal az egyik leggyengébb Pixar-darabnak számít. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.